הדברים נכתבים כאן בזהירות המתבקשת בהינתן שישראל אכן הצליחה הפעם לחסל את רמטכ"ל חמאס מוחמד דף. אם אכן כך, הרי שמדובר בהישג המשמעותי ביותר מאז תחילת המלחמה, שצריך להודות בכנות – ואת זאת עושים גם בכירי הצבא והשב"כ – נעשה באיחור רב, והעובדה שלא הצלחנו להגיע עד אליו ואל סינוואר נתפסת גם בעיניהם ככישלון מקצועי. היו עוד ניסיונות חיסול של בכירים בחמאס בתקופה האחרונה, שכרגע אין עדיין אישור ששרדו או נהרגו, האחרון שבהם הוא ראאד סעד לפני כשלושה שבועות.
1 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
על דף ועל ניסיונות החיסול שלו הכל כבר נכתב, ונראה שהפעם אם החיסול צלח, זו מכה קשה לחמאס. דף הוא סמל. הוא בנה את הזרוע הצבאית, והפך אותה ממיליציה לצבא מאורגן, כזה שהצליח להפתיע אותנו במבול אל-אקצא. צריך היה רק להקשיב לו לאורך השנים בעניין הזה. דף גם נחשב ל"מגן ירושלים" – האיש שהצליח, יחד עם סינוואר, לאחד את הזירות במאי 2021 כשפתח בירי רקטות לירושלים, במה שהפך למבצע שומר החומות. גם אז זה היה פספוס מודיעיני של שב"כ וצה"ל, אבל חשיבותו האסטרטגית הייתה בכך ששני בכירי חמאס הצליחו לאחד את הזירות ולעורר גל טרור בירושלים, ביהודה ושומרון, את ערביי ישראל ואת שלוחת חמאס בלבנון.
לכן, כשמדברים עכשיו במערכת הביטחון על אפשרויות תגובה, הם מסמנים גם את יהודה ושומרון, שם יש תאים של חמאס, וגם את לבנון שמשם יכולים לשגר שוב רקטות לצפון. בכל מקרה הכוננות גם כך גבוהה, כי ישראל במלחמה פתוחה בכל החזיתות.
רק אתמול יורטו שני כטב"מים בדרכם לאילת; בצפון חיסול נוסף בלבנון, וירי לעבר ישראל שממנו נפצעו ארבע חיילות, בהן אחת באורח קשה, במטח חיזבאללה לעבר קריית שמונה והסביבה. "ללכתו של דף תהיה השפעה מטלטלת על חמאס ברצועה, על חמאס חו"ל ועל הרחוב העזתי", אמרו בצבא.
החיסול היה סיכול מתפרץ. המודיעין על נוכחות דף במתחם בחאן-יונס היה מאוד חזק, מדויק ומוצלב - ו"התפרץ" במהלך הלילה
החיסול היה סיכול מתפרץ. המודיעין על נוכחות דף במתחם בחאן-יונס היה מאוד חזק, מדויק ומוצלב - ו"התפרץ" במהלך הלילה. צה"ל המתין לכמה אימותים ברורים וחד-ערכיים שהגיעו, ואז בוצעה התקיפה המדויקת. במקביל היה גם מאמץ מרכזי לאשר שאין שם חטופים.
בצה"ל מניחים שחמאס ינסה להסתיר את תוצאות התקיפה ואמרו שבנוגע לסלאמה יש יותר סימנים שנהרג. הוא נחשב לדמות מאוד משמעותית ודומיננטית, ריכז מול סינוואר את מאמץ המלחמה של חמאס ושלט בסוגיית החטופים. המודיעין שהושג הוביל אחרי הצלבות לאישור הסופי שדף נמצא באתר שהותקף, שטח פתוח ומיוער.
אבל הסוגיה הרגישה ביותר היא עסקת החטופים. כל הגורמים שנטלו חלק בפעולה טוענים שבחנו היטב שאין חטופים ישראלים באזור ולכן אישרו אותה ולגבי עסקה עתידית, אמר בכיר ישראלי: "החיסול יזרז עסקה".
גורמים בכירים נוספים אמרו ל"ידיעות אחרונות": "החיסול לא ישפיע על עסקת החטופים. מעריכים שאם בכלל, זה יהיה רק עיכוב טקטי קצר ולא שבירת כלים"
גורמים בכירים נוספים אמרו ל"ידיעות אחרונות": "החיסול לא ישפיע על עסקת החטופים. מעריכים שאם בכלל, זה יהיה רק עיכוב טקטי קצר ולא שבירת כלים. הלחץ של חיסול בכירים הוא משמעותי לטובת דחיקתם להפסקת אש. גם אחרי חיסול מרואן עיסא נמשך המו"מ. ההערכה היא שנראה חידוש של המו"מ תוך ימים ספורים".
גם כשהמו"מ יחודש עדיין נותרו פערים בשתי סוגיות משמעותיות. אחת היא המעבר של חמושים לצפון רצועת עזה, והשנייה היא פתרון ציר פילדלפי ומעבר רפיח וחסימת המנהרות. בנושא הזה במערכת הביטחון אופטימיים יותר לגבי היכולת להגיע לפתרון מול המצרים, כזה שיספק אותם מבחינה ביטחונית, ואם לא יסתדר תמיד יוכלו לחזור ולהילחם ולתפוס את הציר מחדש במהירות, כפי שעשתה אוגדה 162.
פורסם לראשונה: 00:00, 14.07.24