הצעת חוק תקדימית שהגיש השבוע ח"כ צבי סוכות - וצפויה לקבל את תמיכת הממשלה - עשויה לפתור את מצוקת מקומות הכליאה בישראל ולאפשר פינוי של אגפים בשירות בתי הסוהר, מה שימנע שחרור מנהלי של חשודים בטרור ויאפשר לאסירים ונידונים למאסר הליך שיקומי והשתלבות מהירה בקהילה.
2 צפייה בגלריה
yk14015647
yk14015647
מפנים מקום לאסירים ביטחוניים במתקני הכליאה. מחבלים בכלא קציעות
(צילום: חיים הורנשטיין)
לפי ההצעה, מי שהורשע בפלילים ונידון לעונש מאסר של עד שנה וחצי יוכל לרצות את עונשו במסגרת של "משמורת בקהילה", וכן מי שכבר מרצה עונש מאסר בכלא ונותרו לו פחות מ-18 חודשים יוכל לעבור למסגרת זו. בכל תקופת העונש יחויב האסיר לשהות בביתו או במקום אחר שייקבע על-ידי בית המשפט כ"מקום הפיקוח" תחת פיקוח טכנולוגי, עם אמצעים המאפשרים למשטרה לוודא שהוא אכן נמצא במקום הפיקוח, ויוצא ממנו רק למקומות המותרים לו על-פי תוכנית השיקום שנקבעה עבורו באישור בית המשפט.
כך גם יוכלו אסירים להתחיל את הליך השיקום וההשתלבות שלהם בקהילה בזמן המשמורת, ובכך להקדים למעשה את ההליך של שחרורם מהכלא בחזרה לחיים שגרתיים. עם זאת, חלופת המאסר לא תתאפשר לאסירים ביטחוניים, עברייני מין או מי שבית המשפט קבע כי קיימת לגביו מסוכנות.
המטרה העיקרית של החוק היא פינוי משמעותי של מקומות רבים במתקני הכליאה, כדי למנוע עומס וצפיפות שמביאים לשחרור חשודים בטרור שלא נמצא להם מקום הולם, כפי שקרה בשבועות האחרונים עם חשודים שנעצרו במהלך פעילות צה"ל בעזה.
2 צפייה בגלריה
ח"כ צבי סוכות
ח"כ צבי סוכות
ח"כ צבי סוכות
(צילום: שאול גולן)
להצעת החוק יש גם משמעות כלכלית: החזקת אדם במתקן כליאה עולה למדינה כ-20 אלף שקל בחודש, סכום הכולל את כל צרכיו של האסיר ואת השמירה עליו. כאשר הוא עובר לחלופת מאסר ומשלם בעצמו על אמצעי הפיקוח הטכנולוגי, אפשר לחסוך את הסכום במלואו.
כמו כן, חלופת המאסר עשויה למנוע הימצאות של מורשעים בעבירות קלות במשך חודשים ארוכים יחד עם עבריינים כבדים, שמובילה להיטמעות בחברה עבריינית והיגררות אחריה.
מצוקת הכליאה בישראל עלתה בשבועות האחרונים לכותרות, בין היתר בעקבות שחרורו של מנהל בית החולים שיפא ברצועת עזה. סגן-גונדר ד"ר יוחנן ועקנין, ראש ענף מחקר בשב"ס, אמר לאחרונה בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "לפני המלחמה מצבת הכלואים עמדה על 16 אלף. מאז המלחמה היא עלתה בעוד 6,000".
לדברי עו"ד ישי שרון מהסנגוריה הציבורית, "למשבר הכליאה יש מחיר כבד גם בדמות האינטרס הציבורי. ככל שמכניסים עוד עצירים מהרף הנמוך, אנחנו נאלצים לעשות שחרורים מינהליים לא מבוקרים גם בעבירות חמורות".
ח"כ צבי סוכות: "כולנו נרוויח מהחוק הזה, שהוא מהפכה חיובית בדיני העונשין בישראל. האפשרות שתינתן לאסירים היא מפתח לאפשרות השיקום שלהם. יש לנו כחברה אינטרס לאפשר להם להשתקם ולא לחזור לפשיעה. בזכות האפשרויות הטכנולוגיות, נוכל לוודא שהאסירים מרצים את חלופת מאסרם. בנוסף, החוק הזה יחסוך כסף רב למדינת ישראל, שמשקיעה כיום הון בכליאת האסירים בבתי הכלא".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.07.24