"לאור ריבוי מקרים בעת האחרונה בהם ישראלים בעלי אזרחות כפולה (ישראלית-אוקראינית) מעוכבים בעת יציאתם מאוקראינה, אנו מבקשים לחדד את המלצת המסע למדינה", פרסם משרד החוץ בתחילת החודש.
אכן כן, עד כדי כך הגיע המצב שבו מצויים מאות אזרחים ישראלים באוקראינה כבר חודשים. הכול החל בפלישה הרוסית לאוקראינה. חוק הגיוס האוקראיני שונה, וקובע כי כל גבר בעל אזרחות שנמצא במדינה, אינו יכול לצאת ממנה ומחויב בגיוס לצבא, אם הוא בין הגילים 18 עד 60.
1 צפייה בגלריה
yk13998029
yk13998029
גברים נעצרים ברחוב ונשלחים לצבא. חיילים אוקראינים
(צילום: ROMAN PILIPEY, AFP)
אלא שכאמור, החוק הזה חל גם על מי שמחזיקים באזרחות זרה ואף מתגוררים במדינה אחרת, כולל מאות ישראלים.
"אכן מדובר במאות ישראלים שתקועים באוקראינה מתחילת המלחמה", סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי: "אנחנו מקבלים פניות של עשרות מהם שלעיתים מחרימים להם את הדרכון בניסיונם לצאת מהמדינה. את הדרכונים הרשויות שולחות לנו, ואנחנו כמובן מחזירים אותם לישראלים. אבל חוץ מזה אין לנו אפשרות לעזור".
על אזהרת המסע, שפורסמה ב-1 ביולי, מוסיף ברודסקי: "החלטנו לפרסם אזהרת מסע דווקא עכשיו משתי סיבות. אזהרה דומה פרסמה שגרירות ארה"ב שבוע לפנינו וכמו כן, העובדה שב-16 ביולי ייכנסו לתוקפן באוקראינה הנחיות חדשות שיחמירו את החוק עוד יותר".
פטרו, תושב קייב בן 29, סיפר כי "החיים שלי מאוד השתנו לאחרונה. מזה שנה אינני נוסע בתחבורה הציבורית מחשש שיעצרו אותי. במטרו של קייב, גם בכניסה וגם ביציאה, יש חיילים ושוטרים שמיד מעכבים אותך אם אתה גבר, ושולחים אותך ללשכת הגיוס".
לדבריו, "כל שוטר חייב לתפוס שלושה גברים ביום, לפחות. גבר שמסתובב בעיר בגלוי מרגיש כמו עבריין, כמו סוחר סמים – בכל רגע עלולים לעצור אותו. בכל פעם שאני יוצא מהבית, אינני בטוח שאחזור.
"יש ערוצים בטלגרם שבהם תושבי קייב מודיעים האחד לשני איפה מסוכן לנסוע, איפה יש מארב של הרשויות. עכשיו תפסת אותי בחנות, באתי לקנות מזון", הוא סיפר. "לכאן אני מגיע כשאני עובר דרך חצרות ובשום אופן לא הולך ברחוב מרכזי - כי גם זה מסוכן. יש לי חברים שנתפסו בתחנת אוטובוס, ונשלחו ישר לטירונות. אבל למרות כל זה, אני חייב להודות כי המצב כאן בקייב טוב יותר מאשר בערים אחרות, שלא לדבר על הכפרים: שם כבר לא נשארו גברים בכלל".
סשה, ישראלי המתגורר בקייב, סיפר על הפחד להיתפס: "בתחילת המלחמה עוד יצאתי מהבית, אבל הפסקתי אחרי שהתחילו לעצור גברים ברחובות. יום אחד יצאתי לבית מרקחת וממש מאחוריי, קבוצה של חיילים ושוטרים התנפלה על בחור שהלך לו ברחוב. מאז אני לא יוצא מהבית".
סשה הוסיף כי "סגרתי את חשבון הבנק שלי ומחקתי את האפליקציה לממשק עם הרשויות. אני גר עם חברה. לפני המלחמה אני עבדתי והיא הייתה עקרת בית, והיום היא עובדת ועושה קניות ואני לא יוצא מהדירה".
לדברי סשה, "אני מאוד רוצה להתאחד עם משפחתי בישראל. אני מכין את עצמי נפשית ופיזית למסע כדי לברוח מאוקראינה דרך הגבול ברגל. אני עושה ריצות, שכיבות סמיכה, מאמן את כוח הסיבולת שלי". סשה ביקש מהציבור הישראלי לדעת - "גברים בעלי אזרחות אוקראינית, אסור שתגיעו לאוקראינה. אתם פשוט תיתקעו כאן בלי דירה ובלי אמצעי מחיה. אל תנסו את מזלכם, אתם תיכנסו לצרות גדולות! לשירותי הפנים יש יכולת לראות גם שמות שהשתנו, גם אם כתוב לך בתעודה ולדימיר, ידעו לזהות שהיית וולודימיר. אל תסתבכו".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.07.24