אמש (יום שלישי), אחרי הדברים של השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית) באשר לציר פילדלפי ולאיום שלה לפרוש, אמר גורם ביטחוני בכיר מאוד העסוק ובקיא, הרבה משניהם, בנבכי המשא ומתן לעסקת החטופים: "בכל פעם שאנחנו נמצאים על סף התפתחות משמעותית וחשאית, אוחז באחד מבכירי הימין שלימין נתניהו התקף נבואי בו הוא מגלה את הסודות הצפונים, ומסיים באיומים על שלמות הקואליציה.
"מה שאצלנו הוא רגיש מאוד הופך אצלם לגרסת 'נשרוף את המועדון' – אם תסכימו לתנאי הזה או הפשרה הזו או ההסכמה ההיא של חמאס, נפרק את הממשלה. הנבואות הללו, ההצהרות הללו, שמכוונות פנימה, אבל גם החוצה, עוצרות את האפשרות להגיע לעסקה".
3 צפייה בגלריה
yk14003492
yk14003492
כוח צה"ל באזור ציר פילדלפי, השבוע
(צילום: דנה קופל)
ואם האותיות לא העבירו את טון הדברים, אזי נוסיף כי הם נאמרו בציניות ובכעס, הרבה משניהם. שתי הנבואות האחרונות שמורות לשר האוצר סמוטריץ' ולשרה סטרוק. בנאום בשדרות ב-2 ביולי חלק לי השר כבוד: "אני שומע בימים האחרונים דיבורים על סיום השלב העצים וקורא את רונן ברגמן מפלרטט שוב על איזו עסקה ומשחקי ניסוח בין המתווכות לחמאס".
בלי קשר לטעות שהשר עשה כנראה בהבנת המושג "מפלרטט", הרי שאת המשך דבריו קראו גורמי ביטחון כאילו הוא קורא לא רק את "ידיעות אחרונות" אלא את תכני הדיונים הרגישים שבהם השתתפו. "לא אתפלא אם פתאום, אחרי חודשים של סרבנות, סינוואר ישיב בחיוב על ההצעה שקיבל לעסקה", אמר.
3 צפייה בגלריה
yk14004113
yk14004113
סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"בכל פעם שיש התפתחות, אוחז באחד מבכירי הימין שלימין נתניהו התקף נבואי". הפעם זו סטרוק
(צילום: יואב דודקביץ')
הגורם שמצוטט כאן למעלה אמר בעקבות דברי השר כי "הרי זו מקריות מופלאה. חמאס ייתן תשובה בעלת גוון חיובי, וסמוטריץ' – שכבר הוכיח בעבר ידע בהתפתחויות צפויות במו"מ ועשה הכל כדי לסכל אותן – פתאום יוצא עם הצהרה שיודעת לחזות את העתיד, כפי שאכן התברר כתחזית מדויקת, ואז אומר שצריך לעשות הכל כדי למנוע את העתיד הזה". לא רק סמוטריץ' בנביאים אלא גם סטרוק. "אמרנו בצורה ברורה שאם יוציאו את צה"ל מציר נצרים ומציר פילדלפי, אנחנו מפרקים את הממשלה", היא אמרה אתמול בביקור בכרם שלום, "נתניהו יודע את זה היטב".
ושוב, מקריות מופלאה, שכן בדיוק בעצם ימים אלה, בקהיר ובמקומות נוספים, נמצא גורל ציר פילדלפי במרכז השפיץ של המו"מ על עסקת חטופים והפסקת אש. למעשה, זו אחת הנקודות שכרגע מעכבות את המשך המגעים.

שלושת השלבים

השורה התחתונה, המבוססת על שיחות עם גורמים מישראל ומהמדינות המתווכות, היא שהצדדים נמצאים היום בנקודה הקרובה ביותר מאז התפוצצה הפסקת האש והחילופים הקודמים ב-1 בדצמבר, לסיכום עסקה בת שלושה חלקים.
זו אמורה לכלול החזרת כל החטופים הישראלים החיים והמתים מעזה; שחרור אסירים פלסטינים, כולל מהכבדים ביותר, אם לא הכבדים ביותר; סיכום סידורי ביטחון שישביעו, לפחות חלקית, את דרישותיה של ישראל לוודא כי 7 באוקטובר לא ישוב לעולם; הפסקת אש מלאה וקבועה; נסיגת צה"ל מרוב אם לא מכל רצועת עזה; הסדר ביניים על השליטה ברצועה ותחילת השיקום שלה. זו חתיכת עסקה, מהגדולות והשאפתניות ביותר שנחתמו במזרח התיכון בעשורים האחרונים. ואולם זה עדיין לא אומר שהצדדים על סף חתימה. לעיתים, למשל אתמול, היה נראה שהם ממש לא שם.
בכל מקרה, הגורם במו"מ חושד שבכל פעם שנראה שמתקרבים לעסקה, חבר כנסת או שר מהימין הקיצוני, שיש החושדים שהוא פועל בשליחותו של בכיר מהם, שופך מים צוננים על העסקה.

הישגים ומעצורים

בישיבה בדוחא של ראשי המודיעין של מצרים, ישראל וארה"ב, עם ראש הממשלה המקומי ביום רביעי שעבר, סוכם כי "הוועדה הטכנית", צירוף של צוותי העבודה שאמורים לפתור את קשיי הניסוח של סעיף 14 שתוארו פה בעבר – בעצם לגשר על הפערים סביב ההגעה להפסקת אש זמנית או סופית – ייפגשו בקהיר השבוע. אבל, לדרישת גורמים בכירים במדינות המתווכות, הם ייפגשו רק אחרי שיסוכם עניין ציר פילדלפי בדיאלוג הישיר שבין ישראל ומצרים.
הדיאלוג הזה בין השחקנים, נתיב נפרד, שבו שותפה גם ארה"ב, אמור להבטיח נסיגה ישראלית מציר פילדלפי, אבל מצד שני גם להבטיח סידורי ביטחון קפדניים, שדרכם ישראל תוכל לדעת, ולא רק כי המצרים הבטיחו – שהרי הם גם הבטיחו בשני העשורים הקודמים שלא יהיו מנהרות - שאין יותר כאלו ואין יותר הברחות, מתחת לקרקע ומעל פני הקרקע. איך עושים את זה? בערבויות אמריקניות, במכשול קרקעי ותת קרקעי משמעותי, בסנסורים אלקטרוניים מתריעים ובסידורים נוספים. בלי שהציר הזה יוסדר, ויהיה מקובל ולו בשתיקה על חמאס, אמרו הקטארים, אין שום טעם להתקדם בכל השאר.
הדיאלוג הישראלי-מצרי נמשך בקהיר, בהובלה של שב"כ וצה"ל, ויש בו הישגים משמעותיים. "אבל על ההישגים הללו, עוד לפני שבכלל בדקו האם הם מקובלים על חמאס, באות הצהרות כמו של סטרוק ומהוות מעצור משמעותי", אמר הגורם הישראלי. "המצרים קוראים ושומעים ומבינים שיש מצב שהם סתם מבזבזים זמן, כי לממשלת נתניהו אין כוונה לקיים את מה שהולך ומסוכם, כי אז לא תהיה ממשלת נתניהו".
העניין היה אמור להיסגר בימים אלה, וצוותי העבודה היו אמורים לצאת לקהיר, להמשיך במו"מ הכללי. בינתיים אלה נשארו בנמל הבית והמו"מ לשחרור החטופים שוב נכנס להשהיה. "טוב, מה דחוף", אומר הגורם, "בסך הכול 120 חטופים בעזה, שחלק מהם סובל ייסורי שאול. יחכו עוד קצת, אולי אחרי הנאום בקונגרס, אולי במושב הבא של הכנסת. יש נבואה. אין בהלה".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.07.24