המילואימניק טרופר שמע זמזום הולך ומתקרב. הוא בדיוק שמר באחת העמדות במוצב ולא הצליח לראות מאיפה הבזזז הזה מגיע. יש פה במוצב הזה, "מצפה שלגים", שיושב על הצ'ופצ'יק של החרמון הישראלי, נוף משגע. גם עכשיו, בקיץ המהביל והבלתי נסבל עם הראות העכורה, מזג האוויר נעים כאן, וסוריה נפרסת בפניך כמו מניפה. המלחמה הרחיקה את המטיילים מהאזור אבל הטבע לא שובת. הדרך לפסגת ההר משובצת בקיפודנים סגולים ופרחי פרגה קירחת, ולפני הקופות בכניסה לאתר החרמון ראינו גם עצי אגס סורי.
בשביל הגדוד, שמורכב בעיקר מיוצאי גולני, זה שירות המילואים השני בגזרת החרמון מאז פרצה המלחמה. המ"פ רס"ן במיל' לידור אמר שמכיר כאן כל ואדי וקפל קרקע, מדרון ושביל עיזים. שם, הוא מצביע, זו המחצבה של כפר גלעדי. מעליה רכס רמים, מנרה, מרגליות, תעלו עם העין מזרחה, זה הר דב, רואים את אסטרא, גלדיולה, תחתינו מעלה גולני, "ואיפה שאנחנו עומדים", הוא מחווה בידו, "כאן זה העיניים של המדינה".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
כמה שעות אחרי שירדנו מההר הפיץ חיזבאללה סרטון שצולם על ידי כטב"ם איסוף מודיעין מדגם "אל-הודהוד" מתוצרת איראן. מדובר בכמעט עשר דקות של חומר ערוך עם פסקול של סרט אימה, שקובצו מכמה גיחות איסוף מודיעין. איפה לא צילמו הכטב"מים של חיזבאללה. נדמה שהם ריחפו ומרחפים בכל רמת הגולן, או לפחות מעל מרבית האתרים הצבאיים בה. רואים שם ריכוזי כוחות עם טנקים ואוהלי חיילים, משגרי כיפת ברזל, את מחנה צנובר, מחנה ירדן, מחנה קרן, בסיס קצביה של מיפקדת חטיבה 7 ובסיס קלע. אבל גולת הכותרת בסרטון היא מוצבי החרמון ומעליהם הכיתוב "העיניים של ישראל", והמסר הברור שעובר בו הוא שהם יכולים להגיע ולפגוע בכל מקום.
4 צפייה בגלריה
yk13995995
yk13995995
מצפה שלגים, השבוע. "חיזבאללה מנסה לעוור את העיניים של המדינה"
(צילום: שאול גולן)
"ואם אנחנו העיניים של המדינה", הסביר המ"פ בבוקר, "אז למה לא לעוור את המקום הזה. זה מה שחיזבאללה מנסה לעשות".
ובשש וחצי לפנות ערב של יום ראשון השבוע, כשטרופר בדיוק היה בעמדה, נשמעה במוצב מצפה שלגים הכריזה: "פטיש אוויר, פטיש אוויר, פטיש אוויר", שמשמעותה כטב"ם באוויר. סמל המחלקה ערן ברקוביץ' היה במפלס המגורים ורץ לכיוון חצר המוצב, שם הוא יכול להציץ לכיוון השמיים. "הסתכלתי למעלה ולא ראיתי כלום", הוא אומר, "אבל אחרי כמה רגעים טרופר עלה בקשר ודיווח ששמע פיצוץ". טרופר אומר ששמע את הכריזה במוצב וגם את הזמזום. "אתה שומע את הבזזז הזה מתקרב, הולך ונעשה יותר ויותר חזק, ואז בום".
בום חזק? "חזק-חזק. כל האזור התמלא עשן שחור".
יום שלישי היה קטלני. הוא הסתיים בשני אזרחים ישראלים הרוגים, תושבי הרמה. אחר הצהריים דווח על חיסול של פעיל חיזבאללה בכביש ביירות-דמשק, וכעבור שלוש שעות ארגון הטרור הגיב במטח של 40 רקטות לרמת הגולן. נועה וניר ברנס מקיבוץ אורטל, הורים לשלושה ילדים, בדיוק היו בדרכם הביתה ונסעו על הכביש העובר לא רחוק מבסיס אוגדת הגולן בנפח. רקטה שפגעה ברכבם לא הותירה להם סיכוי.
חיזבאללה הצהיר כי כיוון לבסיס האוגדה. מאז תחילת המלחמה הוא מטווח את בסיסי צה"ל בכל אזור הצפון, בגליל וברמת הגולן, ברקטות ובכלי טיס חמושים שנשלטים מרחוק. מרבית החימושים שהארגון משגר הם "טיפשים", מהסוג שנקרא בשפה הצבאית נשק סטטיסטי, כלומר – נשק לא מדויק שפגיעתו מכסה שטח נרחב והוא לא בהכרח פוגע במטרה. בנוסף הוא משגר כלי טיס שמצליחים לחדור לעומק המרחב האווירי של ישראל ולפעול בתוכו די בחופשיות. מדובר בחיל אוויר של ממש. מתחילת המלחמה שיגר חיזבאללה למעלה מ-2,700 כטב"מים מסוגים שונים. אחד מהם השמיד בחודש מאי את בלון הצפלין הענק ששימש לצורכי מודיעין אסטרטגי וכונה בצבא "טל שמיים". זה קרה עמוק בשטח ישראל, כ-50 ק"מ מהגבול. כטב"מים אחרים פגעו ביחידת הבקרה האווירית במירון, בריכוזי חיילים בקרבת הגבול ובאתרים אחרים. חלק מהכטב"מים בכלל לא מפעילים את מערכות ההתרעה של פיקוד העורף.
4 צפייה בגלריה
yk13996466
yk13996466
המכונית השרופה של הזוג ברנס. מאות מטרים ממפקדת האוגדה
הנרי סלוק, הבעלים והמנכ"ל של חברת המיפוי "תגל", אומר שאין ספק שחיזבאללה נעזר בלוויינים. "לו עצמו אין לוויין וחברות הלוויין האזרחיות, כולל גוגל על שלל סוגי המיפוי שלה, מחויבות על פי חוק לא להעביר צילומי לוויין של ישראל הכוללים אתרים צבאיים רגישים. ישנם תיחומים של אזורים שאסור להראות אותם בצילומי לוויין. מה שאתה רואה זה שטח נקי. תנסה להזמין מחברה ישראלית או זרה תמונות של תא שטח הכולל בתוכו בסיס של חיל האוויר. השטח שבתוכו נמצא הבסיס יהיה נקי. במקרים מסוימים הוא יופיע כיער.
"אבל חיזבאללה לא צריכים להיעזר בלוויינים מסחריים, יש להם את איראן. איראן זו מעצמה. אם יש לה פרויקט גרעין מתקדם ותעשיית טילים וכטב"מים מדויקים, אז לא יהיו לה לוויינים בחלל? קטן עליהם לוויין בחלל, זה כסף קטן! הם נעזרים ברוסים ובסינים ויש להם את המשאב הכי חשוב, שזה כסף. חיזבאללה מקבל מאיראן את כל מה שצריך כדי לתקוף אותנו, לא רק אמצעי תקיפה אלא גם קואורדינטות וניתוח של כל האתרים והבסיסים הצבאיים".
מאז 7 באוקטובר מפעילה מערכת הביטחון באזור הצפון שיבושי ג'י-פי-אס אגרסיביים כדי לקטוע את יכולת השליטה מרחוק והניווט למטרה של כלי הטיס המדויקים ששולח חיזבאללה. אבל מומחה לוויינים אחר אומר שקיימות בשוק מערכות הגנה בפני שיבושי ג'י-פי-אס, אשר ניתנות להתקנה על גבי כלי טיס התקפיים ורחפנים הנשלטים מרחוק. "זה אולי אחד ההסברים לעובדה שישראל לא מצליחה לפגוע בכל אחד מכלי הטיס האלו", אומר המומחה, "לא רק שהם חודרים אותנו כל כך עמוק ובתדירות גבוהה, הם גם משדרים מכאן תמונות לקרון השליטה שלהם, מה שמוכיח שאנחנו לא מצליחים לשבש אותם. הם מאתגרים את העליונות האווירית שלנו".
נזקי הרקטות והכטב"מים של חיזבאללה, והמיירטים שמשוגרים אליהם, ניכרים בכל אזור הצפון. המרחבים השרופים שמתגלים בנסיעה בכבישי הגליל העליון ורמת הגולן הם פצע שחור עצום ממדים. וזה עוד כלום: תמונת שרידי הרכב של בני הזוג ברנס מהפכת קרביים.
זו מערכה שנמשכת כבר תשעה חודשים וגבתה את חייהם של תשעה אזרחים ו-21 חיילים. רקטות וכטב"מים כבר הגיעו עד לאזור הקריות במערב והעמקים במזרח. בשבוע שעבר, כך טוען חיזבאללה, הותקף בסיס נמרה שבגליל התחתון. באותו יום נשמעו אזעקות בטבריה והסביבה.
סא"ל איתמר עבו, מפקד הגדוד הצפוני של כיפת ברזל, שולט בעשרות רבות של משגרים ממשרד יביל אי שם-היכנשהו באזור חיוג 04. יש לו כמה סוללות בגדוד והן מכסות את כל השטח מקו רוחב חיפה צפונה, כולל רמת הגולן. הוא עסוק בשיפור המערכת, אבל קודם הוא עסוק בשרידותה. "אנחנו עצמנו מהווים מטרה של האויב", הוא אומר, "לכן כדי לשמור על רציפות מבצעית אנחנו משנים מיקומים ומתמגנים".
4 צפייה בגלריה
yk13995994
yk13995994
סא"ל עבו. "גם הסוללות שלנו מהוות מטרה"
(צילום: שאול גולן)
לדבריו, כל יירוט מוצלח וכל כישלון של יירוט מתוחקרים לעומק. "התחקור הוא קודם כל שלנו בתוך היחידה, אבל הוא מתבצע גם ברמת מטה חיל האוויר וגם התעשיות הביטחוניות שותפות לתחקור. זו מערכת שכל הזמן משפרת את עצמה והיא עושה את זה בתנועה, תוך כדי מלחמה".
לגבי הכטב"מים, לא נראה שיש לכם תשובה. "אני לא מסכים. בצפון, הגילוי שלנו מאותגר על ידי הטופוגרפיה ההררית. אם עזה היא מרחב שטוח, אז השטח שלנו פה מלא ואדיות ורכסים, והאויב מנצל את זה. אין ספק שאנחנו צריכים עוד להשתפר. חיזבאללה לא עובד לבד. איראן מזרימה לו כל מה שהוא צריך כדי לתקוף אותנו, וזה כולל לא רק חימושים וכלי תקיפה, אלא גם צילומי לוויין. כטב"ם איסוף בגודל חצי מטר או כטב"ם נפץ שמוטת הכנפיים שלו מגיעה לשני מטר הם כלים קטנים. כטב"ם נפץ זה רימון מעופף. הוא מדויק, מכניסים לו נ"צ ואודרוב, דרך צלחה. הם טסים בגובה נמוך מאוד, חודרים דרך גיאיות. זה לא מסובך, מספיק לפתוח מפה ולראות מאיפה הכי טוב לחדור. מבחינת חתימת מכ"ם זו חתימה של ציפור, בחודשים הראשונים למלחמה יירטנו לא מעט עגורים שעפו לכיוון עמק החולה".
השיבושים שצה"ל מפעיל בצפון לא כל כך עוזרים. "מי אמר שזה לא עוזר? גם הפגיעות שהיו בתוך בסיסים לא היו ברמת הטיל שנכנס בחלון במטה המפקדה. הנפילות בבסיסים הן ברובן בשטחים פתוחים. האם אמצעי השיבוש שצה"ל מפעיל משפיעים על רמת הדיוק של חיזבאללה? התשובה היא כן. האם זה הרמטי? התשובה היא לא".
נפגשנו בצהריים המוקדמים, לפני המטח שהרג את בני הזוג ברנס. עבו סיפר על המטח הגדול שירה חיזבאללה ביום חמישי שעבר בתגובה לחיסול בכיר של הארגון יום קודם לכן. במטח הזה נורו כ-200 רקטות ושוגרו כ-20 כטב"מים מלבנון. אחת הרקטות נפלה ברמת הגולן והרגה את רס"ן במיל' איתי גלאה. "הם ירו מספר מטחים צפופים מכמה מוקדים בו-זמנית", אומר עבו, "האם הייתה לנו הצלחה של מאה אחוז? ברור שלא, וגם לא תהיה לנו אף פעם. אבל האם היינו טובים יותר משמעותית מפעמים קודמות? התשובה היא כן. יירטנו מספר דו-ספרתי של כטב"מים תוך שעתיים ואת רוב הרקטות. לצערי היה לנו הרוג, וכשיש הרוג מנפילה זה קשה וכואב. אנחנו עושים הכל כדי להשתפר".
הלכנו אחרי המ"פ אמר במסדרונות המוצב. אוליבר, הכלב הכנעני של סרן יקי, מפקד מחלקה 3, ריחרח אותנו. "הוא היחיד ששומר פה", אמר הסמל ברקוביץ', "אבל אל תכתוב את זה, שהאויב לא יידע. הוא פה כדי להרגיע את החבר'ה".
בליל מתקפת הטילים והכטב"מים ששיגרה איראן בחודש אפריל לישראל נפלו כ-40 טילים באזור החרמון. "זה מקום שהוא לא רק סמל", אומרים החיילים, "זה קודם כל מקום אסטרטגי. כולם רואים את האמצעים שיש על המוצב הזה ועל מוצב החרמון השכן שלנו".
4 צפייה בגלריה
yk13995992
yk13995992
המילואימניקים בחרמון. "זה מקום שהוא לא רק סמל, זה קודם כל מקום אסטרטגי"
(צילום: שאול גולן)
מפעם לפעם נשמעות כאן כריזות התרעה, אבל עד השבוע הפיצוצים נשמעו ממרחקים. בערב ראשון הכין טבח המוצב יאזן שקשוקה. "הוא כל יום מפתיע", אומר המילואימניק שפירא, "אתמול למשל הוא הכין מלאווח וג'חנון עם ביצים קשות". אבל אז נפל הכטב"ם, טרופר דיווח על פיצוץ וברקוביץ' רץ בתעלות המוצב לכיוון של טרופר כדי לראות מה קרה. "בדרך ראיתי את שפירא, שמכין חומוס שאתה מתעלף, ואמרתי לו: 'קח מטף ובוא אחריי'".
חיזבאללה שיחרר עוד באותו ערב סרטון שצולם משטח סוריה, מהמורדות המזרחיים של החרמון הישראלי. רואים בו עשן שחור סמיך שמיתמר ממוצב מצפה שלגים והפסקול ברקע עמוס בתופי מלחמה. השלושה ניסו להשתלט על האש, אבל שאפו עשן ונזקקו לטיפול רפואי. כבאית שהוזעקה מהכפר מסעדה כיבתה את האש והשלושה פונו לבית החולים זיו בצפת. "היית צריך לראות אותנו", אומר ברקוביץ', "שלושתנו היינו שחורים, כולנו כמו מנקי ארובות". "פיספסנו את ארוחת הערב", הוסיף שפירא. "במקום שקשוקה אכלתי טוסט שקניתי בקפיטריה של בית החולים", אמר טרופר בטון מריר.
למחרת על הבוקר הם כבר התייצבו בחזרה במוצב. "זו אפילו לא הייתה מכה קטנה בכנף", מסכם טרופר. "שעה אחרי שחזרנו כבר יצאתי לסיור", ציין שפירא ביובש. נפרדנו. היינו צריכים להוריד חיילת של דובר צה"ל בבסיס האוגדה בנפח. עצרנו בתחנת ההסעה מול הש"ג והמשכנו הלאה. שעות אחר כך, כמה מאות מטרים משם, פגעה הרקטה ברכבם של בני הזוג ברנס.