צה"ל לא ממתין לחוק הגיוס ועובר שלב לבד במשימה הערכית והמבצעית המחייבת לשלב את הצעירים החרדים בצבא - גם בגלל מחסור בכוח אדם וגם כי הגיע הזמן ליישם את עקרון השוויון בנטל. בקרוב, כפי שהכריז אתמול שר הביטחון גלנט, יצאו צווי קריאה לכמה אלפי חרדים. לא מדובר בצו גיוס, אלא בהשלמה לצו הראשון. רק שהפעם מדובר יהיה בהליך גיוס מלא ולא במסלול לקבלת פטור "תורתו אומנותו".
1 צפייה בגלריה
החרדים המפגינים יושבים על הכביש
החרדים המפגינים יושבים על הכביש
החרדים המפגינים יושבים על הכביש
(צילום: דן רבן)
צה"ל מייעד את הצווים לאותם צעירים שאינם לומדים בישיבות. הם לא יישלחו לישיבת פוניבז' אלא ליושבי הספסלים, לאלה שרשומים בישיבות אבל עובדים בשחור. או כמו שאמר אחד הקצינים: "מספיק לאסוף את אלה שישבו במסעדות ובבתי קפה אתמול בערב וצפו במשחקי היורו, ויש לנו כבר גדוד ראשון".

שלושה אלופים גולנצ'יקים בחוד

את הפרויקט של גיוס החרדים מובילים שלושה אלופים, כולם אגב גולנצ'יקים. ראש אכ"א, האלוף יניב עשור, שאחראי לגיוס; מפקד זרוע היבשה, האלוף תמיר ידעי, שאחראי על בניית המסגרות החרדיות; והאלוף דוד זיני, שמקובל על הרבנים החרדים ומקיים את השיח מולם. הצבא מוכן להרחיק לכת בנושא, וכפי שפרסמנו גם להקים ישיבה בגבול ירדן, בסיס הכשרות חדש לחרדים ומסגרות חדשות שלא קיימות כרגע. באכ"א יקימו בקרוב מוקד חרדי שיענה לפניות המועמדים, לשכת גיוס חרדית שבה רק חרדים יטפלו במתגייסים וכך גם במסלול החיול.
כדי להבין עד כמה מצוקת כוח האדם גדולה, צריך רק לקרוא את הודעת אגף השיקום במשרד הביטחון ולפיה 9,250 פצועים ופצועות נקלטו באגף השיקום מאז 7 באוקטובר
צה"ל ישנה את מבחני המיון שיתאימו לחרדים שלא למדו לימודי ליבה. בצה"ל מתכוונים לגייס 4,800 צעירים בשנתון הקרוב, בין יולי 2024 ליולי 2025, אבל חשוב לשים לב לדברי ראש אכ"א בוועדה ולפיהם רק 50 אחוזים מהם עד גיל 21, 40 אחוזים בגילי 21 עד 23 ועשרה אחוזים בגילי 23 עד 26. זאת אומרת ש-4,800 יגיעו ממאגר של 60 אלף דחויי השירות ולא משנתון אחד. בצה"ל טוענים כי לא ניתן לעמוד ביעד הזה בשנתון בהיעדר חוק גיוס שמחייב אותם להתגייס, ולדברי גורמים באכ"א יש כאן ניסיון להגדיל את מאגר הלוחמים ככל שניתן ולעשות את המקסימום עם מה שיש במאגר. בכל מקרה, אומרים בצבא, חייבים לחוקק חוק גיוס שיסדיר את שירות החרדים בסדיר ובמילואים.
יוסי יהושועיוסי יהושועצילום פרטי
וכדי להבין עד כמה מצוקת כוח האדם גדולה, צריך רק לקרוא את הודעת אגף השיקום במשרד הביטחון ולפיה 9,250 פצועים ופצועות נקלטו באגף השיקום מאז 7 באוקטובר. מחצית מהפצועים הם צעירים מתחת לגיל 30, רובם המכריע (70 אחוזים) חיילי מילואים. 3,600 פצועים (37 אחוזים) מתמודדים עם תגובות נפשיות. לכך נוסיף את 680 חללי חרבות ברזל.
בהתחשב בהיקף המשימות שצה"ל יידרש אליהן, אין מנוס מלחוקק את חוק הגיוס בהקדם.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.07.24