חברי קיבוץ בארי שפונו למלון בים המלח עסוקים בתקופה האחרונה בעיקר במעבר לקיבוץ חצרים, שם בונים עבורם בתים זמניים, עד שיוכלו לשוב הביתה. אבל היום (חמישי) בצהריים הם יחזרו אל השבת השחורה ההיא, ששינתה את חייהם.
3 צפייה בגלריה
yk13996109
yk13996109
"החיילים הבינו שחיי האזרחים קודמים לכל?" הבית של פסי בבארי, אתמול
(צילום: גדי קבלו)
יותר מתשעה חודשים אחרי הפלישה האכזרית של חמאס, שבה נרצחו לפחות 100 מחברי הקיבוץ ו-31 נחטפו לשטח רצועת עזה, יגיעו אל המלון נציגי צה"ל, בראשות אלוף (במיל') מיקי אדלשטיין, ויציגו לחברי הקהילה את ממצאי התחקיר הצה"לי על הכשל בהגנה על הקיבוץ. התחקיר יעסוק גם באירוע שהפך מאז לשנוי במחלוקת, בו מפקד אוגדה 99, תת-אלוף ברק חירם, הורה על ירי טנק לעבר הבית של פסי כהן, שבו התבצרו מחבלים ובני ערובה. 12 בני אדם נהרגו כתוצאה מהירי, ורק שתיים שרדו.
אבל בשיחה עם החברים המפונים אתמול לא היו ציפיות או תקוות מהממצאים בתחקיר. "אדם שחייו וחיי משפחתו וקהילתו הופקרו, כשהכל קורה מול העיניים שלו, לא צריך תחקיר ומסמכים כדי לקבל על כך אישור חתום", סיכם אחד התושבים. לדבריו, הממצאים הטכניים, כמו למשל שעת הגעת הכוחות ואיפה התנהלה הלחימה והיכן בדיוק נרצחו החברים והיקף המחדל המבצעי - פחות חשובים לתושבים שבקיאים היטב בפרטים.
3 צפייה בגלריה
yk13996111
yk13996111
גן הילדים בבארי. "המחדל היה על הגדר, לא רק בתוך הקיבוץ שנכבש"
(צילום: גדי קבלו)
3 צפייה בגלריה
ברק חירם
ברק חירם
תא"ל ברק חירם, והבית של פסי כהן ז"ל
(צילום: אלעד גרשגורן, AP)
מה שחשוב להם בעיקר הוא הבירור של השאלות שמטרידות אותם עד היום, והם לא מצליחים למצוא להן מענה. למשל, מדוע כוחות הצבא שהגיעו לשער הקיבוץ התמהמהו בכניסה ולא חתרו למגע, בעוד שתושבי הקיבוץ כלואים בבתים שעולים בלהבות ואיש לא מושיע. מדוע הקצינים והחיילים פינו פצועים וגופות של חיילים לפני שחילצו את האזרחים, בהם גם ילדים, מהבתים שהיו מוקפים במחבלים?
"בעיניי, מה שהכי חשוב בתחקיר הן השאלות הערכיות, כלומר מה הייתה התפיסה של הקצינים והחיילים שהגיעו למקום", אמר אותו תושב. "האם הם הבינו שחיי האזרחים קודמים לכל? האם סדר העדיפויות שלהם היה נכון? ספק רב, לפחות לפי מה שאנחנו יודעים ולפי מה שהתושבים מספרים. יש כאן שאלות עמוקות יותר שנוגעות לחינוך הקצינים והחיילים, וכדי להבין זאת צריך לחזור אחורה להכשרה שלהם בקורסי המפקדים והקצינים בצה"ל".
עכשיו הם מקווים שבצבא יצליחו להפנים ולשנות את התפיסות השגויות שנחשפו ב-7 באוקטובר. "הציפייה שלנו היא שהשינוי יהיה עמוק יותר. את מה שהיה בבארי אי-אפשר לתקן או להחזיר לאחור, אבל כדי שנחזור לקיבוץ ונקים אותו מחדש אנחנו צריכים לדעת שיש על מי לסמוך ושהלקחים הופקו", אמר אחד התושבים הוותיקים, והוסיף: "והכי חשוב שלא ינסו לבלף אותנו".
התחקיר רלוונטי כמובן לא רק לתושבי קיבוץ בארי, אלא לכלל תושבי המדינה. זהו גם מבחן של צה"ל במסעו הארוך להחזרת האמון של האזרחים. בשבועות הקרובים יוצגו עוד תחקירים קשים ונוקבים על שאר הזירות: כפר עזה, שדרות, ניר עוז, נתיב העשרה, נחל עוז, כיסופים, מסיבת הנובה ועוד.
"חשוב מאוד לתחקר את מה שקרה ביישובי עוטף עזה, אבל מוטב שיבדקו קודם כל מדוע לא הייתה התרעה מודיעינית על תוכנית הפלישה של חמאס", אמר אחד מתושבי בארי, "ובעיקר, איך קרה שגדר הגבול נפרצה בכזאת קלות וללא התנגדות של צה"ל. אני משווה זאת לסכר שנפרץ. מה זה רלוונטי לאן המים זורמים אם הסכר נפרץ ואין מי שיעצור את הזרימה? כך גם היה אצלנו. ברגע שהגדר בינינו לעזה נפרצה, נחילים של מחבלים ובוזזים שטפו את הקיבוץ. המחדל היה על הגדר, לא רק בתוך הקיבוץ שנכבש".
פורסם לראשונה: 00:00, 11.07.24