מאחרים לשעת השין: היום (שלישי) יתקיים הדיון בעתירה שהגיש משרד החינוך לבית הדין הארצי לעבודה. במהלך הדיון צפוי בית הדין להורות לארגון המורים למסור לתלמידים את ציוני המגן שלהם במקצועות הלימוד אנגלית, מתמטיקה ולשון, כדי שהתלמידים יוכלו להחליט אם לגשת למועדי ב' במקצועות אלו. זאת, פחות מיממה ממועד ב' של בחינת הבגרות באנגלית.
( צילום: ירון ברנר)

3 צפייה בגלריה
yk14002288
yk14002288
"מעביר את התקופה של לפני הגיוס בללמוד מתמטיקה". אדם אלרועי מת"א
(צילום: טל שחר)
"בסוף החודש אני מתחיל מכינת קדם למסלול של עתודה טכנולוגית, וזה פשוט הזיה שבמקום להכין את עצמי למכינה, אני צריך עדיין להתעסק בבגרויות", רטן שון סיאונוב (18) מבת-ים. "כתלמיד שסיים י"ב אני חווה פגיעה מאוד קשה וחוסר ידיעה משווע, בתקופה כל כך מאתגרת עם משברים חברתיים ולימודיים ומלחמה ועיצומים".

בגרויות בין אזעקות ויירוטים

יום אחרי מועד ב' באנגלית צפויה להתקיים הבחינה בלשון, וביום שני הבא הבחינה במתמטיקה. "בריב בין משרד האוצר וארגון המורים אנחנו צריכים לשלם את המחיר ולהיפגע", טענה שי ברנפלד (18) מנהריה. בחודשים הראשונים למלחמה הלימודים לא התקיימו בצורה סדירה ועם סוף שנת הלימודים, התלמידים נאלצו לקיים את הבגרויות בין אזעקות ויירוטים. "הבגרויות האלו היו לפני כחודשיים והרגשתי שממש הצלחתי במתמטיקה ולשון וכנראה לא הייתי ניגשת שוב אם הייתי יודעת את הציון שלי", הסבירה ברנפלד. "קיוויתי שסיימתי עם המבחנים אז, ועכשיו שוב צריך לחזור על כל החומר ולהיבחן - אולי לשווא".
בעתירה שהוגשה בהנחיית שר החינוך, יואב קיש, נטען כי בנסיבות בהן לא הועברו ציוני המגן, מנוע משרד החינוך מלחשוף בפני התלמידים גם את ציון הבגרות שלהם. זאת בשל החשש לפגיעה בטוהר הבחינות, שעלול להוביל לפגיעה בתוקף תעודת הבגרות במוסדות אקדמיים. "למדנו אולי שלוש שעות ביום ולא הצלחנו בכלל ללמוד לכל הבגרויות. אני בטוחה שזה פגע בציונים שלנו, אבל אין לי כל דרך לדעת מה הם", שיתפה שגיא וקנין (18) ממצובה.
3 צפייה בגלריה
yk14002395
yk14002395
"למי יש ראש לציוני בגרויות באמצע מלחמה". שגיא וקנין
וקנין בחרה שלא להתפנות עם מהצפון עם משפחתה לקיסריה, והחליטה להישאר אצל סבתה בנהריה כדי להשלים את שנת הלימודים בכיתה י"ב בבית הספר שבו למדה עם חבריה. "למי יש ראש לזה בכלל, כשאנחנו באמצע המלחמה ותחת אי-ודאות ובתחושות כל כך קשות, כאשר כל הילדים והחברים והמשפחות - זה מפרק אותם. המורים שלנו מבינים ומאוד רוצים לעזור לנו ולתת ציונים, אבל בארגון המורים אוסרים עליהם".

יותר משליש מופלים לרעה

בשבוע שעבר קיבלו את ציוני בחינות הבגרות 50 אחוז מהתלמידים, שמוריהם הפרו עיצומים ודיווחו למשרד החינוך את ציוני המגן שלהם. על רקע הלחץ הציבורי והתסכול של התלמידים שמוריהם פעלו בהתאם לעיצומים, אפשר משרד החינוך באופן חריג למורים שעד כה לא הפרו עיצומים להתחשב בתלמידיהם ולדווח לאגף הבחינות את ציוני המגן. ואכן, אלפי מורים העבירו יותר מ-30 אלף ציוני מגן, דבר שאיפשר לעוד 15 אחוז מהתלמידים לקבל את הציון הסופי. נכון לעכשיו, 65 אחוז מהתלמידים קיבלו ציונים ו-35 אחוז לא קיבלו.
3 צפייה בגלריה
"התלמידים לא יודעים מה ציון הבגרות ולכן לא נרשמים למועד ב'". אילוסטרציה
"התלמידים לא יודעים מה ציון הבגרות ולכן לא נרשמים למועד ב'". אילוסטרציה
"התלמידים לא יודעים מה ציון הבגרות ולכן לא נרשמים למועד ב'". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"בתור מי שעתיד להתגייס באמצע חודש אוגוסט, אני נאלץ להעביר את שבועות החופש האחרונים שלי לפני הגיוס בלימוד חוזר של חומר במתמטיקה, על מנת לנסות ולהבטיח לעצמי ציון טוב - בתנאים של חוסר ודאות לגבי הציון של מועד א'", סיכם אדם אלרועי (18) מתל אביב. "כל זאת בעוד שלמשרד החינוך יש את המבחנים הבדוקים ואת הציונים המוכנים להעלאה, ונראה שמבחינתו לניצחון שלו במשחק הורדת הידיים עם המורים אין מחיר גבוה מדי או משמעות לזה שאנחנו, התלמידים, נהיה אלה שישלמו אותו".
בתגובה ראשונית של ארגון המורים העל-יסודיים נטען כי חלה על משרד החינוך חובה אבסולוטית לפרסם לכלל התלמידים בישראל את ציוני הבגרות של מועד א' ללא דיחוי. לטענתם, ארגון המורים אינו מעכב את פרסום ציוני הבגרות, ואלה כלל לא מוחזרים על ידו. עוד טענו כי פרסום ציוני הבגרות אינו מותנה בפרסום ציוני המגן, וכי ציוני מבחני הבגרות אינם תלויים בציוני המגן. "התלמידים יודעים מה ציון המגן שלהם, אך לא יודעים מה ציון בחינת הבגרות ורק מסיבה זו אינם יכולים לדעת האם לגשת למועדי ב'", נמסר.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.07.24