אחרי עשרות שנים שבהן תושבי חיפה סובלים מתופעת חזירי הבר שמשתלטים על המרחב הציבורי, הם החליטו לבוא חשבון עם העירייה: לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה בסוף השבוע בקשה לתובענה ייצוגית נגד עיריית חיפה של שבעה תושבים בשם תושבי העיר.
4 צפייה בגלריה
yk14016353
yk14016353
“המערכת האקולוגית הופרה”. חזירי בר ברחובות חיפה
(צילומים: אלעד גרשגורן)
התובעים טוענים בין השאר כי עילת התביעה היא רשלנות בטיפול העירייה במפגע סביבתי והפרת חובה חקוקה כלפיהם. במשך שנים, בעיקר בתקופתו של יונה יהב כראש העירייה, נהגה העירייה לדלל את מספר החזירים כדי למנוע מהם להגיע לשכונות ולרחובות העיר. ראש העירייה הקודמת, עינת קליש רותם, החליטה לנסות לטפל בבעיה בדרכים אחרות, אולם לקראת סוף הקדנציה שבה העירייה לדלל חזירים שאותם הגדירה ככאלה שאיבדו את החשש מבני האדם.
בתביעה הייצוגית נטען כי מדי יום, בעיקר בשעות הערב, מדווחים תושבי חיפה על "חשש להסתובב ברחובות בגלל להקות חזירי בר ענקיים המשוטטים ללא השגחה". "זאת רק ההתחלה", מצוטט בתביעה מומחה בתחום. "כל המערכת האקולוגית הופרה. מדובר במחדל עצום שממדיו האמיתיים טרם התגלו. היו תקיפות שפשוט לא דיווחו עליהן ויהיו עוד הרבה תקיפות בעתיד... חזירי הבר מצאו בעיר משאבים חשובים לקיומם - מקורות מזון ומים ואתרי מסתור".
באמצעות עורכי הדין דוד וחיה מנע שהגישו את התביעה, טוענים התובעים כי במשך תקופה ארוכה עיריית חיפה התייחסה למכת חזירי הבר "באופן מקל ראש", וכי "בשנים האחרונות איבדו החזירים בחיפה כל חשש מפני בני אדם ואף קבעו את משכנם בלב שכונות
4 צפייה בגלריה
yk14016351
yk14016351
צילום: אלעד גרשגורן
4 צפייה בגלריה
yk14016354
yk14016354
צילומים: אלעד גרשגורן
מגורים ובאזורים בנויים... הם גורמים להרס גינות, פיזור אשפה בעיר, תאונות מסוכנות, חטיפה של שקיות ותיקים מתושבים, כניסה לבתים וגינות, הפיכת פחי אשפה גדולים על רכבים חונים וגרימת נזקים ובמקרים רבים גם רדיפה אחרי תושבים ותקיפה של תושבים".
בתביעה מצוין כי "המשיבה היא זו שאחראית על פי חוק למנוע את כניסת החזירים לעיר והיא זו שהחוק קבע כי תפקידה למנוע את התופעה". עורכי הדין מנע מצטטים את בית המשפט השלום בחיפה שקבע לפני שנה כי על העירייה לפצות נהג שמכוניתו נפגעה בעקבות התפרצות חזיר בר לכביש במהלך נסיעה. "היעד העיקרי של העירייה בעניין תופעת חזירי הבר הוא לדאוג לסילוק חזירי הבר מתחומי העיר", הם מדגישים. "גם לאחר שהתופעה החלה, המשיבה לא נקטה בפעולות הנחוצות והנדרשות כדי לצמצם את התופעה, ואף איפשרה לה להתפשט לתוך ובתוך העיר חיפה".
כך למשל המשיבה "איפשרה בנייה מסיבית של שכונות חדשות בכרמל במקומות שהיו קודם לכן אזורי המחיה הטבעיים של חזירי הבר, ובכך אילצה את החזירים לחפש להם אזורי מחיה אחרים בתוך העיר, שם הם מצאו אוכל ומים, ברחובות העיר, בגינות המשחקים, בחצרות הבתים ולעיתים אף בבתים עצמם. ללא תכנון וללא מחשבה, תוך התעלמות מקיומם של החזירים, המשיבה המשיכה לאורך שנים במדיניות של 'עסקים כרגיל'", גם לאחר שעיריית נשר הסמוכה הפכה את כל פחי האשפה בעיר לפחים טמוני קרקע לאחר שבדיקה מעמיקה העלתה כי גורם המשיכה מספר אחד של חזירי הבר לרחובות העיר הינו פסולת.
"רק לאחרונה החלה המשיבה לקבע פחי אשפה על ידי קשירתם בשרשראות, להחליף פחי מחזור ופחים פתוחים ולהקים גדרות למניעת כניסת החזירים. פעילות זאת מתבצעת בשיתוף גורמים נוספים כגון רשות הטבע והגנים ואוניברסיטת חיפה. יצוין שגם כאשר הפחים מקובעים על ידי שרשראות, אי-פינוי האשפה בתכיפות מספקת גורם לכך שהפח עולה על גדותיו, נשאר פתוח ומושך אליו את חזירי הבר. כמו כן המשיבה 'נזכרה' להיעזר בתושביה ומבקשת מהם לדווח על כל מפגש עם חזיר בר כדי למפות בצורה טובה יותר את מיקומי החזירים בעיר".
4 צפייה בגלריה
yk14016400
yk14016400
עורכי הדין חיה ודוד מנע | צילום: ראובן קפוצ’ינסקי
בין התובעים תושבת שכונת דניה שהתנגשה בחזיר בר ונפצעה; תושב העיר שירד ממשרדו עם שקית בשר, נמלט מחזיר בר שרדף אחריו, קפץ על מכונית ונפצע ברגלו; וצעירה בת 22, שמגיל 15 חששה לצאת מביתה, ואף ביקשה מהוריה לעזוב את העיר.
עורכי הדין מנע מציינים כי לאחר ההכרה בתביעה הייצוגית, יוכל להצטרף אליה כל מי שסבל ממטרד או פגיעה מחזירי הבר. הדרישה תהיה פיצוי של 5,000 שקלים לכל תושב במינימום, לרבות מעשים שיהיה על העירייה לבצע כמו: הטמנה בקרקע של כל פחי האשפה בעיר ולא פחים גלויים שמפילים ושופכים כל תכולתם, גדרות מסיביות בכל השכונות הקרובות ליערות, דילול בוואדיות בתוך המרחב המוניציפלי ולא ביערות מחוץ לעיר.
מעיריית חיפה נמסר: "העירייה טרם קיבלה את נוסח העתירה ועל כן אנו מנועים מלהתייחס אליו. מזה תקופה ארוכה פועלת העירייה בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים ונוקטת באמצעים לצמצום נוכחותם של חזירי הבר בשכונות המגורים בעיר”.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.07.24