"אני יודע שלא עושים את זה כדי לפגוע בנו, אבל זו תחושה של באסה. בסוף זה פשוט עניין תקציבי. אין לי בעיה להיות מילואימניק, יש לי בעיה להמשיך בתנאים של סדיר. מדובר רק בסדר עדיפויות של הממשלה. זה אמנם נשמע מעט, 'כולה ארבעה חודשים', אבל הזמן לא זז וכל יום שוחק עוד".
כך אומר א' (21), לוחם בגולני, שצפוי להשתחרר עוד שנה. "אני סמל בגדוד והלוחמים שלי לא רואים את האופק", הוא מוסיף בתסכול. "עוד ארבעה חודשים נראים עבורם כמו נצח. אנחנו בשירות סדיר קשוח מאוד, נמצאים בקו הגנה מתמשך בצפון בלי לדעת מה הולך לקרות. אני יודע שאם אשתחרר לא אתחיל את החיים שלי באמת, כי גם יהיו לי מילואים ואתייצב בלי שאלה, אבל לפחות שכר של מילואים זה משהו שיכול להחזיק אותך. הארכת השירות הסדיר מוציאה את הרוח מהמפרשים".
כוחות צה"ל בפשיטה חוזרת על חאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)

א' הוא אחד מלוחמי סדיר רבים שזועמים על החלטת הממשלה לאשר את הארכת השירות הסדיר בצה"ל לשלוש שנים. "זה כואב בלב", אומר נ', לוחם וחובש קרבי בחטיבת כפיר שמשרת בצבא כשנתיים. "כל הזמן אומרים שיש הערכה וכבוד ללוחמים בכל מקום, ובאמת שאני לא מחפש את זה. החברים שלי ואני משרתים באהבה רבה וברצון לעשות טוב, אבל קשה לנו עם עוד ארבעה חודשים בתנאי סדיר. זה מרגיש אפילו כמו זלזול. מתחילת המלחמה גייסו למילואים לא מעט אנשים שלא היה בהם צורך, ואנחנו משלמים את המחיר על ההתנהלות הלקויה. יכלו להאריך לנו את השירות בתנאי מילואים או בתנאי קבע. לא נראה לי מכבד כלפינו שהנטל הזה ייפול עלינו".
נ' וחבריו הלוחמים הגנו על גזרת הצפון וכעת נמצאים באיו"ש. "התחושה שנוצרה מהארכת השירות היא של עקיצה בלב ואולי גם של חוסר הערכה. לרגע אין לי ספקות או התלבטויות לגבי מה שאנחנו עושים, במיוחד בשנה האחרונה. אני בשמחה אמשיך לשרת את המדינה גם יותר משנתיים ושמונה חודשים, אבל אני חושב שזה צריך להיות בתנאים מתאימים. אם יש בעיות כלכליות במדינה זה לא צריך לבוא על חשבון הלוחמים, האנשים שבסוף עובדים הכי קשה, מסכנים את חייהם ורואים הכי פחות את הבית".
"מדברים על הארכת השירות מתחילת המלחמה וזה גורם למועקה", אומר ר' (22), לוחם בגולני. "כל המחזור שלי התפרק, חברים שלי נהרגו. התנאים יותר קשים, הסגירות יותר קשות והעבודה יותר קשה. השלמתי עם הארכת השירות, אבל אני שחוק ברמות אחרות. הייתי חצי שנה בעזה ועברתי לצפון. עוד ארבעה חודשים זה כאפה לפנים. אנחנו רואים אחרים משתחררים וחוזרים למילואים בתנאים אחרים, אבל יש תחושה שרק מחפשים מאיפה לחסוך, ואנחנו המטרה הכי קלה".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.07.24