אילו שנים בלתי אפשריות עברו על התלמידים שלנו, בעיקר תלמידי הכיתות העליונות. יותר משנתיים של קורונה בהן לא היו לימודים, בקושי מפגשים, והרוב בזום; ועכשיו שנת מלחמה. עשרות אלפים מהם מפונים מבתיהם, חיים בתנאים-לא תנאים. אלפים חוו זוועות, אחרים עברו טלטלות.
1 צפייה בגלריה
יו״ר ארגון המורים רן ארז במסיבת עיתונאים
יו״ר ארגון המורים רן ארז במסיבת עיתונאים
(צילום: יובל חן )
בתוך כל אלה, בשעה שבוגרי י"ב לקראת גיוס, הכריז יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז על עיצומים במסגרת הסכסוך שלו עם האוצר, והורה למורים להימנע מלתת ציוני סוף שנה וציוני מגן לתלמידים.
מה הקשר לתלמידים? אין קשר. אבל בעוד יומיים תתקיים הבחינה באנגלית במועד ב', ובשבוע הבא הבחינה במתמטיקה במועד ב'. אם התלמידים לא מקבלים את הציונים שלהם במועד א', הם אינם יכולים להחליט אם לגשת למבחן במועד ב' כדי לשפר את ציוניהם. אבל מה אכפת לרן ארז?
איפה היה שר החינוך עד עכשיו? מי יודע. עסוק כנראה בשיפור מעמדו בקרב היושבים מעליו ובקרב אלה להם הוא חייב את מקומו ברשימת הליכוד. הוא, בכל אופן, שתק
גם תלמידים המבקשים ללמוד בעתודה האקדמית אינם יכולים להירשם לאוניברסיטאות ללא ציוני מגן. ואיפה היה שר החינוך עד עכשיו? מי יודע. עסוק כנראה בשיפור מעמדו בקרב היושבים מעליו ובקרב אלה להם הוא חייב את מקומו ברשימת הליכוד. הוא, בכל אופן, שתק.
27 שנים שולט רן ארז בן ה-79 בארגון המורים. כבר שנים ארוכות אינו עוסק בהוראה, וקודם לכן לימד חינוך גופני שעות ספורות בשבוע. בשנה וחצי האחרונות, מול שר חינוך מנומנם, הוא התעלל, פשוטו כמשמעו, בתלמידים. "עיצומים" קרא לזה.
מאז ומעולם התנגד רן ארז לכל חידוש במערכת החינוך. לא רק בתקופת כהונתי כשרת החינוך. גם למועדי ב' שהזכרתי, שאני הנהגתי, אלה שנועדו לאפשר לתלמידים לשפר את ציוני הבגרות שלהם - התנגד בשעתו. כל מי שניסה להתמודד מולו על התפקיד הושתק והועף מהארגון. ארגון המורים אינו שקוף, מועד הבחירות המתקיימות בו נמסר זמן קצר לפני, וכל מי שמרים ראש מוצא עצמו מחוץ לארגון בשיטות שאינן ראויות למחנכים. דמוקרטיה - אין שם.
הפעם, בנסיבות המיוחדות של המלחמה הנוכחית, מצאה לנכון קבוצת מורים להתעלם מהנחייתו של ארז ולתת ציוני מגן לתלמידיהם, מתוך התחשבות בהם. רק לאחר מכן, ולאחר שהורים ותלמידים לחצו על מוריהם והאשימו אותם בפגיעה בעתיד התלמידים, התעורר שר החינוך מתרדמתו ואפשר למורים לדווח על ציוני המגן.
זה לא הספיק. יש עדיין עשרות אלפי מורים הנענים לרן ארז, ומסרבים. הם אינם מתחשבים בתלמידים. תלמידיהם נותרו ללא ציונים, והזעם רב.
עכשיו נזכר שר החינוך קיש לפנות לבית הדין הארצי לעבודה כדי לבקש צווי מניעה נגד רן ארז וארגון המורים. עכשיו. אחרי שנם את שנתו. נקווה שלא מאוחר מדי.

אזור מלחמה

דמוקרטיה נבחנת לא רק על-ידי בחירות בקלפי. דמוקרטיה נבחנת גם בחופש ביטוי, בחופש עיתונות, בשמירה על מערכת משפטית עצמאית וחזקה, בשוויון זכויות מלא וייצוג שוויוני לנשים, ובשמירה על זכויות המיעוט. על הנושאים הללו יש אין ספור נאומים וכתבים של מוריי זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין. כשניסו לסתום את פיות המיעוט דאז, כשניסו למנוע מהם פרנסה.

לימור לבנתלימור לבנתצילום: דנה קופל

ביני ובין העיתונאי רביב דרוקר יש ים של חילוקי דעות הבאים לידי ביטוי לא אחת, בתוכניתו "אזור מלחמה" בה אני משתתפת כפאנליסטית. אבל הניסיון לסתום את פיו רק משום שהוא מבקר את נתניהו ואת הממשלה, ומשום שתחקיריו חריפים ויעילים, הוא בלתי נתפס במדינה דמוקרטית - ועלול להפוך אותנו למדינת עולם שלישי ולסכן את הדמוקרטיה שלנו.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.07.24