"אפשר לחסוך הרבה מאוד אנרגיה. פשוט שייקחו את התחקיר על בארי, יעשו העתק-הדבק - ויכתבו בכותרת 'קיבוץ כפר עזה'", כך אמרה חברת הקיבוץ בתיה הולין, ששרדה את הטבח בכפר עזה ב-7 באוקטובר. הולין, שהביעה תסכול מהמצב, תיעדה את חדירת המחבלים והקרבות במצלמת הרכב שלה.
ההרס בכפר עזה

פרסום ממצאי התחקיר בבארי בשבוע שעבר הציף הכל מחדש אצל תושבי היישובים שבהם התחולל הטבח. בשבועות הקרובים יוצגו לתושבים, שחוו את הזוועות הקשות, ממצאי תחקיר על מה שהתחולל במקום שהרגיש להם הכי מוגן.
לקיבוץ כפר עזה מגיעה בתיה הולין מפעם לפעם - ומיד יוצאת. כל פינה בקיבוץ מעלה זיכרונות קשים מאותו היום, ואת המספרים היא לא שוכחת לרגע. 64 תושבים נרצחו בכפר עזה, בהם שבעה חברי כיתת הכוננות: הרבש"ץ שחר אביאני, טל אילון, אבי הינדי, אביב ברעם, נדב עמיקם, אורי רוסו וראש המועצה המקומית אופיר ליבשטיין. 19 נחטפו, ורק 14 שבו. דורון שטיינברכר, גלי וזיו ברמן, אמילי דמארי וקית' סיגל עדיין נמצאים בשבי.
מממצאי התחקיר שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", עולה כי עם פרוץ מתקפת הפתע על כפר עזה הוזעקו כוחות רבים לקיבוץ. בשעות שיא הלחימה נכחו בתוך הקיבוץ לפחות 20 יחידות שונות של צה"ל - גדודים ויחידות עילית - שלחמו במדשאות ובחצרות הבתים של התושבים. כל זאת, ללא מפקד עליון על הכוחות וללא קצין שמתכלל ומתאם. בעקבות זאת, כפי הנראה, אזרחים וחיילים נהרגו מירי כוחותינו, אך אין מספרים מדויקים.
על-פי הערכות לכפר עזה פלשו 600-400 מחבלים. כ-100 מחבלי נוחבה פלשו בגל הראשון וחברי כיתת הכוננות מצאו את עצמם בקרב מעטים מול רבים ולא שרדו.
3 צפייה בגלריה
yk14000166
yk14000166
ההרס בכפר עזה
(צילום: אלי דסה)
3 צפייה בגלריה
קיבוץ כפר עזה, שרידי בית בו נהרגה אופיר שושני ז"ל
קיבוץ כפר עזה, שרידי בית בו נהרגה אופיר שושני ז"ל
קיבוץ כפר עזה. שרידי אחד הבתים בשכונת "דור צעיר"
(צילום: רויטרס /Amir Cohen)
3 צפייה בגלריה
yk14000353
yk14000353
סא"ל תומר גרינברג ז"ל
לצד העובדה שהיו לוחמים שחתרו בגבורה למגע וחילצו אזרחים גם אחרי שעות ארוכות בממ"ד, בתחקיר ידווח ככל הנראה כי לא מעט מהכוחות שהגיעו לכפר עזה לא ידעו מה לעשות ולאן ללכת, ובעיקר – לא הבינו את החשיבות בחילוצם של האזרחים הנצורים בבתים.
רוב המידע והממצאים מסתמכים על עדויות בעל-פה של תושבי הקיבוץ, התכתבויות ותיעודים של החברים ומצלמות אבטחה. עדות אחת, מרגשת במיוחד, היא של סא"ל תומר גרינברג, מפקד גדוד 13 בגולני, שלחם בקיבוץ ונפל בקרב בשג'אעיה. את עדותו המוקלטת הספיק למסור ימים ספורים אחרי הטבח, והוא תיאר בה את פרטי הקרב שבו השתתף. העדות נלקחה במסגרת תחקיר פנימי של חטיבת גולני והועברה לצוות שחוקר את אירועי הקיבוץ.
בידי צוות החקירה גם צילומים של מצלמת הרכב של חברת הקיבוץ הולין. "ברכב הפרטי שלי יש מערכת אבטחה מאוד מתקדמת שהתקנתי", היא סיפרה. "מצלמות, מקדימה ומאחורה, שגם כאשר הרכב איננו מונע, ברגע שמישהו מתקרב לרכב או נוגע בו, הן מיד נדלקות ומצלמות הכל. במקביל אני מקבלת התראה באפליקציה ויכולה לראות בזמן אמת מי נמצא ליד רכב שלי.
"כשהמחבלים פלשו לקיבוץ והתקרבו לרכב שלי, נדלקו המצלמות וראיתי הכל דרך הטלפון. ישבתי בממ"ד בבית ותוך כדי שאני שומעת פיצוצים וצעקות בערבית, אני רואה דרך מצלמות הרכב את המחבלים מסתובבים באזור", תיארה.
היא שחזרה בנוסף כיצד הצליחה ליצור קשר עם יחידה מיוחדת של חיל האוויר ואף שלחה להם את המיקום: "ראיתי חוליות מגיעות כשהן חמושות בכמויות אדירות של נשק. בזמן אמת נחשפתי לכל הקרבות ליד הבית שלי. אלו תמונות שלא יוצאות לי מהראש עד היום. גם אחרי שהקרבות הסתיימו הרכב שלי המשיך לתעד את השופלים מפנים גופות של מחבלים, וגם את הפינוי של חברינו היקרים שנפלו. את כל החומר ממצלמות הרכב העברתי לשב"כ, לבקשתם".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "אנו נמצאים בעיצומו של תהליך התחקירים המבצעיים של אירועי 7 באוקטובר, בתוך כך גם הקרב בכפר עזה. כשהתחקיר יסוכם הוא יוצג קודם לקהילת היישוב והמשפחות השכולות, ולאחר מכן יפורסם בשקיפות לציבור".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.07.24