תקיפת מטוסי הקרב של חיל האוויר במבצע יד ארוכה בוצעה בנמל חודיידה במערב תימן, אבל מטרתה להדהד בשני מקומות שונים – בביירות ובטהרן. לא מדובר בתקיפת יעדים צבאיים של ארגוני הטרור, אלא שינוי מדיניות של ישראל ולפיה היא גובה מחיר אחר, אזרחי, עם פגיעה בתשתיות מדינתיות בתגובה לפגיעה בעיר מרכזית כמו תל אביב.
3 צפייה בגלריה
yk14007662
yk14007662
מסר לטהרן. זירת הפיצוץ בנמל חודיידה
( | צילום: AFP)
אתמול, נשמעה על כך ביקורת קשה של תושבי הצפון וגם של ראש המועצה האזורית משה דוידוביץ, על כך ש "כטב"ם אחד קטן בתל אביב וכל תימן בוערת. ‏מאות כטבמי"ם, אלפי בורקנים הצפון בוער – והממשלה מתעלמת ושותקת". טענתם שאינה משוללת יסוד ומתכתבת עם נתונים של 7 הרוגים בצפון מירי כטב"מים מתחילת המלחמה ובסך הכל 30 הרוגים אזרחים וחיילים מתחילת המלחמה. בצה"ל עונים כי התגובה היתה על סך כל הפעולות של החות'ים שכללו למעלה מ-200 שיגורים עד כה והעובדה שהפעם היה הרוג ישראלי ולא בגלל המיקום בתל אביב. "אם היה הרוג באילת היינו מגיבים באותה דרך״, אמר בכיר בצה״ל. לגבי חיזבאללה בצפון, מדובר באיום אחר – משמעותי יותר שנמצא מעבר לגדר – וישראל החליטה לא להיכנס למלחמה כוללת מול חיזבאללה אלא להשאיר אותו כזירה משנית לעזה.
3 צפייה בגלריה
yk14007894
yk14007894
צוותי חיל האוויר נערכים לתקיפה, אתמול | צילום: דובר צה"ל
טיעונים אלה לא ישכנעו את תושבי הצפון, אך זה מאפשר הצצה לאיך מעבר לגבול חיזבאללה רואה את האירועים האחרונים עוד טרם הפעולה הישראלית. שופרו של נסראללה אברהים אח אמין כתב אתמול בבוקר כי מבחינת ה התנגדות התקיפה בתל אביב מצטרפת לשינוי המדיניות של הארגון השיעי בלבנון תוך הרחבת יעדי הירי בישראל, כאשר ישראל תפגע באזרחים. מבצע יד ארוכה תוכנן לפני חודשים ארוכים. חיל האוויר, שכבר מתאמן שנים לתקיפה באיראן, בנה תוכנית לתקיפה בתימן במטרות צבאיות ואזרחיות. עד היום תקפו הסעודים והאמריקאים מטרות צבאיות בלבד ולא הצליחו באמת לשנות את המשוואה מול החות'ים.
הם התמקדו במטרות טקטיות ולא תקפו תשתיות אזרחיות. לכן, חריגה התקיפה הישראלית בה הותקפו מיכלי דלק גדולים מאוד בנמל ומחוצה לו. הם יבערו עוד זמן עד שתושג שליטה על האש והנמל הימי המשמש את החותים יושבת גם הוא כי הותקפו עגורנים שנועדו לפריקה וטעינה. כל אלו, יקשו על החות'ים בהכנסת אמצעי לחימה מאיראן.
גורמים אמריקנים הבהירו, זמן קצר אחרי התקיפה, בה נהרגו ונפצעו עשרות בני אדם, כי "ישראל פעלה לבד". דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אישר כי צה"ל תקף לבדו - ואמר כי מדובר באחת התקיפות הארוכות והמשמעותיות ביותר שביצע חיל האוויר. לדבריו, "הלחימה לא תמה - ונילחם היכן שנידרש. קראנו למבצע 'יד ארוכה' כי ישראל תדע לפעול רחוק ולפגוע במי שמאיים עליה". גם ראש הממשלה נתניהו חזר על מסר דומה בדבריו והדגיש: "נגן על עצמנו בכל דרך, ובכל חזית".
בכך, שמה ישראל תג מחיר כבד ולדברי מקורות צבאים, כל האויבים במזרח התיכון הסתכלו עלינו אחרי התקיפה בתל אביב ואם לא היינו מגיבים באגרסיביות, זה היה מתפרש כחולשה אצל האויבים. ולפעולה הזו יש הקרנה אזורית. כך למשל, בלבנון גובר הלחץ הפנימי שכולל קמפיינים נגד חיזבאללה שמסבך את אזרחי לבנון במלחמה.
"האירוע לא הסתיים", הבהיר בכיר ישראלי. "זו נקודה בזמן במלחמה ארוכה שיכולה לסמן שינוי, אבל לא לסיים את המערכה"
לעומת זאת, יש בכירים בישראל שסבורים שהיינו צריכים לעשות זאת מזמן עם הפגיעה בחופש השייט. כרגע הכוננות בישראל גבוה ונערכים לתגובה נוספת של החות'ים. "האירוע לא הסתיים", הבהיר בכיר ישראלי. "זו נקודה בזמן במלחמה ארוכה שיכולה לסמן שינוי, אבל לא לסיים את המערכה".
התקיפה כללה תדלוקים באוויר עם מטוסי ראם בשל המרחק הרב למדינה (1,800 ק"מ, מרחק הגדול מהמרחק לטהרן), לצד טיסות בגובה נמוך כדי לחמוק ממכ"מי אויב - וייתכן שגם הרשאה ותיאום עם סעודיה. בנוסף, התנהל חפ"ק ומעקב מודיעיני-אווירי עם טייסת הנחשון, חיפוי של כלים של חיל הים שפרוסים בים האדום, ושימוש בעיקר בחימושי "סטנד אוף" להטלות מטווח של 100 ק"מ מהיעדים, בשילוב מטוס F-15 כמפציץ עיקרי ו-F-35 לחמקנות פותחת דרך.
שעות לפני שבוצעה התקיפה התכנס הקבינט לדיון חשאי ומיוחד שהחל ב-14:30, יחד עם השרים הדתיים, ותושבים באילת דיווחו כי ראו מטוסי קרב ומטוסי תדלוק בשמי העיר.
בהמשך, דיווחים על המטוסים שנצפו בשמי הדרום התפרסמו ברשתות החברתיות - על אף שהצנזורה אסרה זאת. השרים, זומנו לקבינט בהתראה קצרה מאוד, שהצנזורה הטילה איפול על עצם כינוסו עד לקיחת האחריות הישראלית על הפעולה. בנוסף לאותו דיון, התקיימה לפני כן פגישה בראשות שר הביטחון יואב גלנט, יחד עם ראשי מערכת הביטחון, ובהם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי.
פורסם לראשונה: 00:15, 21.07.24