מדברים אלימות. ניסיון ההתנקשות שכשל בנשיא לשעבר טראמפ עורר דיון ציבורי לגבי ההסתה כלפי ראש הממשלה נתניהו - דיון שעל-פי חלק מהביקורות הוא בכלל מיותר לגמרי ומוגזם. ביקורות דומות הגיעו לפני כחודש כשהתפרסמה תמונה שעוררה סערה - חיילי מג"ב עומדים מחוץ לביתו של ראש הממשלה, כתוצאה מההפגנות האלימות וההסתה נגדו. בחור שעד לא מזמן היה אלמוני לחלוטין בשם עמי דרור, שהתפרסם בזכות מחאת קפלן, אמר לקול תשואות המפגינים: נמחה את זכר נתניהו. האלוף לשעבר גיא צור, אמר, גם הוא לקול תשואות המפגינים: נתניהו בוגד, אויב העם ונבל. השבוע חזר בו מדבריו, אבל הקפיד באותו ריאיון לומר שמי שהקים פה מכונת רעל זו ממשלת ישראל בראשות נתניהו, ואלימות מגיעה רק מצד אחד. הרקדנית רננה רז אמרה בפודקאסט ש"האנשים שנמצאים עכשיו בשלטון והלחימו את עצמם לכיסא הם אנשים אלימים… ולפרק את זה יהיה רק באלימות".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בנאום בקריה
בנימין נתניהו בנאום בקריה
(צילום: EPA/NIR ELIAS / POOL)
בזבוז הזיכרון. לא חייבים לחבב את נתניהו, אפשר ממש לא לחבב אותו, לצאת להפגין נגדו ולבקר אותו נחרצות - ועדיין להבין שהקריאות האלו מסוכנות. שהבערת המדורות בסמוך לביתו, פריצת הגדרות והאלימות הקיצונית הן לא סבירות בלשון המעטה, כל כך לא סבירות וקיצוניות עד שעולה השאלה האם יכול להיות שלא למדו פה כלום מרצח רבין. יכול להיות שכל השנים שבהן התעקשו שהימין כולו אשם ברצח התבזבזו. ימי הזיכרון, הסדנאות, השיח על מורשת השלום - כל אלו הצטמצמו לניגוח שווא של הימין. במקום להפיק לקח אמיתי מהרצח הפוליטי המטלטל של ראש הממשלה לשעבר, נהיינו אדישים לקריאות דומות ואף חמורות יותר.
ימי הזיכרון, הסדנאות, השיח על מורשת השלום - כל אלו הצטמצמו לניגוח שווא של הימין. במקום להפיק לקח אמיתי מהרצח הפוליטי המטלטל של ראש הממשלה לשעבר, נהיינו אדישים לקריאות דומות ואף חמורות יותר
הסתה 2.0. לרבין הייתה תמונה במדי אס-אס וגם לנתניהו. נתניהו גם "זכה" להיות מוצג עם חבל תלייה. מה לגבי ארון הקבורה המפורסם שעליו היה כתוב הציונות מתה? בהופעה של שלומי שבן, זמר מוערך מהאליטה, לא איזה "אספסוף" בכיכר ציון, הוצגה תמונת נתניהו לצד ארון קבורה. וגם המיקום: כיכר ציון, האירוע שאליו מופנים כל החיצים. מאז התקדמנו. ההסתה לא רק במקום אחד. היא במופעי "תרבות", בקיסריה, בקפלן, ברחוב עזה. כיכרות ציון כפטריות אחרי הגשם.
נוה דרומינוה דרומיצילום: איליה מלניקוב
מה תגידו? ואל מול השפל הזה לא עומד אף אדם. אף מנהיג פוליטי שאינו מהקואליציה לא אמר מילה. לא פצה פה להזהיר בדבר הסכנה. עד היום עומד לזכות נתניהו אותו סרטון מהאירוע בכיכר ציון כשהוא מתעקש שרבין אינו בוגד. מה יעמוד לזכות יריביו הפוליטיים של נתניהו אם יקרה לו משהו? מה הם יאמרו? הנה רעיון לתחילת הנאום: לא למדנו כלום מרצח רבין.
פורסם לראשונה: 00:00, 17.07.24