לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו טען אמש (שבת) כי "בלתי אפשרי" לשנות פרוטוקולים, בהתייחסות לחשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על החשש מכך שבמשרדו נעשו ניסיונות לשנות פרוטוקולים במלחמה, התנועה לאיכות השלטון פנתה במכתב ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה ולמפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי - בבקשה לפתוח בחקירה בחשד למרמה והפרת אמונים.
נתניהו: בלתי אפשרי לשנות פרוטוקולים
(צילום: לע"מ)

2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"שית: "עולה תמונת מצב מדאיגה במיוחד"
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
התנועה התייחסה במכתבה לפרסומים על כך שלשכת רה"מ מונעת מצה"ל להקליט ולתעד את ישיבות הקבינט, וציינה כי "עולה תמונת מצב מדאיגה במיוחד, ולפיה קיים חשש שמא גורמים במשרדו של ראש הממשלה מבקשים לטייח ולשנות פרוטוקולים של המדינה והקבינט - מתוך מטרה להזים חשדות למחדלים ואשמה לאירועים ביטחוניים מסוימים, עוד בטרם קמה ועדת חקירה ממלכתית".
לדבריהם, החשדות בפעולות המתוארות בדבר שינוי מסמכי פרוטוקול ותמלילים מעלים חשש ממשי לביצוע או ניסיון לבצע עבירות פליליות לפי חוק העונשין, ובראשן עבירת מרמה והפרת אמונים וניסיון שיבוש מהלכי משפט, ומחייבים פתיחה בחקירה. "שינוי פרוטוקולים ועריכתם באופן שקרי על מנת לטייח ולשנות מחדלים, או אירועים ביטחוניים שייחקרו בעתיד, עלול לעלות לכדי עבירה של מרמה והפרת אמונים", נכתב.
עוד כתבה התנועה לאיכות השלטון בפנייתה: "אנו סבורים כי העניין מחייב פתיחה בחקירה בהולה של כלל הגורמים המעורבים בדבר, לרבות הגורמים האמונים במשרד ראש הממשלה על עריכת המסמכים, ובראשם מזכיר הממשלה וראש הממשלה עצמו. זאת, על מנת לברר את החשדות כאמור ולבחון את אפשרות העמדתם לדין".
בתוך כך, בכירים במערכת הביטחון הביעו בימים האחרונים דאגה מהאפשרות כי תמלולים ופרוטוקולים של דיונים ביטחוניים שונו. הגורמים הסבירו כי ישנן שורה של דוגמאות שבהן מערכת הביטחון התריעה בפני הדרג המדיני על האפשרות הדרמטית לפרוץ התלקחות או מלחמה, שישמשו ועדת חקירה עתידית, אם תקום כזו.
דוגמה אחת היא ההתרעה המתמשכת של שב"כ, בניגוד לעמדת אגף המודיעין בצה"ל, שטען כי חמאס איננו מורתע. בשב"כ אמרו בפני הדרג המדיני כי חוסר הפעולה של חמאס הוא טקטי בלבד והוא מתכונן להתקפה.
2 צפייה בגלריה
שער עיתון ידיעות אחרונות 28.7.23
שער עיתון ידיעות אחרונות 28.7.23
שער עיתון ידיעות אחרונות ב-28 ביולי אשתקד
דוגמה נוספת היא אזהרות אמ"ן לדרג המדיני בדבר החשש ממלחמה אזורית. כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", באמ"ן נשלחו ארבעה מכתבי אזהרה שבהם נאמר כי "האויבים מזהים נקודת חולשה היסטורית". מלבד הפרסומים הפומביים, במערכת הביטחון הדגישו כי ניתנו מספר אזהרות נוספות ביחס לחשש ממלחמה אזורית מתואמת בניצוחה של איראן. מדובר בחומרים ביטחוניים רגישים שהועברו ללשכת ראש הממשלה.
לפי הפרסום על החשש משינוי פרוטוקולים, אישים במשרד ראש הממשלה פנו באופן פרטי למזכיר הצבאי לראש הממשלה, והזהירו כי במהלך המלחמה נעשה ניסיון מצד גורמים בלשכת נתניהו לשנות, או כלשונם "להתעסק", עם חלק מהפרוטוקולים או התמלולים בדיעבד לאחר מספר ישיבות.
ראש הממשלה נשאל על כך כאמור במהלך מסיבת העיתונאים שקיים אמש, לראשונה זה שלושה וחצי חודשים. "אי-אפשר לעשות את זה. הכול מתומלל ומוקלט וממוחשב. זה פשוט בלתי אפשרי מבחינה מעשית, ולכן אין לזה שום תוקף", השיב נתניהו.
פורסם לראשונה: 00:15, 14.07.24