יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, דורש כי גיוס החרדים לצה"ל במסגרת יעדי הגיוס יהיה אך ורק במסגרת "שירות משמעותי", כלומר חיילים שישרתו בתפקידים קרביים או תומכי לחימה. מדובר על גיוס של 3,000 חרדים בשלב הראשון, בנוסף ל-1,800 חרדים שכבר מגויסים בפועל לשירות צבאי.
4 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת גיוס. ארכיון
חרדים בלשכת גיוס. ארכיון
חרדים בלשכת גיוס. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
היום (רביעי) אמורה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת להתחיל בניסוח חוק הגיוס. בשלב הראשון מספר המתגייסים החרדים יעמוד על 3,000. כדי למנוע מצב שיעדי הגיוס "ינוצלו" על ידי החרדים לשירות "לא משמעותי" דורש אדלשטיין כי החוק לא יעגן רק את יעדי הגיוס מבחינת מספר המתגייסים, אלא גם את אופי השירות שלהם. המטרה, לדבריו, היא גיוס החרדים לצבא במסגרת יעדי הגיוס לשירות קרבי או לתפקידים תומכי לחימה.

הצבא: מי אמור להתגייס?

כבר ביום ראשון הקרוב יישלחו צווי גיוס לאלפי חרדים המיועדים לשירות צבאי, כפי שחשף לראשונה יוסי יהושוע ב-ynet. הצבא החליט זאת בעקבות פסיקת בג"ץ מהחודש שעבר שקבעה פה אחד כי המדינה מחויבת לגייס את תלמידי הישיבות לצבא, בהיעדר "מסגרת חוקית" שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות לבין יתר המיועדים לשירות צבאי. בצבא מאמינים שרק התנעת המהלך תביא למספרים הנדרשים לו, וכי לא ניתן להסתמך יותר רק על מי שרוצה להתגייס מרצון. התוכנית מבוססת על טיוב נתונים שמטרתו להגיע לאלו שרוצים להתגייס - ולאלה שלא לומדים תורה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט שר הביטחון בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 69
יואב גלנט שר הביטחון בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 69
גלנט
(צילום: שחר יורמן)
אדלשטיין הורה אתמול על כינוס דחוף של ועדת החוץ והביטחון שיתקיים הבוקר כדי לקבל הבהרות והסברים מצה”ל על ההחלטה להוציא זימונים לצו ראשון לאלפי חרדים. בסביבתו אומרים כי הוא דורש להבין את מהות ופשר המהלך השנוי במחלוקת, כלשונו, בעיקר על רקע ההתקדמות שנעשית בדיוני חוק הגיוס שאותם הוא מוביל.
נכון לעת זו, אין כל אינדיקציה למנגנון מסודר או קריטריונים ברורים באשר למי שצפוי לקבל את צווי הגיוס. מהלך שכזה צפוי לעורר כאוס מוחלט בקרב החרדים. כמו כן, לא ברור מה מעמדם החוקי של הצווים, שכן אין כל גיבוי חוקי באשר לסלקציה שצה”ל צפוי לבצע בשליחת הצווים. נכון לרגע זה לא ברור אם מדובר בבחירה שרירותית במתגייסים או שיש קריטריונים כלשהם העומדים מאחורי בחירת המזומנים לגיוס.
כשעתיים לאחר הפרסום אתמול ב-ynet, דובר צה”ל אישר כי “ב-21 ביולי יחל הליך של הוצאת צווי זימון לביצוע צו ראשון ולתהליכי מיון והערכה לקראת גיוסי השנתון הקרוב, אשר החל החודש. הצווים יצאו כחלק מתוכנית צה״ל לקידום שילוב משרתים מהמגזר החרדי בשורותיו. צה”ל פועל על מנת לגייס לשורותיו מכלל חלקי החברה זאת לאור חובת הגיוס במדינת ישראל, מתוקף היותו צבא העם ולאור הצרכים המבצעיים המוגברים בעת הזו, לנוכח האתגרים הביטחוניים. נמשיך לפעול בהתאם להחלטת הדרג המדיני, ובהתאם לחוק”.
4 צפייה בגלריה
דיון בוועדת החוץ והביטחון ביום ה-269 למלחמה
דיון בוועדת החוץ והביטחון ביום ה-269 למלחמה
אדלשטיין
(צילום: יונתן זינדל)

האוצר: לא להתחיל מהאוכלוסייה העובדת

במשרד האוצר הזהירו אתמול בדיון בוועדת חוץ וביטחון מפני כוונת צה”ל להתחיל את גיוס החרדים דווקא מהאוכלוסייה העובדת. כדי להימנע מעימות חזיתי עם הישיבות במגזר החרדי, הוחלט בצה”ל לבחון דרך נתוני תלושי השכר מי לא לומד בישיבה אלא עובד בחלק מהיום, כך שייתכן שתחילת הליך גיוס שלו תהיה קלה יותר.
למרות מהלכי הצבא, מתברר כי הכנסת לא תצליח לאשר את חוק הגיוס עד לסיום כנס הקיץ שלה בסוף החודש. מאחר ויש צורך בעוד כמה ישיבות על מנת לנסח את החוק בוועדת החוץ והביטחון, הוחלט שהדיונים יימשכו גם במהלך פגרת הקיץ של הכנסת בחודש אוגוסט. רק אם יגיעו להסכמות על החוק בוועדה, יהיה כינוס מיוחד של מליאת הכנסת במהלך הפגרה כדי להעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית.
אבל בכך לא תמו העימותים הפוליטיים סביב חוק הגיוס. יו"ר הוועדה אדלשטיין זעם על נתניהו על כך שהגיע, לכאורה, לסיכום על חוק הגיוס עם נציגי המפלגות החרדיות שלא במסגרת הוועדה. אתמול פורסם ב"כיכר השבת", כי נתניהו הצליח לרכך את ההתנגדות שלהם לחוק גיוס באמצעות סיכומים שאליהם הגיע באופן חשאי עם החרדים. נתניהו הבטיח לחרדים שיהיה רוב לחוק, גם אם שר הביטחון יואב גלנט ימשיך להתנגד לחוק.
אדלשטיין עקץ את נתניהו בחשבון ה-X שלו, וכתב: "יש רק מקום אחד שמנסחים בו חוק גיוס, וזה בוועדת החוץ והביטחון. מתחילים לעבוד על נוסח הסעיפים ברביעי (היום), מוזמנים כולם - מאזרחים ועד ראש ממשלה". בפתח ישיבת ועדת החוץ והביטחון אתמול, המשיך אדלשטיין בביקורת על ראש הממשלה. "אני רוצה לומר לחברי הכנסת, שמעתי הבוקר בתקשורת שיש כבר נוסח לחוק הגיוס, מוסכם והכל מסודר", אמר אדלשטיין. "אפילו קיבלתי טלפונים ששאלו אם הישיבה מבוטלת כי הכול כבר נסגר. המוצא הישר של נוסח חוק הגיוס מתבקש למסור אותו בדחיפות למנהל הוועדה או אליי. וברצינות: אם רוצים חוק גיוס נצטרך לעבוד עליו קשה כאן בוועדה".
אדלשטיין גם טען, כי חוק הגיוס חייב לבוא בכפיפה אחת עם החוק להארכת השירות הצבאי. "כשהרמטכ"ל ושר הביטחון יגיעו לוועדה ויזעקו שהוועדה מעכבת את הארכת השירות הם צריכים לדעת שבלי בהירות לגבי חוק הגיוס - לא תהיה מהירות לגבי חוק הארכת השירות. בלי בהירות - אין מהירות", אמר אדלשטיין.

יהדות התורה: החוק יביא לפרישה מהממשלה

גורם ביהדות התורה אמר כי "העובדה שגלנט מאפשר להוציא כעת צווים תביא לכאוס גדול ומלחמה בין הציבור החרדי לשלטונות. נתניהו אינו יכול לגלגל עיניים ולומר שזה לא קשור אליו, שר הביטחון הוא חבר מפלגתו, ואם הוא בוחר לתת לו להתנהל כמו בחודשים האחרונים, שלא יתפלא אם ימצא את החרדים מחוץ לממשלה".
בהכנת הידיעה השתתף שילה פריד
פורסם לראשונה: 00:00, 17.07.24