בצה"ל שוקלים, לראשונה, להרחיק את התצפיתניות בגבולות וביהודה ושומרון לחמ"לים אחוריים או מרוחקים, כלקח מאירועי 7 באוקטובר, ועל מנת להשיב את הביטחון למתגייסות חדשות לתפקיד. בימים הקרובים צפוי להתגייס המחזור הרביעי למערך התצפיתניות מאז פרוץ המלחמה, וגם כעת נערכים בצבא לסירובים מצד עשרות, מתוך המאות שמיועדות לתפקיד, בדומה למה שאירע בשני המחזורים האחרונים. אלא שהפעם, אחרי שתנאי השירות של התצפיתניות שופרו, מעריכים בצה"ל שעל אף החששות הם יצליחו למלא את השורות בצפון, בדרום ובאיו"ש.
2 צפייה בגלריה
yk14015428
yk14015428
מבחינה טכנית, זה תפקיד שאפשר לעשות מרחוק. ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)
קשה לצפייה: חטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז

הצעד שנשקל כעת בצמרת צה"ל, לפרוס את חמ"לי התצפית בבסיסים עורפיים ומרוחקים מהגבולות, אפשרי מבחינה טכנית, והדבר ידרוש בעיקר התאמה מחודשת של תשתיות ופריסות של כבלי תקשורת, סיבים אופטיים ויכולות קשר.
כיום משרתות התצפיתניות בגזרות הבט"ש (ביטחון שוטף) אך הן אינן יוצאות אליהן מחוץ לבסיס, ומעבירות את המשמרות רק בחמ"לים הסמוכים לגבולות, כמו במחנות ברמת הגולן, בגבול מצרים, בחרמון או בבסיס שספג את הטראומה הקשה ביותר – נחל עוז, שנמצא במרחק של כקילומטר בלבד משכונת שג'אעיה העזתית. ההכרעה עשויה ליפול בקרוב וכנראה תגיע לדרג המטה הכללי, והדעות הן לכאן ולכאן.
חלק מגורמי המקצוע בצה"ל בטוחים שהחיבור של התצפיתניות לגזרה הוא קריטי להכרת המרחב המבצעי, הדיאלוג הקבוע עם הלוחמים והמפקדים, הביטחון לתושבים ומעת לעת גם באמצעות סיורים ותצפיות למידה שעורכים בשטח לתצפיתניות, כדי שיראו בעין, ולא רק על גבי המסך, את מושאי המעקב שלהן. גם המפקדות שלהן, לרוב קצינות בתפקידי מפקדות מחלקה או פלוגה, משתתפות באופן קבוע בדיוני הערכות המצב של כל גדוד או חטיבה מרחבית.
"עדיין, כמו שיש קרונות הפעלה לטייסות כטמ"מים בפלמחים ליד ראשל"צ או בחצור ליד גדרה, ותאי תקיפה לעומק שטח האויב בבור של חיל האוויר בקריה, כך אפשר גם להפעיל מרחוק את משימות התצפית. עם הטכנולוגיה של היום, מיותר לסכן חיילות שאינן לוחמות ואף לא תומכות לחימה במהות תפקידן, חרף תרומתן המכרעת בכל ניסיון חדירה או מעקב מודיעיני וההישגים המבצעיים הרבים שלהן", טענו הגורמים שתומכים במהלך.
בצה"ל שוקלים גם לשנות את מגדריות התפקיד, ולאפשר – לראשונה – גם לבנים, ואף חרדים, בהנחה שמהלך הגיוס החדש יצליח, לשרת כמחלקה או כפלוגה מגדרית, על טהרת תצפיתנים בלבד.
2 צפייה בגלריה
מחאה להחזרת התצפיתניות שנחטפו, בכיכר החטופים
מחאה להחזרת התצפיתניות שנחטפו, בכיכר החטופים
קושי בגיוס תצפיתניות: הביטחון האישי התערער לאחר אירועי 7 באוקטובר. מחאה בת"א
(צילום: שני מהל)
בצבא אומרים שבניגוד לעבר הלא רחוק, אז הקושי בגיוס תצפיתניות נבע מתנאי השירות הלא פשוטים שהובילו למאבקים רבים ולקבילות לאורך השנים ובהתאם לשיפור המצב, הפעם ההתנגדות נוגעת לביטחון האישי המעורער עקב חטיפת ורצח התצפיתניות ב-7 באוקטובר בעוטף עזה.
כדי להפיג את החששות, יצרו לאחרונה בזרוע היבשה קשר אישי עם כל מיועדת לתפקיד בשיחות הסברה ישירות, והזמינו גם את הוריה ובני משפחה לימים פתוחים בבסיסים כדי לחשוף את התפקיד למשפחה כולה ולהשיב על שאלות. "בין המשכנעות שהגיעו להסביר על התפקיד היו גם תצפיתניות ומפקדות שחוו את 7 באוקטובר והצליחו להמשיך בתפקיד, חלקן אף יצאו לקצונה", אמרו בצבא.
בנוסף, כלקח מ-7 באוקטובר, כדי להעצים את תחושת הביטחון האישי של התצפיתנית, החיילות החדשות עוברות קורסים של קרב מגע להגנה עצמית, חותמות על נשקים ועוברות הרבה יותר אימוני קליעה במטווחים, בפרק ההכשרה שבבסיס סיירים בערבה. "אנחנו מאפשרים להן לקראת סוף ההכשרה לבחור באיזה גדוד איסוף הן ישרתו, גם אם הוא קרוב לבית שלהן, ומנסים מאוד להתחשב בבחירות שלהן", הסבירו בצה"ל.
בתפקיד עצמו, לאחר ההכשרה וההסמכה, שופרו היציאות הבית: עשרה ימים בבסיס וארבעה בבית בשלבי ההכשרה; תשעה ימים בבסיס וחמישה בבית מתחילת התפקיד בגזרות אחרי כחצי שנה מהגיוס; ושמונה ימים בבסיס ושישה בבית בחצי השנה האחרונה, אם החיילת לא יצאה לפיקוד.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.07.24