זעם ותסכול במערכת הצבאית על תחקור מחדלי המלחמה: ב-8200 החלו את התחקירים כבר בשבוע השני של אוקטובר, אך קצינים רבים בצה"ל הביעו את כעסם לאחר שאף קצין באמ"ן לא הודח או התפטר. במקביל, ביחידות הלוחמות מתוסכלים מהתחקירים, ובראשם תחקיר הקרב בבארי שפורסם בשבוע שעבר.
אילוסטרציה שמציגה את מהלך הקרב בקיבוץ בארי
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
yk14000156
yk14000156
"קרה כאן משהו בלתי נתפס עם המודיעין". בית שנחרב כליל בקיבוץ בארי
(צילום: גדי קבלו)
התחקיר של 8200 נמצא כבר בשלב חלופת הטיוטות של עיקרי התחקורים לבדיקת התנהלות היחידה ביממה שקדמה לפלישת חמאס לנגב המערבי, ובשנים של לפני 7 באוקטובר. עם זאת, כעס בקרב קצינים רבים ביחידה מרחיק את השלמתם. תאריך היעד שקבע מפקד היחידה, תא"ל יוסי שריאל, הוא ראש השנה הקרוב - כלומר שנה פחות שלושה ימים מאז פרוץ המלחמה. הגרסה הסופית ביותר של התחקיר תוצג רק במהלך הסתיו.
העובדה כי עד כה אף קצין ביחידה המודיעינית לא הודח ולא התפטר עשויה לרמוז כי מבחינת המתחקרים והמפקדים הבכירים באמ"ן לא נמצא עד כה שום ליקוי, כשל או מחדל בהתנהלות 8200 שמצדיק פרישה או עזיבה של מי מהמפקדים. זו אחת מהסיבות שקצינים בפיקוד דרום צוברים זעם גדול על אגף המודיעין, שנוסף לזעם שהצטבר כבר בתחילת המלחמה על כך שהאגף לא סיפק התרעה לכוחות הבט"ש באוגדת עזה.
"תפיסת ההגנה של צה"ל בגבולות מתבססת על התרעה מודיעינית – אחרת נצטרך לשים עשרות אלפי לוחמים בגבולות עם לבנון, סוריה ועזה, 24/7, 365 ימים בשנה", אמר בחודשים האחרונים קצין בכיר בפיקוד דרום. "קרה כאן משהו בלתי נתפס עם המודיעין, שאף אחד לא קיבל עליו עדיין שום הסבר ואיש לא נתן דין וחשבון, בזמן שמתחקרים קודם את הקצינים הלוחמים".

תחושות קשות וחילופי האשמות

מפקדים וחיילים רבים ביחידה 8200 שאחראית על האזנות, איסוף ופענוח אותות מהאויב מתנהלים באווירת נכאים מאז 7 באוקטובר, תוך חשדנות כלפי המפקדים הבכירים וחילופי האשמות פנימיים. ב-8200 אמורים להאזין לאויב, וגם לפעילי חמאס, כדי לזהות סימנים חשודים ורמזים שיכולים להוביל לפיגוע – קל וחומר לפלישה רצחנית, המונית ומסונכרנת בהשתתפות אלפי מחבלים חמושים ומפקדים של צבא הטרור.
ביחידה טענו בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" בשבוע האחרון כי חלק גדול מהגורמים הזוטרים, בהם נגדים ורמ"דים, ממודר מהליכי התחקור ולא שותף לדיוני התחקירים המשמעותיים. בצה"ל דוחים טענה זו ואומרים כי מהשבוע השני של המלחמה קיבלו על עצמם מפקד 8200 לשעבר, תא"ל במיל' דני הררי, ואל"ם במיל פ', בכיר לשעבר ביחידה, את מלאכת התחקור והלמידה כדי לתקן את הדרוש חיזוק לאור 7 באוקטובר. זאת גם באשר לזירה העזתית וגם - ובעיקר - בהשלכה לזירה הצפונית מול חיזבאללה.
חלק מהלקחים שהופקו, לפי צה"ל, כבר מוטמעים ביחידה ומשפרים את המוכנות המודיעינית בכל הזירות אל מול תרחיש אפשרי של עימות אזורי. מפקד 8200 עצמו עדיין לא פרש, בניגוד למפקדו ראש אמ"ן אהרון חליוה. משיכת הזמן מצד שריאל במובן הזה צפויה להוביל לכך שלמעשה יסיים את כהונתו כסדרה בפברואר הקרוב, ובתום ארבע שנים, אלא אם כן יחליט ראש אמ"ן המיועד תא"ל שלומי בינדר, להדיחו לפני כן. "אנחנו תולים תקווה גדולה בבינדר, שיגיע ויבצע ניקוי אורוות ביחידה, ובעיקר תיקונים פרסונליים על המפקדים שמובילים אותה", אמרו גורמים ב-8200.
בצה"ל הכחישו טענה לפיה בינדר הקפיא קידומים ומינויים שבוצעו בחודשים האחרונים ביחידה. "הטענות שהמינויים הוקפאו אינן נכונות. יחידת המודיעין 8200 פועלת מסביב לשעון לביטחון מדינת ישראל, הביאה להישגים חשובים לאורך שנים והצילה חיים של רבים. ב-7 באוקטובר היחידה הייתה חלק מהכישלון המודיעיני אשר מתוחקר ונבדק בימים אלה. הטענות השונות מתוחקרות במסגרת התחקירים המבצעיים, בהם הדברים ייבדקו ויילמדו". עוד נטען בצה"ל כי שריאל נטל אחריות אישית ועמוקה, ולא רק מיניסטריאלית, ויהיו לה ביטויים מעשיים בהמשך.
גם חלקו של השב"כ, שמתנהל מתחילת המלחמה כבועה שאינה חייבת דין וחשבון לציבור, מתוחקר. נכון לעכשיו, רק ראש מרחב דרום בשירות החליט שלא להמשיך בארגון לאור מחדלי 7 באוקטובר, אך גם על כך לא מצאו לנכון בשב"כ להודיע זאת לציבור באופן רשמי.

זעם בשלדג: מי משלם את המחיר?

התסכול שהצטבר בצבא בשבועות האחרונים והתחזק בימים האחרונים חוצה אגפים וזרועות. ביחידת שלדג המובחרת זעמו בסוף השבוע על האצבעות המאשימות שהופנו בתחקיר המטכ"לי כלפי לוחמיה שזינקו בבוקר 7 באוקטובר כצוות כוננות ראשון מבסיס היחידה בפלמחים לקיבוץ בארי. לאחר שהיו בנחיתות עצומה החליטו לבצע סמוך לשעה 9:00 נסיגה טקטית כדי להצטייד מחדש, בהמשך גם איבדו חלק מחבריהם מתוך צוות של 13 לוחמים בלבד אל מול מאות מחבלים.
2 צפייה בגלריה
yk14000161
yk14000161
לוחמי שלדג בכניסה לקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
הצהרת הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)

גורמים שמקורבים לקצינים ביחידת הקומנדו של חיל האוויר טענו כי שמה של שלדג הוכפש לחינם כדי להרגיע זעם של תושבים. לדבריהם, האשמה הוטלה על הלוחמים הזוטרים ומבלי שננקטה שום מסקנה כלפי מפקדים בכירים, שאחראים על בניית תרחישים ומוכנות הצבא למצב שכזה, שהיה רחוק ממה שקרה בפועל. אתמול גם נחשף ב-ynet כי צה"ל יבדוק טענה של קצינים ביחידת הלוט"ר (לוחמה בטרור), שלפיה כוח מהיחידה לא חיכה שעה בשער קיבוץ בארי למפקדיו.
אמש נשא הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי הצהרה מיוחדת בבסיס פלמחים, לאחר תחקיר בארי ועל רקע הביקורת על מסקנותיו, והודה ללוחמים ב-7 באוקטובר: "יש כאן דור של לוחמי ומפקדי מופת שגבורתם עוד תדובר רבות". על התקיפה בחאן יונס אמר כי "החיסולים חשובים לפירוק שיטתי של חמאס וליצירת תנאים להסכם להחזרת חטופים".
על תחקיר בארי אמר כי "הממצאים קשים וכואבים. לצידם מצאנו גילויי גבורה ועוז רוח רבים של תושבים, של לוחמים ושל מפקדים רבים שהגנו בגופם על אנשי הקיבוץ, תוך שהם מחרפים את נפשם בלי גבול. ללוחמים שנלחמו ב-7 באוקטובר אין לי דבר מלבד הערכה עצומה. אני מצדיע להם ולגבורה שהפגינו לאורך שעות ארוכות של לחימה בתנאים קשים מאוד ואל מול מורכבויות גדולות. בתוך הלחימה המורכבת הזו נעשו טעויות, התקבלו החלטות, חלקן גורליות, ומהן אנחנו לומדים ונלמד".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.07.24