הייתה זו טיסה ארוכה, הרבה יותר מרוב, ואולי מכל הטיסות שישראל ביצעה מאז 7 באוקטובר. היא הייתה איטית מהמהירות של מטוסי הקרב, אף-16 ואף-35, שעצרו בדרך לתדלוק אווירי - עניין מסובך, ובטח עם מטוסי התדלוק המיושנים של חיל האוויר ואחרי עיכובים באספקת המתדלקים החדשים מארצות-הברית.
אבל העסק עבד, הפעולה הצליחה, החות'ים ככל הנראה הופתעו, הלהבות של מאגרי הדלק והנפט העולים באש נראו למרחוק על ידי מאות אלפי אנשים, וכל המטוסים שבו בשלום לבסיסם.
1 צפייה בגלריה
yk14007970
yk14007970
צוותי חיל האוויר בקריה בעת התקיפה
(| צילום: דובר צה"ל)
זו בהחלט הייתה הפגנת יכולת מרשימה של חיל האוויר, שיכול לנהל מלחמה בשתי זירות, שכבר מתרחשת בפעילות יומיומית שלו זה למעלה מתשעה חודשים - אבל גם להגיב בתוך יממה וחצי בפעולה מדויקת, רחוק מאוד מהבסיסים בישראל, ולעשות את כל זה בלי תקלות ותוך תיאום עם ארצות הברית ושאר המדינות הידידותיות. הכל, תחת המטרייה של פיקוד המרכז של ארצות-הברית, הסנטקום, לוודא שכולם יודעים מה עומד לקרות ואף אחד לא יזהה בטעות את הארמדה האווירית הישראלית המעופפת כאיום.
אבל צריך בכל זאת לשים את ההתקפה במסגרת הזו בדיוק: הפגנת יכולת מרשימה, תגובה מהירה ונקמה, יום אחרי הפגיעה בתל-אביב ויום לפני היציאה של נתניהו לנאום בקונגרס האמריקאי, כשבמקרה של החות'ים, אין פערים משמעותיים בין הממשל לראש הממשלה הישראלי. פעולה ישראלית צבאית נדירה שזוכה לתמיכה אמריקאית בשבועות הללו, אבל גם לא הרבה יותר מכך.
דוברים צבאיים ישראלים הדגישו אמש בכמה שפות כי מדובר באתרים שהם עם שימוש דואלי, כלומר אתרים שמה שנמצא בהם משמש גם לצרכים אזרחיים וגם צבאיים. במילים אחרות - האתרים שהותקפו הם לא אתרים צבאיים סגורים המשמשים רק את החות'ים. אין הכוונה באזכור הזה להציף את הוויכוח אם בסדר להפציץ אתרים המשמשים גם אזרחים, אלא לציין כי ההתקפה לא פגעה משמעותית ביכולות של החות'ים ובוודאי באלה שיכולות להוציא תגובת נגד על תגובת הנגד, זו שדובר מטעם החות'ים כבר הודיע שבו תבוא.
מילציית החות'ים, שרוב העולם רואה אותה כארגון טרור לכל דבר, המורדת בשלטון בתימן ושולטת בחלקים מהמדינה, פתחה בסדרה של תקיפות מל"טים וטילים על מטרות ישראליות ואמריקאיות בדצמבר, והתבררה עד מהרה בתור החברה הפחות מוכרת והיותר פראית ב"ציר ההתנגדות" הנתמך על ידי איראן. איראן בחרה בה כדי לנסות ולהרחיב את המלחמה עם ישראל בחזיתות נוספות, תוך שהיא עצמה, אינה נוטלת סיכון כלשהו.
גורמים אמריקאיים וישראליים אומרים כי החות'ים הם הבחירה המועדפת על המנהיג הרוחני, האייתוללה חמנאי, להסלים את המאבק נגד ישראל בכל רחבי המזרח התיכון
גורמים אמריקאיים וישראליים אומרים כי החות'ים הם הבחירה המועדפת על המנהיג הרוחני, האייתוללה חמנאי, להסלים את המאבק נגד ישראל בכל רחבי המזרח התיכון בהנחה כי היא לא תוביל להסלמה כוללת. בינתיים לפחות הבחירה הזו הוכיחה את עצמה.
במשך שנים לא ראתה ישראל את החות'ים כאיום ישיר, למרות שבכמה הערכות, כולל פומביות, שהשמיעו גורמים בכירים במודיעין הישראלי בשנה שקדמה להתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, דובר על מערכת רב-זירתית, שתכלול את חיזבאללה, חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ואף הערכות כי תכלול את החות'ים.
עם זאת, נותרה הזירה התימנית בעדיפות נמוכה מאוד עבור ישראל, שלא פעלה באזור מאז סוף שנות ה-60, אז חברה לבריטניה ולסעודיה בסיוע למלוכנים באיראן, שפעלו נגד האופוזיציה, שנתמכה על ידי מצרים במבצעים שכונו במוסד ובצה"ל "רוטב".
אך במשך השנים הזירה הזו השתנתה מאוד, ומאז גל ההפיכות ששטפו את העולם הערבי לפני למעלה מעשור, והפיכת כוח קודס של משמרות המהפכה לזרוע המרכזית, ועל פי רוב הגלויה, של איראן, בהגדלה משמעותית של ההשפעה שלה בכל רחבי המזרח התיכון, זכו החות'ים לסיוע עצום במלחמה שלהם נגד איחוד האמירויות וסעודיה, סיוע שכלל גם כטב"מים וטילים מסוגים שונים.
לפי גורמים במודיעין הישראלי, איראן ניסתה להשפיע עוד זמן רב לפני התקפת חמאס על החות'ים להשתתף בדרך כלשהי בתקיפות נגד ישראל. איראן ביקשה שאלה יתקפו ספינות משא בבעלות ישראלית, בין השאר כדי לחסוך את המרחק הרב עבור כלי שיט איראניים, וכן כדי להסתיר את המעורבות האיראנית.
אחרי שהחות'ים תקפו את ישראל בטילים ובכטב"מים לאורך חודשים, נאלצו בחיל האוויר, שהחל להיערך לתקיפה בתימן, להסתפק במטרות שסופקו על ידי מדינות שיש להן בקיאות מודיעינית הרבה יותר טובה במתרחש שם. אבל המצב השתפר, ולו באופן חלקי
אחרי שהחות'ים תקפו את ישראל בטילים ובכטב"מים לאורך חודשים, נאלצו בחיל האוויר, שהחל להיערך לתקיפה בתימן, להסתפק במטרות שסופקו על ידי מדינות שיש להן בקיאות מודיעינית הרבה יותר טובה במתרחש שם. אבל המצב השתפר, ולו באופן חלקי. זמן קצר אחרי תחילת המלחמה בעזה, הוקמה באמ"ן יחידה מיוחדת להעצמת איסוף המידע אודות החות'ים, כולל גיוס או העברת מומחי מודיעין להתמקד באיסוף מידע על האיזור הזה, והקשרים עם איראן.
גורמי מודיעין אמריקאיים וישראליים אומרים כי מערך המודיעין והמבצעים של משמרות המהפכה, בהוראה ישירה של המנהיג הרוחני, חמנאי, הוא שהורה או ביקש מהחות'ים לצאת לסדרת ההתקפות, אבל בהמשך החות'ים לקחו את הבקשות-דרישות הללו צעד קדימה ועשו עוד הרבה מעבר למה שהתבקשו. בהמשך, כשאיראן רצתה להרגיע אותם אחרי תקיפה אמריקאית נגד מטרות שלה בסוריה ובעיראק, נדרש מפקד כוח קודס, הגנרל קאאני, לנסוע בעצמו לתימן כדי לדרוש הפסקה ולו רק נגד מטרות אמריקאיות.
בדצמבר כתבנו כאן כי "עד עתה ולמרות ניסיונות לשגר טילי קרקע-קרקע לטווח ארוך שיפגעו בערים שלה, ישראל מפגינה הכלה וריסון, אך האיפוק הזה יעמוד במבחן לא פשוט אם אחת מההתקפות לא תיורט ותגרום נזק משמעותי בישראל".
אמנם, הנזק לא היה משמעותי, ויחסית להתקפות אחרות זו גרמה "רק" להרוג אחד ולמספר פצועים, אבל נראה כי התקפה בלב תל-אביב, שייתכן כי כוונה לקונסוליה האמריקאית, אולי המבנה הכי מזוהה בישראל עם הקשרים ההדוקים בין שתי המדינות, עברה את רף הסובלנות.
ההתקפה השיגה את מטרותיה, אבל ישראל, הנלחמת כבר בשתי חזיתות, ונמצאת רחוק מתימן, עם מטוסי תדלוק ישנים, לא תרצה - ואף תתקשה - לשמר קמפיין אווירי פעיל מול החות'ים
ההתקפה השיגה את מטרותיה, אבל ישראל, הנלחמת כבר בשתי חזיתות, ונמצאת רחוק מתימן, עם מטוסי תדלוק ישנים, לא תרצה - ואף תתקשה - לשמר קמפיין אווירי פעיל מול החות'ים. אלה, אם לא יבינו את המסר, לפני או אחרי נאומו של נתניהו בוושינגטון, וכך טבעו של טרור, יכולים במאמץ יחסית קטן, ובעזרת הטכנולוגיות והאמצעים שקיבלו מאיראן, להמשיך במתקפה יחסית פשוטה מבחינתם, על ישראל ועל מטרות מערביות אחרות.
ואם זה יקרה, יחזור הכדור לוושינגטון, לתקוות של הישראלים, של רוב המדינות בעצם, שיש שם שוטר עולמי, שיודע לתת עבודה כשמישהו מפר בצורה כל כך בוטה את השלום העולמי.
פורסם לראשונה: 00:00, 21.07.24