בטקס הפרידה מהמפכ"ל יעקב שבתאי, שנערך ביום ראשון האחרון, נשמעו דעות חלוקות לגבי מינויו של ניצב אבשלום פלד לתפקיד המפכ"ל. קצין בכיר אמר "מפכ"ל צריך לעבור חלק בוועדה, ואם יש ספקות לגבי ניקיון כפיו מצד הוועדה - אז אין ספק ולא ממנים אותו". מנגד, נשמעה הדעה כי "הוא כבר שש שנים בתפקיד ניצב ושנה אחת כסמפכ"ל. אין סיבה שפתאום ייזכרו בעבירות בנייה שלו או בחקירת מח"ש. השר בן גביר עדיין טוען כי ניצב פלד הוא 'האיש הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון'".
השר בן גביר עם ניצב אבשלום פלד בביקור בתחנת משטרה ברמלה
2 צפייה בגלריה
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד
היועמ"שית המליצה לערוך לו שימוע. ניצב אבשלום פלד
(צילום: משטרת ישראל)
הוועדה למינוי בכירים בראשות אשר גרוניס מתקשה בשבועות האחרונים להחליט אם לאשר או לפסול את המועמד לתפקיד המפכ"ל ה-20, ניצב אבשלום פלד. בעוד ההתלבטות נמשכת, ברביעי דקה לאחר חצות, ייכנס פלד לתפקיד ממלא מקום המפכ"ל, לאחר סיום תפקידו של המפכ"ל הנוכחי רב-ניצב קובי שבתאי.
הדעות לגביו בוועדה חלוקות. בחוות דעת שהגישה בשבוע שעבר היועמ"שית גלי בהרב-מיארה לוועדה, היא המליצה לערוך לניצב פלד "שימוע" בעניין עבירות הבנייה שביצע לכאורה במושב שבו הוא מתגורר. זהו הנושא המרכזי שעליו חלוקים בוועדה. ביום ראשון האחרון פלד הופיע בפעם השנייה בפני חברי ועדת גרוניס, שביקשו ממנו הסברים נוספים בכל השאלות שהתעוררו מחדש בעקבות חוות הדעת של היועמ"שית.
למרות שביום רביעי הקרוב בחצות המפכ"ל שבתאי עתיד לסיים את תפקידו, הוועדה טרם קיבלה החלטה, ואף הודיעה כי היא ממשיכה בעבודתה ותתכנס שוב לדיון בשבוע הבא. חוסר החלטה יהפוך ביום רביעי בחצות את המועמד שמתקשה לקבל אישור לכהונת המפכ"ל הבא, לתפקיד ממלא מקומו - עד לשימונה מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל.
המצב האבסורדי הזה עלול להימשך שבועות ואף חודשים, אם ניצב פלד ייפסל על ידי הוועדה. אם ניצב פלד יאושר, אז הוא יזדקק לאישור הממשלה שתצביע בעד המינוי שלו לתפקיד המפכ"ל, מה שישאיר את המשטרה ללא מפכ"ל קבוע עד כשבועיים. עדיין לא ידוע מתי הוועדה מתכוונת לפרסם את החלטתה ולקטוע את האווירה העכורה במשטרה בסאגת המינוי של המפכ"ל הבא.
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
תדמית המשטרה נמצאת בשפל המדרגה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
שאלת המפכ"ל הבא של משטרת ישראל נשארת באוויר, ומשפיעה קשות על הארגון שתדמיתו נמצאת בשפל המדרגה. הפרשה הזו מעידה עד כמה מדינת ישראל לא למדה לייצר הליך סדור לבחירת מפכ"ל, ודי אם נזכיר את ניצב מוטי כהן שבמשך שנתיים שימש כממלא מקום המפכ"ל.
הוועדה שמעה את השר בן גביר שהגן בלהט על ניצב פלד, ואמר שלמרות חקירת מח"ש וההמלצה שלא לקדמו לתפקיד ניצב, הוא מכהן כבר חמש שנים כראש אגף הדרכה, ובשנה האחרונה כסמפכ"ל - ואיש לא פצה פה. כמו כן, המפכ"ל שבתאי חילק שבחים לסגנו פלד. הניצב עצמו הופיע פעמיים בפני הוועדה כדי לשכנע אותם שהוא ראוי לתפקיד השוטר מספר 1.
לעומת זאת, היועמ"שית בהרב-מיארה ביקשה בחוות דעת שהגישה בשבוע שעבר, ממש רגע לפני סיום עבודת הוועדה, לערוך "שימוע" לניצב פלד בעניין עבירות הבנייה במושב שבו הוא מתגורר. לפי ניצב פלד עבירות הבנייה הוסדרו.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.07.24