בסיכון גבוה: שנת 2024 מסתמנת כאחת השנים ה"מדממות" ביותר בכבישי ישראל, כש-253 בני אדם נהרגו מתחילת השנה ועד סוף השבוע האחרון. העלייה החדה ביותר בקרב ההרוגים היא בחברה הערבית. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) עולה כי 91 מתוך ההרוגים מתחילת השנה היו מהחברה הערבית – מדובר על זינוק של לא פחות מ-82% במספר ההרוגים ושל 93% במספר התאונות הקטלניות לעומת השנה שעברה.
"הפשע המשתולל ברחובות הערים הערביות גרם לעלייה משמעותית בתאונות דרכים", חרץ נימר אבו-שארב, מרצה לנהיגה נכונה ודובר עמותת אלסלאמה אלמג'תמעיה. "לזה צריך להוסיף את הוואקום שנוצר אחרי המלחמה – המשטרה נעלמה מהכבישים".
משמעות הנתונים היא שיותר מ-35 אחוז מההרוגים השנה בתאונות הדרכים היו מהחברה הערבית, בעוד שיעורם מכלל האוכלוסייה עומד על כ-21 אחוז. "החברה הערבית היא חברה ענייה, וחלק לא מבוטל בה הוא חסר השכלה", קבע אבו-שארב. "זה מתבטא בין היתר בנהיגה בכלי תחבורה ישנים יחסית, בהם חסרים רוב אביזרי הבטיחות. בנוסף, אם חברה היא לא משכילה, זה גם מתבטא בנהיגה פרועה וחסרת אחריות ובעבירות תנועה".

שילוב קטלני: תשתיות לקויות ונהיגה מסוכנת

מנתוני עמותת "אור ירוק" שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", העדכניים לאמצע יולי, עולה כי מספר ההרוגים בחברה הערבית השנה הוא הגבוה זה יותר משני עשורים. יתרה מכך, על אף שבשנה שעברה נרשם מספר יחסית נמוך של 46 הרוגים ערבים באותה תקופה – שמשפיע כאמור על שיעור העלייה השנה - מדובר בזינוק חד במיוחד של כ-44 אחוז גם לעומת שנת 2022, שבה הנתונים היו גבוהים גם בהשוואה לעשור האחרון.
אחת הסיבות המרכזיות שמומחים משייכים לכך היא היעדר תשתיות וחוסר השקעה תקציבית ביישובים הערביים. כך, בני משפחתו של עוואד עוואד (65) מטורעאן שבגליל התחתון, שנהרג במרץ האחרון בתאונת דרכים בכביש 77, סיפרו: "באותו רחוב מתרחשות תאונות רבות, במיוחד משום שתחנת הדלק קרובה לרחוב וזה מוביל לפציעות חמורות או למוות. עוואד היה אדם נפלא, אכפת לו מכולם ואת כל מי שפגש הוא היה מכוון לדרך הנכונה ומזהיר שלא ישתוללו בכביש – והוא מת בתאונת דרכים".

האיום המרכזי: רכבים פרטיים

בניגוד לתפיסה הרווחת בציבור, מרבית תאונות הדרכים הקטלניות בחברה הערבית אינן קורות דווקא לרוכבי אופנוע, שמהווים 18 אחוז מכלל ההרוגים – משמעותית פחות משיעורם בתאונות דרכים קטלניות של יהודים, העומד על 28 אחוז. מרבית ההרוגים הערבים השנה היו ברכב פרטי - 43 אחוז, לעומת 31 אחוז בקרב יהודים.
כך, בחודש שעבר נהרגו ארבעה בני אדם בתאונה קטלנית בחלקו הדרומי של כביש 90. מחקירת התאונה הראשונית עולה כי באסל אבו-אלעסל (27) מרהט, שנסע לבדו לכיוון אילת, סטה בקטע כביש ישר אל הנתיב הנגדי תוך שהוא חוצה קו הפרדה - והתנגש חזיתית ברכב של משפחת עאסלה מהעיר עראבה, שהייתה בדרכה חזרה מחופשת חג הקורבן בסיני. האב דיאא עאסלה (42) ובנותיו נורה ויארה (13 ו-14) נהרגו. אם המשפחה נפצעה באורח קשה, והבן (14) באורח בינוני.
3 צפייה בגלריה
yk14008995
yk14008995
"נהיגה פרועה וחסרת אחריות״. אבו שארב
"בגלל טעות של נהג, הוא הרג משפחה שלמה ואת עצמו. לצערי, יש המון נהגים שמשתוללים ומהווים סכנה לחיינו, ולא מתחשבים באחרים ובתוצאות. אם נבדוק את נסיבות התאונות הקטלניות יוצא לנו שאחוז גבוה בגלל נהיגה בחוסר אחריות", אמרה קרובה של משפחת עאסלה. "המשפחה נמצאת במצב נפשי קשה מאוד. עד היום קשה לעכל שהאב ושתי הבנות נהרגו. האם ובנה נשארו לבד בתקווה שהם יחזרו אפילו לדקה רק בשביל לחבק אותם".

צעירים ערבים מתים יותר

בנוסף, צעירים נפגעים בחברה הערבית משמעותית יותר מאשר בחברה היהודית. כך למשל, שיעור ההרוגים הצעירים (בני 24-0) עומד השנה על לא פחות מ-53 אחוז, לעומת 26 אחוז בקרב יהודים – כלומר, פי שניים. גם אם מסתכלים על קבוצת גיל מעט יותר בוגרת, של בני 34-25, שיעור ההרוגים בתאונות דרכים בחברה הערבית עומד על 20 אחוז, בעוד בקרב יהודים שיעורם עומד על 13 אחוז. לעומת זאת, מבוגרים בני 65 ומעלה מהווים כ-10 אחוז בקרב ההרוגים באוכלוסייה הערבית, לעומת שיעור גבוה בהרבה של כ-28 אחוז מההרוגים היהודים.
המצב חמור אף יותר אם מוסיפים אל הנתונים את "תאונות החצר" (דריסת ילד בנסיעה לאחור), אשר מרביתן מתרחשות בחברה הערבית ככלל ושטחי הפזורה הבדואית בפרט. קורבנותיהן אינם נספרים בסטטיסטיקה של הרלב"ד כי הן מתרחשות ב"דרך שאינה מוסדרת" לפי החוק. לפי אור ירוק, בחמש השנים 2023-2019 נהרגו לא פחות מ-26 ילדים עד גיל 14 ב"תאונות חצר", עם ממוצע של כחמישה ילדים בכל שנה.
"מדינת ישראל הזניחה במשך שנים את אזרחי החברה הערבית והתוצאות בהתאם. שנת 2024 היא הקטלנית ביותר בחברה הערבית זה כ-20 שנה", אמר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "אסור למדינת ישראל להתייחס לתאונות הדרכים בחברה הערבית כאילו מדובר בחצר האחורית של המדינה", סיכם עו"ד יעקב.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.07.24