שוב בחאן יונס: צה"ל מגביר את הלחץ הצבאי על חמאס במקביל למו"מ המתחדש לעסקת חטופים, וחזר אתמול (שני) לעיר הגדולה בדרום רצועת עזה. שלושה חודשים לאחר שסיימו בה את החלק העצים של שלב ב' במלחמה, כוחות אוגדה 98 פשטו אתמול לאור יום על חאן יונס, עם טנקים ונגמ"שים שנהנו מריכוך אווירי וארטילרי מוקדם של הפצצות.
תושבי חאן יונס מתפנים מבתיהם, אחרי האזהרות

הפשיטה החלה באזהרות פינוי לאוכלוסייה הדלילה במרחב הקרוב לגבול ובעיר חאן יונס, ובמקביל לכניסת הכוחות נרשמה עזיבה המונית של אלפי עזתים מערבה, לכיוון אל-מוואסי. בכך צמצם צה"ל את המרחב ההומניטרי המותר לשהיית עזתים.
הפשיטה של אוגדת החוד המובחרת של צה"ל צפויה להתרחב בימים הקרובים לעוד ועוד חטיבות, ועשויה להיות הפשיטה הגדולה ביותר של צה"ל במסגרת שלב ג' של הלחימה, שצפוי להימשך עוד שנים. ניתן להעריך שהפשיטה על חאן יונס תימשך שבועות, ותכלול הסתערות על מעוזי חמאס המתחדשים: חמ"לים, מרכזי פיקוד ושליטה, ריכוזי מחבלים ומתקני ייצור אמל"ח, לרוב בקרבת מחסות העקורים.
מכיוון שיעדי התקיפה הם מוקדים גדולים של תשתיות טרור מתחדשות ולא דמויות ספציפיות שצריך להפתיע בכיתור חשאי ומהיר כדי לעצור או לחסל אותן – יכול היה צה"ל לתת את האזהרה המוקדמת לעשרות האלפים שחזרו לעיי ההריסות בחאן יונס ולערי האוהלים הצמודות באזור החוף.
במקביל לכניסת צה"ל לעיר, ירו מחבלים מחאן יונס כמה רקטות שהתפוצצו בשטחים פתוחים באשכול. בעיר יש גם לא מעט התארגנויות של הג'יהאד האיסלאמי, שהצליח להוציא לפועל לפני כחודש ירי סימולטני של לא פחות מ-20 רקטות במקביל לעבר אותו מרחב בנגב המערבי.
מלבד הלחימה המתחדשת בחאן יונס, נמשכת הפעילות ברפיח אך בהיקפים מצומצמים יותר ותוך התמקדות בארבע השכונות בעיר שהיו המגרש הביתי של גדודי חמאס. צה"ל ירד בשבועיים האחרונים בהיקף כוחות אוגדת 162 ברפיח בשני צוותי קרב חטיבתיים, עם רוטציות רענון בין חטיבות כמו גבעתי והנח"ל שיוצאות ונכנסות אחת לכמה ימים. בפיקוד הדרום השיגו שליטה מבצעית במרבית השכונות שבהן התנהל התמרון בעיר, ולכן מתכונת הפעולה השתנתה בימים האחרונים, בהתאם למודיעין ספציפי.
2 צפייה בגלריה
תקיפה בחאן יונס
תקיפה בחאן יונס
פשיטה עם טנקים ונגמ"שים שנהנו מריכוך אווירי מוקדם של הפצצות. חאן יונס
(צילום: AP /Abdel Kareem Hana)
2 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
התושבים נמלטים מבתיהם. צה"ל הזהיר מראש את עשרות האלפים שחזרו לאזור
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
המקום היחיד שבו עדיין נמשכת הלחימה העיקשת, על אף שגם היא נמצאת בדמדומיה, הוא שכונת תל א-סולטאן הסמוכה לחוף, שנכבשה על-ידי חטיבת השריון 401 לפני כחודשיים, בתחילת המבצע ברפיח. בצה"ל סיכמו אתמול את פעילות חטיבת הנח"ל בעיר עד כה בעשרות חיסולים של חמושים שניסו להשתלט על משאיות הומניטריות, יותר מ-150 מחבלים שחוסלו ותפיסת 400 אמצעי לחימה שונים במהלך ארבעה מבצעים חטיבתיים בחודש האחרון. בחטיבה הירוקה גם חשפו בסיס טרור תת-קרקעי גדול לאורך מאות מטרים בשכונת ברזיל והשמידו אותו.
צה"ל גם ממשיך לאחוז קרקעית במעבר רפיח, שעדיין סגור, ובציר פילדלפי שחוצץ בין הרצועה לסיני, וממשיך לחפש מנהרות הברחה בקצב גבוה תוך כיסוי וסריקה בכל תאי השטח לפי חלוקה הנדסית מסודרת ומתוכננת. אוגדה נוספת שפועלת בעזה היא אוגדת המילואים 252 שקיבלה בימים האחרונים מאוגדה 99 את האחריות על פרוזדור נצרים, וכוחותיה נפרסים בצורה מדורגת במוצבים החדשים שבין הגבול הסמוך לקיבוץ בארי לחוף שמדרום לעיר עזה. בסך הכול פועלות כעת ברצועה ארבע מפקדות אוגדתיות שמנהלות את הלחימה.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.07.24