בעוד כשנה וחצי מהיום הקלפים של העולם התחתון הישראלי היו אמורים להיטרף מחדש, ומאזן הכוחות בין ארגוני הפשיעה בארץ – השברירי גם ככה – היה משתנה. זה היה אמור להיות המועד שבו ראש ארגון הפשיעה האימתני אסי אבוטבול ייצא משערי כלא איילון לאחר שריצה 18 שנות מאסר. אבוטבול, שבמשך שנים ארוכות נחשב לאחד מבכירי העבריינים בארץ, היה הראשון שהורשע במסגרת חוק המאבק בארגוני הפשיעה, והוענש הכבד נפסק לו בגין ניהול ארגון פשיעה ועבירות של סחיטה, הצתה, כליאת שווא ועבירות הון.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
אבל ייתכן מאוד שאבוטבול לא יזכה לשמוע בקרוב את שערי הכלא ננעלים מאחוריו. ב-2017 הגישה נגדו מדינת ישראל כתב אישום נוסף, הפעם על הזמנת רצח, ועוד באחד התיקים שכבר שנים מסעיר את מערכת אכיפת החוק - הרצח של עורך הדין יורם חכם ז"ל.
המשטרה והפרקליטות נאבקו כמעט עשור לפצח את תיק הרצח של חכם ולהגיש כתב אישום כנגד מי שהביא לכך שרכבו של אחד מצמרת עורכי הדין הפליליים במדינה התפוצץ ביוני 2008 באמצע רחוב בתל-אביב. בפרקליטות משוכנעים שהתיק שהם בנו יביא להרשעה של אבוטבול ולכליאתו למשך שנים ארוכות נוספות, אולי לשארית חייו.
התיק נגד אבוטבול מבוסס ברובו על עד מרכזי אחד: מדובב, ששמו אסור לפרסום ומכונה "האתרוג". המשטרה לא הצליחה עד היום, 16 שנה אחרי הרצח, ללכוד את מי שפיזית הטמין את המטען ברכבו של חכם והפעיל אותו. אבוטבול עצמו היה אז אסיר. אבל "האתרוג" הגיש לפרקליטות את ראשו של אבוטבול על מגש של כסף: הוא נכנס לתאו, ועל פי כתב האישום הוציא ממנו וידוי על כך שהזמין את הרצח. המניע: אבוטבול, כך לפי האישום, לא היה מרוצה מהדרך שבו עו"ד חכם ייצג אותו.
5 צפייה בגלריה
אסי אבוטבול
אסי אבוטבול
אסי אבוטבול. "האתרוג" הגיד לפרקליטות את ראשו של אבוטבול על מגש של כסף
(צילום: תומריקו)
אבל נותרו שאלות קשות סביב "האתרוג": המדובב, שהיה בעצמו אסיר עולם, היה חשוד מרכזי גם בשני מעשי רצח ביער לוזית בשנת 2000. אלא שלמרות שורה ארוכה של ראיות נגדו – שחלקן נחשפות כאן לראשונה – התיק נגד "האתרוג" נסגר, והרצח הכפול ביער לוזית מעולם לא פוענח. ו”האתרוג”? תמורת ההפעלה שלו כמדובב והעדות כנגד אבוטבול, זכה לפרס שאסיר עולם יכול רק לחלום עליו וקיים רק במשחק מונופול: כרטיס שחרור מהכלא.
נאמר מיד: אין כל ספק שאבוטבול הוא עבריין מסוכן, ובית המשפט יכריע אם הוא זה שהזמין רצח של עורך דין בישראל ומעורב בעוד מעשי רצח נוספים. אם יורשע, מקומו מאחורי הסורגים. אבל ההחלטה לסגור את התיק נגד "האתרוג" מעוררת תהיות קשות סביב עד כמה הרחיקו לכת הפרקליטות והמשטרה כדי להשאיר עבריין אחד מאחורי הסורגים – אבל לשחרר אחר.
24 שנה אחרי שהיריות הידהדו ביער לוזית, שרה אביכזר, אמו של שרון, אחד משני קורבנות הרצח הכפול, עדיין זועקת לתשובה. "אני מרגישה כאילו זה קרה אתמול", היא אומרת. "הם משחררים רוצח בדם קר שרצח שני אנשים? הצדק של הבן שלי חייב להיעשות. אבל הצדק לא נעשה, ואני רק חושבת על זה, על כך שהנשמה שלו לא שקטה. ואני, אני לא אמות עד שאראה את הצדק בשבילו".
אחרי שמימן את לימודי המשפטים שלו כנהג מונית, הצליח יורם חכם להקים בעשר אצבעותיו משרד עורכי דין שהלך ותפס שם כמייצג של בכירי עולם הפשיעה בישראל. במהלך השנים חכם היה פרקליטם של יוסי הררי ושל חיילים של המשפחות חרירי, רוזנשטיין ואלפרון. במהלך שנת 2008 הוא נשכר על ידי אסי אבוטבול כדי שייצג אותו במשפט הפלילי שבסיומו הורשע אבוטבול כמי שעמד בראש ארגון פשע.
11 ביוני 2008. עו"ד חכם – אז בן 53 – יצא ברכבו ממשרדו לרחוב יגאל אלון בתל-אביב, כאשר פיצוץ מטען אדיר מחריד את הסביבה. חכם נהרג במקום.
5 צפייה בגלריה
עו"ד יורם חכם ז"ל ואסי אבוטבול בבית המשפט. רצח של עורך דין זאת חציית קו אדום
עו"ד יורם חכם ז"ל ואסי אבוטבול בבית המשפט. רצח של עורך דין זאת חציית קו אדום
עו"ד יורם חכם ז"ל ואסי אבוטבול בבית המשפט. רצח של עורך דין זאת חציית קו אדום
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח של עו"ד יורם חכם ז"ל
זירת הרצח של עו"ד יורם חכם ז"ל
זירת הרצח של עו"ד יורם חכם ז"ל
(צילום: טל שחר)
האירוע מסעיר את צמרת מערכת אכיפת החוק בישראל. רצח של עורך דין הוא חצייה של קו אדום, ונחשב גם לשבירת קוד בוטה בעולם העברייני. אבל למרות החקירה המאומצת ואינספור ספקולציות שהועלו בתקשורת, התיק נותר במשך שנים לא מפוצח. בעיני רבים, העובדה שעורך דין מחוסל בלב תל-אביב ולמשטרה ולפרקליטות אין אפילו קצה חוט – הפכה לסמל לאוזלת ידה של מערכת החוק.
הלחץ לפצח את התיק היה גדול, והתיק הגיע ליאחב"ל, מיחידות העילית של להב 433. ביאחב"ל הוחלט לנסות כיוון אחר. הם חשדו כי אסי אבוטבול מעורב ברצח, אבל הראיות לכך היו דלילות, בלשון המעטה. לכן הם החליטו לנסות אסטרטגיה אחרת: שאסי אבוטבול יפליל את עצמו. בשביל זה צריך מדובב. מישהו שמכיר את השפה והקודים העברייניים, מישהו שאבוטבול יכבד. מישהו כמו "האתרוג".
"האתרוג" כבר אז היה רחוק מלהיות צדיק: הוא עבריין שריצה מאסר עולם בגין רצח ושוד של מוכר בחנות בצפון במהלך שנות ה-80. אגב, בסך הכל היה מדובר ב-100 שקל. אבל במקרים רבים מדובבים הם אינם צדיקים, וביאחב"ל החליטו להשתמש בו. "האתרוג" פעל במשך מספר חודשים במחיצתו של אסי אבוטבול, רכש את אמונו, והשניים התקרבו מאוד. בסופו של דבר, השיחות עם "האתרוג" הניבו את מה שהחוקרים חיפשו כל השנים האלו: הודאה של אבוטבול בהזמנת רצח חכם.
5 צפייה בגלריה
yk14002383
yk14002383
אסי אבוטבול. “האתרוג" הצליח להוציא ממנו וידויים על שלושה מעשי רצח
(צילום: יריב כץ)
אבוטבול גם קשר עצמו בהקלטות של "האתרוג" לשני מקרי רצח נוספים: הראשון של ארתור רוזן, תושב נתניה שעימו היה לאבוטבול סכסוך. על פי כתב האישום, ב-1999 אבוטבול נפגש עם רוזן, ועם מעורב נוסף נסעו בכביש החוף. בסמוך לקיסריה עצרו בצד הדרך, ואז אבוטבול ירה ברוזן מספר כדורים ועזב את המקום בחושבו כי הוא מת. חרף הפציעות, רוזן הצליח לקום על רגליו, התקדם לעבר הכביש בעודו מדמם, ואז נדרס על ידי מכונית ומותו נקבע זמן קצר לאחר מכן.
פעולת דיבוב נוספת של "האתרוג" הובילה לאישום ברצח נוסף, של משה הדס. על פי כתב האישום, בין אבוטבול להדס שררו מאבקי שליטה סביב עסקים באזור השרון, עד הנקודה שבה החליט אבוטבול לרצוח את הדס, בשנת 2000. בפעולת הדיבוב של "האתרוג" אבוטבול מסר לכאורה מיקום שבו נמצאת גופתו של הדס. אלא שצוותי חקירה ביצעו חפירות באזור שנמסר ובשטחים גדולים מעבר לנקודה שנמסרה, אך גופתו של הדס לא אותרה עד היום.
בתמורה להפעלתו כמדובב ולעדותו נגד אבוטבול, הובטח ל"אתרוג" כי המדינה תמליץ לנשיא המדינה על קבלת חנינה עבורו ואז הוא יעזוב את הארץ לעשור, כשבאמתחתו 200 אלף שקלים וכרטיסי טיסה ליעד לא ידוע בחו"ל. וזה מה שבאמת קרה: "האתרוג" מעיד נגד אבוטבול, זוכה לחנינה מתיק הרצח שביצע בשנות ה-80, שבגינו ריצה מאסר עולם, ונכנס לתוכנית להגנת עדים.
“האתרוג” – כאמור, אסיר עולם – שוחרר, הפרקליטות קיבלה את האישום נגד אבוטבול ואת הפיצוח של תיק עו"ד חכם, וכולם היו אמורים להיות מרוצים. כולם, חוץ מהמשפחות של שני הנרצחים ביער, ש"האתרוג" היה החשוד ברצח שלהם.
יער לוזית שבשפלה וסביבתו הם יעד פופולרי לטיולים ומסעות ג'יפים. אבל זו ממש לא הייתה מטרתם של שני הצעירים שהגיעו לשם ברכב מאילת סמוך לשקיעה ב-31 במאי 2000. השניים, שרון אביכזר ודרור חדד, היו מצוידים ב-40 אלף שקל במזומן, והגיעו לנקודה ביער שבה, לפי החקירה, הייתה אמורה להתבצע עסקת סמים. הם לא יכלו לדעת כי הם צועדים היישר לתוך מלכודת. זמן קצר לאחר מכן התגלו גופותיהם הירויות ברכב, והכסף נעלם. באותה עת, אגב, "האתרוג" הוגדר כאסיר בבריחה המסוכן לציבור, לאחר שהצליח להימלט מכלא שקמה, שם, כאמור, ריצה מאסר עולם.
חקירת הרצח הכפול הוטלה על ימ"ר (יחידה מרכזית) לכיש. בלשי היחידה החלו לאסוף ראיות מהזירה, ולאנשי המודיעין זרם מידע רב ממקורות משטרתיים, המתפרסמים כאן לראשונה. רבים מהמידעים הללו הצביעו על "האתרוג" כחשוד מרכזי בביצוע הרצח הכפול ביער.
על פי דוח מודיעין משטרתי שנחשף כאן, למשטרה היה מקור שהצביע על "האתרוג" כמבצע לכאורה של הרצח: "לפני מספר חודשים", דיווח המקור, "'האתרוג' ניסה לסחוט כספים מרווחי עסקאות הסמים של שרון אביכזר ודרור חדד (כזכור, שני הנרצחים ביער – ל"ת), אשר עסקו בסחר בסמים מסוג קריסטל ואקסטזי באילת, אך לא סחט מהם כי ('האתרוג') פחד ממ', המכונה 'שוברט'. לאחר שמ' נהרג בתוך קונטיינר, החל 'האתרוג' לנסות שוב לסחוט את שרון אביכזר ודרור חדד. ביום הרצח קבע איתם 'האתרוג' באזור מושב לוזית ורצח את שניהם. כיום 'האתרוג' מסתתר בעפולה... בבית שכור".
5 צפייה בגלריה
דרור חדד ושרון אביכזר ז"ל
דרור חדד ושרון אביכזר ז"ל
דרור חדד ושרון אביכזר ז"ל
(צילום: אייל פישר, יריב כץ)
המשטרה גם ערכה מחקרי תקשורת. דוח הסיכום שלהם קובע: "ישנן מספר שיחות בין הפלאפון של 'האתרוג', ביום הרצח ולפניו, לבין שרון אביכזר, ולהפך. יום קודם לכן מתקשר שרון אביכזר ל'אתרוג'. ביום הרצח מתקשר שרון אביכזר ל'אתרוג' בשעות 9:37, 14:00, 15:29, 15:51, 17:03, 17:39", והדוח מפרט עוד שיחות נוספות באותו ערב. בשעה 19:07 מאוכן בפעם האחרונה הסלולרי של דרור חדד בבית גוברין. הסלולרי של "האתרוג" מאוכן בשעה 19:09 ואז שוב בשעה 19:43 בבית גוברין. חוות דעת של מומחה לאיכון קובעת כי החשוד מאוכן בבית גוברין לכיוון לוזית, מקום הרצח. והדוח מסכם: "מדובר ברצח של תושבי אילת. באותו הערב סמוך לשעה 18:30 נסעו המנוחים לפגוש את 'האתרוג' ומאז נותק הקשר עימם, ובתאריך 31.5.00 נמצאו גופותיהם בתוך רכב נטוש. מהחקירה עולה כי החשוד העיקרי הינו 'האתרוג', שהינו אסיר עולם נמלט בגין שוד ורצח. הפלאפון ששימש את החשוד 'האתרוג' אוכן בזירת הרצח ביום ובשעת הרצח המשוערים... ומאוחר יותר ברח לבלגיה".
הראיות הובילו את חוקרי ימ"ר הרצח לקבוע זמן קצר לאחר מכן כי "האתרוג" הוא החשוד העיקרי ברצח הצעירים ביער. וכך כתב ראש אגף התשאול של הימ"ר, במזכר שגם הוא מתפרסם לראשונה: "ביחידתנו מתנהלת חקירה בגין רצח כפול בלוזית. הראיות בתיק מובילות לחשוד בשם 'האתרוג', שבנוסף לכל הוא אסיר נמלט. ברצוננו להכריז את הנ"ל במערכת ההכרזות הבין-לאומית ולאתרו".
אחד המידעים הדרמטיים הנחשפים השבוע בתיק הוא של מקור המכונה "3010". בידיעה המודיעינית שמסר 3010 נכתב: "ביום ביצוע הרצח הכפול ביער לוזית, על יד בית-שמש, התקשר 'האתרוג' לקרוב משפחה שיגיע לאסוף אותו מיער לוזית, בטענה שנתקע עם הרכב. הקרוב סיפר כי אסף את 'האתרוג' והוביל אותו למקום לא ידוע. קרוב המשפחה פוחד לדבר על כך".
"ביום ביצוע הרצח הכפול התקשר 'האתרוג' לקרוב משפחה שיגיע לאסוף אותו מיער לוזית, בטענה שנתקע עם הרכב. הקרוב סיפר שאסף את 'האתרוג' והוביל אותו למקום לא ידוע"
זמן קצר לאחר הרצח הכפול הצליח ה"אתרוג" להימלט לאירופה, שם הסתבך שוב בפלילים בגין אירוע שוד וריצה שש שנות מאסר, עד שבאפריל 2006 הוסגר לישראל להמשך ריצוי עונשו. לטענת משפחתו של אביכזר ז"ל, ה"אתרוג" נחקר בנוגע לרצח בלוזית. כמו כן בכירי הימ"ר שניהלו את החקירה ביער לוזית, ניצב (בדימוס) גדי סיסו וניצב יגאל בן שלום, היו לימים המפעילים של ה"אתרוג" במבצע הדיבוב שבוצע לאסי אבוטבול.
בנו של אביכזר ז"ל הגיש תביעת ענק נגד משטרת ישראל. בתביעה דרש חמישה מיליון שקל, בטענה שהמשטרה ניהלה חקירה רשלנית. המשפחה החליטה למחוק את התביעה, אבל במסגרתה מצוטט מזכר משטרתי, המתאר שיחה בין היאחב"ל לגורמים בפרקליטות. המזכר נכתב לפני החתימה על ההסכם להפעיל את "האתרוג" בתיק אבוטבול, והועלתה בו השאלה האם לבצע ל"אתרוג" פוליגרף בטרם החתימה. "מהיכרותנו עם 'האתרוג'", נכתב שם, "אנו מניחים כי גם אם ישוכנע לביצוע בדיקת פוליגרף לא יהיה מסוגל לעבור בדיקה בה ישתף פעולה עם הבודק בדבר עברו הפלילי הכבד". ועוד הוסיף המזכר: "בעדות הניקיון (עדות שבה עבריין שהופך לעד מטעם המדינה חייב להצהיר על כל פשעי עברו – ל"ת) שאלת מעורבותו של 'האתרוג' (ברצח הכפול) לא עלתה".
כלומר, לפי המזכר הזה, במשטרה אפילו לא ניסו לשאול אותו בעדות הניקיון על הרצח הכפול.
הידיעות שזרמו לחוקרים על אודות "האתרוג" לא היו רק בנוגע לרצח הכפול ביער, אלא שירטטו לכאורה מסכת עבריינית נרחבת נוספת שלו. אחד המקורות מסר, למשל: "'האתרוג' היה ביום חמישי האחרון בערב אצל א', נתן לו כדורים וטריפים כדי שימכור בשבילו ועזב את המקום. הערת מקור: א' מוכר סמים מסוג אקסטזי וטריפים במיוחד לאנשים המארגנים מסיבות. לא' יש מקלט סודי בו הוא מסתיר את החומר ושם הוא גם נפגש עם 'האתרוג'".
מקור אחר ייחס ל"אתרוג" כוונה לפגוע בקציני שב"ס. בדוח המודיעין נכתב: "הוא ('האתרוג' – ל"ת) קשור לרצח הכפול באזור בית-שמש (הכוונה לרצח הכפול ביער), בכוונתו לפגוע גם במפקד גוש מרכז תג"ד בנימין פרינבוך ובסגן מפקד כלא איילון וא' (ש)שימש קב"ט כלא איילון. בתקופה זו 'האתרוג' ריצה מאסר בכלא בתנאי הפרדה ונהג לאיים על השניים". המקור המודיעיני אף הדגיש כי "מהיכרותי האישית את 'האתרוג', מדובר באדם אכזר ששומר טינה ועלול לבצע את כוונותיו בכל יום ועל כן חובתי הייתה לדווח על כך".
דוח מודיעין: "הוא קשור לרצח הכפול באזור בית שמש, בכוונתו לפגוע גם במפקד גוש דן ובסגן מפקד כלא איילון"
אבל באותה עת כאמור, "האתרוג" כבר נמלט לחו"ל. המשטרה שלחה צוות של הימ"מ לערוך חיפוש בביתו. וכך נכתב בדוח החיפוש: "במהלך פעילות ימ"ר דרום בקשר לרצח אביכזר וחדד הגענו לכתובת שבה מתגורר 'האתרוג', שלפי המידע הוא הרוצח והוא אסיר נמלט. הגיעו שני לוחמי ימ"מ, נכנסו לדירה דרך הגג ופתחו לנו את הדלת. התרשמתי לפי מיקום הבגדים והדברים בבית שהאנשים שגרים בבית עזבו את הבית בחיפזון ולקחו איתם קצת דברים".
במזכר סודי שנערך בימ"ר נכתב: "מידע מודיעיני שהתקבל בתחנת המשטרה מצביע על כך כי הנושא ('האתרוג') עזב את הארץ באמצעות דרכון מזויף בהפלגה. הנושא השתמש בדרכון על שם תושב פלסטיני מהכפר אידנא".
אגב, כשצוות ההגנה של אבוטבול ביקש את כל החומרים הללו, המדינה השיבה שהם אינם, נגוזו. הסיבה: התיק "טבע בביוב". כן, תיק חקירה של רצח כפול במדינת ישראל פשוט "טבע בביוב". כך כתב במזכר חוקר במפלג פשיעה מאורגנת ביאחב"ל: "יחד עם הרשם יוסי ירדתי לקומת מרתף – ארכיון התיקים בתחנה, שם נשמרים תיקי החקירות. מצב התיקים היה גרוע, הקלסרים נראו מתפוררים ובהליך של ריקבון, דפים דבוקים ובעלי צבע של ריקבון. לא ניתן להפריד את הדפים בקלסרים ולא ניתן לקרוא את הכתוב. לדברי הרשם יוסי מצב התיק נובע מכך שהייתה הצפה של הביוב בקומת המרתף והתיק 'טבע בביוב'". אלא שלמרות זאת חומרים רבים מהתיק הגיעו לידינו, והם שמורים וקריאים לגמרי.
"מצב התיקים היה גרוע, הקלסרים נראו מתפוררים ובהליך ריקבון. לא ניתן להפריד את הדפים בקלסרים ולא ניתן לקרוא את הכתוב"
בין החומרים האלו גם חוות דעת, שהכינו במחלק הערכה בימ"ר ובה סיכמו את מצב חקירת הרצח הכפול ביער נכון לאותה עת: "'האתרוג' קיבל חופשה בת 48 שעות מכלא שקמה ובתאריך 27.1.00 היה אמור לשוב לחופשתו ולא שב. בתאריך 1.6.00 נתגלו שתי גופות בשדה סמוך למושב לוזית. על פי מידע מודיעיני שהצטבר במשטרת ישראל, 'האתרוג' (הוא) החשוד המרכזי ברצח זה. בפעילות מודיעינית מסועפת עולים הנתונים הבאים: 'האתרוג' משמש כבלדר סמים וכסף מזויף. פעילותו הפלילית נעה בין מקסיקו, ארה"ב ואירופה. תנועותיו בין המדינות מבוצעות באמצעות דרכון וזהות מזויפים".
"האתרוג" המשיך בפעילות עבריינית באירופה, נעצר בהולנד ב-2002, וכאמור ריצה שם עונש מאסר בגין עבירות רכוש, אז הוסגר לארץ, והמשיך לרצות כאן את עונשו. אבל למרות החשדות הכבדים נגדו במעורבותו ברצח הכפול, הוחלט ביוני 2010 לסגור את התיק נגדו. בפרקליטות טוענים השבוע כי התיק נגד “האתרוג” נסגר מחוסר ראיות, אחר כך נפתח מחדש, ושוב נסגר. לכן, לכאורה, אין כל פסול בשימוש ב”אתרוג”. פרקליטיו של אבוטבול טוענים, לעומת זאת, כי “המטרה קידשה את האמצעים”.
רשמית, תיק הרצח הכפול בלוזית עדיין פתוח גם עתה. בפועל, מדובר במה שמכונה Cold Case, "תיק קפוא", חקירה שלא זז בה שום דבר כבר שנים. למרות זאת, "האתרוג" נבחר להיות מי שינסה להוציא את הווידוי מאסי אבוטבול. ההימור שלו הצליח: היום "האתרוג" הוא אדם חופשי.
אימו של אביכזר: "הוא הכי מסוכן בעולם, הפרקליטות שחררה מכונת ירי, שבתמורה להפלת אחד הוא יהרוג עוד מאה"
אבל שרה, אמו של שרון אביכזר, דורשת מהמשטרה לפתוח מחדש את תיק הרצח של בנה. "אני קוראת את תיק החקירה וזה מאה אחוז הוא, הכל קשור ל'אתרוג'. כל ההוכחות מובילות אליו, פתאום סגרו את התיק? והוא הכי מסוכן בעולם – הפרקליטות שחררה מכונת ירי, שבתמורה להפלת אחד הוא יהרוג עוד מאה. הוא ידע שאם הוא יישאר הוא יקבל עוד כמה מאסרי עולם".
מה את דורשת בעצם מהפרקליטות ומהמשטרה? "אני רוצה שהתיק של הבן שלי ייפתח מחדש, כי הרוצח ישנו. ראש היאחב"ל אמר לי ש'האתרוג' הוא רוצח הנערים ב-99 אחוז. אז איך סגרו נגדו את התיק? הבן אדם הכי טיפש יבין שיש כאן עבודה של המשטרה והפרקליטות בשביל להפיל בן אדם שאני לא יודעת אם הוא אשם, כדי שהוא ייצא. אין מצב שאני אוותר".
שרה, יש חשש מ"האתרוג"? "תמיד יש חשש, אנחנו מפחדים, אבל אני מדברת עליו ואומרת מה שיש לי להגיד: הוא רוצח, אין לו רגשות. הוא חכם, מתוחכם ואכזרי. אני לא מכירה את אסי (אבוטבול) באופן אישי; את 'האתרוג' אני מכירה ולכן אני יודעת מיהו. ואני רוצה לשאול: איך אתם משחררים רוצח סדרתי בשביל להפיל אדם?".
תגובת פרקליטו של "האתרוג" לא הגיעה עד מועד ירידת הגיליון לדפוס.
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "העד אינו מדובב, מעולם לא הוגדר כך על ידי משטרת ישראל ולא במסגרת ההסכם שנחתם עימו. על רקע היכרות מוקדמת וקרובה בין 'האתרוג' לאסי אבוטבול, במסגרתה התוודה אסי בפני 'האתרוג' על מעורבותו ברצח עו"ד חכם ז"ל וברצח משה הדס ז"ל, ואף שיגר אותו למשטרה במטרה לקבל טובות הנאה - נחתם עם 'האתרוג' הסכם, במסגרתו הקליט את אסי בדבר מעורבותו המפורטת ברצח עו"ד חכם.
"בניגוד לנטען, ככל שהוכרע שאין די ראיות נגד חשוד מסוים, מתחייבת גניזת התיק נגדו, להבדיל מהמשך ניהול חקירת תיק הרצח עצמו. עובדה היא, כאמור לעיל, כי משנוספו ראיות לכאורה לתיק, נפתח התיק מחדש נגד 'האתרוג' ונסגר משהובהר שאין בהן דבר.
"ההסכם שנחתם עם 'האתרוג' אינו במסגרת היותו עד מדינה, שכן אינו שותף לעבירות, אלא באיסוף ראיות בתיק רצח עו"ד יורם חכם, מסירת עדות בדבר התוודות אסי אבוטבול בפניו על חלקו במעשי הרצח, איתור גופת משה הדס – ואלה בלבד. טרם חתימת ההסכם הובהר כי תיק הרצח בלוזית נסגר מחוסר ראיות, וזה אף הובא לעיון בפני הצוות החוקר".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "התיק, בהיותו תיק רצח, פתוח – אבל נסגר על ידי הפרקליטות לגבי החשודים".
עו"ד מיכאל עירוני, פרקליטו של אבוטבול מסר בתגובה: "זו דוגמה נוספת המוכיחה שמשהחליטה היחידה החוקרת להביא להרשעתו של מרשנו, שום דבר לא עמד בדרכה. עקרונות המוסר והיושר נשמטו והמטרה קידשה את האמצעים. קשה להאמין שבמדינה מתוקנת הדרגים הגבוהים ביותר בפרקליטות אישרו התנהלות מעין זו".
עו"ד מיכאל ויצמן והילה שבו ממשרד עורכי הדין אלדר-שבו, פרקליטיו של אבוטבול: "מדובר בפעולה נפסדת של משטרת ישראל, שגייסה רוצח מתועב כשמפקדים בכירים יודעים שהוא ביצע רצח כפול ודאגו לסגור את התיק באופן תמוה ומעורר חשד. עיון בתיק החקירה מצביע באופן ברור על כך שהוא ביצע את הרצח הכפול, ואולם עד היום משטרת ישראל מסרבת לבצע פעולות בקשר לכך. כפועל יוצא של כל אלה הותר דמם של שני נרצחים, כאשר אין מי שנותן את הדין".
בהתייחס לתוצרי הדיבוב טוענים בצוות ההגנה כי: "ההפעלה של האתרוג לא נשאה כל פרי ולא הובילה לשום הודאה או התוודות של אסי בפני האתרוג. ההפעלה נולדה בחטא וכך גם לא הניבה כל ראיה שיש בה בכדי להפליל את אסי. מדובר במדובב שהופעל בניגוד לכל כללי הפעלת מדובבים שהותוו במסגרת נהלים של משטרת ישראל ועוגנו בפסיקות של בית המשפט העליון שאסרו כל חריגה מהם. חרף העובדה כי המדינה מתנגדת כיום לכנות את האתרוג כמדובב וזאת לאור פסקי דין ברורים של בית המשפט העליון, שפורסמו לאחר הגשת כתב האישום, שיש בהם בכדי לפסול את עצם ההפעלה של האתרוג. אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט הדן כיום בתיק ייתן את דעתו לדברים ויורה כי ההפעלה נעשתה באופן בלתי חוקי בעליל ויפסול אותה ומכל מקום יורה כי אין בה דבר שיש בו בכדי להפליל את אסי בעבירות שיוחסו לו".