עמוק לתוך הראיון במשרדי מיטב שבבקו"ם, נכנסת ללשכתו של אל"מ אלון מצליח חיילת כדי לתלות את סט האל"ף שלו על הקולב. כשאצא מכאן הוא ייכנס להתקלח, יפשוט את מדי הזית ויעלה בפעם האחרונה אחרי 29 שנים על מגרש המסדרים, הפעם כדי להיפרד.
עוד כתבות למנויים:
"זה טקס צבאי לפי כל הכללים, מעבירים דגל, נושאים נאום", הוא מתאר. "הפעם לא אבכה, את הדמעות כבר בכיתי באירוע הפרידה, שאליו הגיעו גם ששת החברים הטובים שלי מהתיכון, ולא האמינו שזו הדרך שעשה החבר המופרע שלהם". מאוחר בלילה מצליח יעדכן בהודעה: "הלכה לי כל המנהיגות, גם בטקס הזה בכיתי".
4 צפייה בגלריה
yk14020342
yk14020342
"הדור הזה חדור מוטיבציה בצורה קיצונית". גיוס ליחידות קרביות | צילום ארכיון: יריב כץ
הוא פורש בגיל 47, לאחר שאת רוב שירותו עשה בצנחנים, וכמפקד מיטב שירת בשלוש השנים האחרונות, שנחתמות בתקופה הקשה בתולדות המדינה. כשיושבים מולו, גם מאחורי שפת הגוף הזקופה, המדים, הדרגות והכומתה האדומה, אפשר לזהות את הנער האשדודי השובב, בוגר ישיבה תיכונית "עד כיתה י', עם הפרעות קשב מכאן ועד הודעה חדשה", כפי שהוא מעיד על עצמו. זה שבחלוף שלושה עשורים על מדים יתגאה ויגיד: "נתנו לי את ההזדמנות לנהל את כל המפעל הזה של מיטב, שעושה ושובר חלומות ושנותן הזדמנות אמיתית ראשונה לאנשים".
השלם את המשפט: "תדע כל אם עברייה ש..." "אהיה קלישאתי ואומר שכמו אז גם היום, תדע שהיא מפקידה את הילד והילדה שלה בידי מפקדים שראויים לאחריות העצומה הזו, ויום אחד הילדים שלה יהיו חלק מאותם המפקדים".
"ישראל היא אחת המדינות הכי לא מאוזנות בעולם, והתפקיד שלי זה לדאוג שחוסר האיזון הזה לא יעבור את שער הבקו"ם ולא יקבע את עתיד הילדים"
ומה אתה אומר להורים מאז 7 באוקטובר? "לגייס ילד זה לתת למדינה את הדבר הכי חשוב לך בחיים. חשוב יותר מחייך שלך. ואין ספק שלעשות את זה תוך כדי מלחמה זה מאתגר".
מאתגר? מדובר במדינה שהפקירה את האזרחים שלה בשבת השחורה. "נכון. לא מזמן ביקרה פה משלחת של פרופסורים, ואחת מהם אמרה לי: 'לא הייתי שולחת את הבן שלי בתקופה כזו לצבא של ממשלה שאני לא סומכת ולא מאמינה בה'. עניתי לה שלמזלי אני צריך לגייס את הילדים שלה ולא אותה", הוא מציג שקף על המסך. "עד 7 באוקטובר המוטיבציה ללחימה דישדשה, אבל מחזור הגיוס האחרון של מארס כבר היה גיוס הלחימה הטוב ביותר ב-20 השנים האחרונות, עד שלא היה לי מקום בבא"חים ודחיתי כמעט 400 צעירים למחזור אוגוסט".
טוב, זו הסיבה שמגייסים בני 18. אבל אני כאמא לא יודעת איך שולחים היום לוחם, לידיה של מדינה שמפקירה גם את חטופיה. "כשאני קם בבוקר אני לא משנה את פעילות מיטב על פי הרכב הממשלה, אלא יש לי משימה: לעשות את צבא ישראל צבא העם ולתקן את הבידול והפילוג בינינו. ישראל היא אחת המדינות הכי לא מאוזנות בעולם, והתפקיד שלי זה לדאוג שחוסר האיזון הזה לא יעבור את שער הבקו"ם ולא יקבע את עתיד הילדים. ברמת-השרון כל ילד שלישי לומד סייבר, בפריפריה כל ילד 20", הוא דופק על השולחן. "אני לא ישן בלילה מהפער הזה, ולכן התחלנו, ביחד עם 8200, ללמד סייבר, 20 אלף מלש"בים, כבר בכיתות ז', ובעוד חמש שנים יהיו פירות. זה תפקיד של הצבא? לא; אבל את המדינה לא מעניין שיש פערים בחינוך".
ההורים שהוא פוגש היום בבקו"ם שונים בתכלית מההורים של פעם, שלא ידעו לאן הילדים מתגייסים. "היום אין ילדים, יש 'נסיכים ונסיכות של אבא, חיים של אמא, נשמה של סבתא, כליל השלמות שלי', וכולם מאוד אובייקטיביים. מתקשרים אליי ביום עשרות הורים להתלונן למה הילד לא קיבל את מה שרצה. לפעמים הילד על הקו בשיחת ועידה ולא מוציא מילה, והאבא מדבר בשמו. לכן אני מבין שכאשר אני מגייס ילד, אני צריך להתאים את עצמי לכל המשפחה".
מה הבקשה הכי מוזרה שאתה זוכר? "אני בערב הסברה להורי מתגייסים בלונג-איילנד, ואמא מסבירה לי שהילד חייב להיות ב-8200. הילד לא שרד בבית ספר בחו"ל, לא למד רבע שיעור מחשבים והדפ"ר שלו הכי נמוך שקיים בסקאלה. ואז אני רואה את הילד ושואל, 'מה אתה רוצה?' והוא אומר 'תעזוב אותה, אני רק גולני'. אבל עם כל הכבוד, לפני הכל, הלקוח האמיתי שלי הוא לא הילד ולא ההורה, אלא ביטחון מדינת ישראל, ולא תמיד הרצון פוגש את צורכי הביטחון".
4 צפייה בגלריה
yk14020359
yk14020359
"נעשה לשכה ייעודית להם". הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל | צילום: שאול גולן
כמו למשל, כשרוב המועמדות לתפקיד לא רוצות להיות תצפיתניות. "כן, אני יודע ש-5,000 'נשמה של אמא, חיים של סבתא', חולמות את עצמן עם הכומתה האדומה, מדריכות קליעה וצלפים, אבל מה לעשות שצה"ל צריך בשנה רק 340 מדריכות חי"ר?" גם כאן הוא מציג שקף. בכלל, נדמה שלכל שאלה יש לו שקף. "מה שאומר שאני אשבור את החלום של 4,700 ילדות, ואז מה יגידו ההורים? 'כן, ברור, אלה צורכי הצבא, רק תשבור חלום של מישהי אחרת, לא של הבת שלי'. ובן הדוד של זה, הוא מקרה התצפיתניות – 7,000 מתאימות, רק 300 רוצות אבל 1,600 יעלו על האוטובוס לבהל"ג – בית הספר להגנת הגבולות. ואלה בנות שאני כופה עליהן את התפקיד".
וזה עוד לפני 7 באוקטובר. היום המצב הרבה יותר מסובך. "בכל גיוס תצפיתניות יהיו עשרות רבות של בנות שלא ירצו להתפנות, ואין לצעירים בעיה היום ללכת על זה לכלא. הם יוכיחו לך שהם נאמנים לדרכם. אני לא מאמין בכלא ובשלוש שנים הורדתי את מקרי הכלא ל-15 בלבד, לעומת 721 מקרים בשלוש שנים שלפני כן. הרי מי שתלך לכלא, הסיכוי להחזיר אותה לשירות תקין הוא אפסי. מה אנחנו כן עושים? מדברים איתם, וגם עם התצפיתניות. באים הביתה, פוגשים את ההורים, עושים זום ומראים את המגורים, את הבסיסים, והנה סיימנו את השנתון עם מעל 1,400 תצפיתניות שגויסו, שזה 99 אחוז ממה שצה"ל צריך, בלי לשלוח אף אחת לכלא. הראינו את השינויים שעשינו בת"ש אחרי 7 באוקטובר, הבאנו לוחמים ותצפיתניות שסיפרו כמה שהתפקיד משמעותי..."
מה משמעותי, על אילו שינויים אתה מדבר? הן עדיין בצפון בלי תנאים ובלי מיגונית. לא שיפרתם כלום. "אני חושב ששיפרנו, אבל לא מספיק. היכולת לעשות שינויים מוגבלת כשהמשאבים של צה"ל מופנים ללחימה. וכנ"ל לגבי גברים. 5,000 רוצים גולני, רק 1,400 מקבלים, וגם בשריון עשינו 200 שיחות וניסיונות לרתום. לדור הזה צריך לדבר בשפתו, להביא מישהו שהוא סומך עליו לספר על השירות, להקשיב באמת למה שהם רוצים. ברגע שרותמים את הדור הזה, הם חדורי מוטיבציה בצורה קיצונית מהרגע הראשון ורואים את זה במלחמה, ואגב, גם לפני כן, כי לא היה מקרה סירוב אחד לגיוס בגלל הרפורמה. כששאלו אותי איך זה יכול להיות, עניתי שאני מגייס את הילדים ולא את ההורים", הוא אומר בסיפוק ומספר על אמהות שהפגינו אצלו בש.ג נגד הרפורמה, וקראו שלא להתגייס, "ותוך כדי, אחת האמהות אומרת שהיא צריכה לעבור מכאן לבקו"ם כי הבן שלה מתגייס. אמרתי לה 'את רצינית? את מפגינה פה נגד גיוס, והוא מתגייס?' והיא ענתה שהוא לא שואל אותה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ויניב עשור
בנימין נתניהו, יואב גלנט ויניב עשור
השר גלנט מברך מתגייסים לגולני. ''5,000 רוצים, רק 1,400 מקבלים''
(צילום: אריאל חרמוני)
"מה שניצח ועזר לנו לצאת מהטראומה של 7 באוקטובר זה שמדינה שלמה התגייסה למשהו, וזה הכוח של מדינת ישראל. ולכן יום הגיוס הוא אחד הימים הכי יפים בחיים שלנו ולא משנה כמה פעמים ראיתי את המעמד הזה – אם יש לך לב אתה מייבב מולו. רואים כאן את כל העם, וגם אני בוכה".
מתי צה"ל מתחיל לממש את חוק הגיוס לחרדים ומשלים את המכסות החסרות? "במשך 76 שנים היה חוק שנתן פטור לציבור החרדי. בעיניהם הם לא משתמטים – הם קיבלו אישור חוקי לא להתגייס. וביום אחד בית המשפט ביטל את קביעת המחוקק, ומגזר שלם התעורר למציאות חדשה. צה"ל כפוף לחוק, הוגדר לנו כרגע לגייס 3,000 חרדים ולהתחיל בצורה מדורגת, וטוב שכך. בל נשכח שבמקביל יש חוק שהממשלה מנסה לחוקק שייתכן שיחזיר את הפטור, אבל אנחנו לא מחכים. ב-5 באוגוסט זה יום הצו הראשון לחרדים וכמובן התאמנו את המהלכים, הבאנו רופאים בנים, מראיינים בנים, ובהמשך כשנתחיל לגייס יותר נעשה לשכת גיוס ייעודית רק לחרדים. כיום כל מלש"ב חמישי הוא חרדי".
רבים מהם גם יהיו בעלי פרופיל גבוה ויתאימו לשירות קרבי. "כן. וצריך להגיד שבמלחמה גייסנו כאלף חרדים לשלב ב'. זו תוכנית לגיוס של מי שקיבלו בעבר פטור והם מעל גיל הגיוס. הם עושים חודש טירונות ומקבלים מיד צו 8. לפני כשבוע אחד מבני התוכנית, רב"ט מוטי רווה, בן 37, נהרג בעזה מטיל נ"ט. לצערנו, משפחה חרדית הצטרפה למעגל השכול".
מה עם הארכת השירות של חיילי הסדיר? יש מי שצריכים להשתחרר בימים אלה ולא יודעים מה יעלה בגורלם. "הארכת השירות הסדיר מחייבת חקיקה שטרם הסתיימה. המציאות מחייבת אותנו להגדיל את הצבא הלוחם ובלי הארכת השירות הסדיר לא ניתן לעשות זאת, כיוון שכוחות המילואים כבר שחוקים".
ומה קורה עם המכיניסטים? חתכתם את שנת המכינה וגייסתם בן לילה. "יש 8,500 במכינות, שמהוות תוכניות מנהיגות ששולחות לצבא צעירים בשלים שמיועדים לפיקוד, והכוונה להגדיל אותן עוד. אבל מגיע 7 באוקטובר, נהרגים לצבא מעל 300 חיילים, בהמשך הלחימה נהרגים עוד מאות ונפצעים אלפים, וזה תוך כדי תמרון לתוך עזה. אז אנחנו אומרים רק ל-650 מכיניסטים שהם כעשרה אחוז מתוך המכיניסטים: 'רצינו מאוד שתהיו במכינה, אבל הצבא צריך אתכם'", הוא אומר וקולו פתאום שקט, והוא לוקח נשימה ומתוודה שהבג"ץ שהגישו בעניין חלק מהמכינות שרט לו את הלב. "משהו נסדק בי. נפגעתי. איך זה הגיוני שמכינה קמה בבוקר ומגישה בג"ץ נגד הצבא שאומר שחסרים לו עכשיו אלפי אנשים והוא חייב לוחמים? בסופו של דבר בג"ץ סגר את הדיון תוך שעה וחצי".
כראש מיטב, גם את תופעת הפטורים המזויפים התאמץ להקטין: "משגע אותי שאנשים שלא רוצים לשרת הולכים לגורמי בריאות הנפש וקונים אבחנה שקרית, בעוד שיש למשל מאות חיילים על הספקטרום האוטיסטי שלא חייבים להתגייס, אבל נלחמים כדי לשרת. יש לנו רשימה שחורה של פסיכיאטרים, חלקם מנהלי מחלקות, שתמורת כסף מנפקים בזמנם הפרטי אבחנות שמסדרות פטור משירות בצה"ל. אנחנו נלחמים בזה בעזרת חוקרים. אנחנו נלחמים גם בסיפור הפטור המזויף מטעמי דת, ולשמחתי רואים גידול של 37 אחוז של צעירות דתיות שמתגייסות".
וכמובן, נושא הלוחמות, שהוכיחו מעל לכל ספק את מה שמזמן היה צריך להיות ברור: דין אישה כדין גבר גם ביכולת לחסל נוח'בות. אז מדוע אין דין אישה כדין גבר מבחינת המסלולים שהצבא פותח, זאת למרות ההכרזה לשילוב נשים ביחידות המתמרנות? מצליח מזכיר שממש השנה צה"ל פתח בפני הלוחמות את הסיירות המובילות, ביניהן 669 שאליה התקבלו שתי לוחמות, אחרת נשרה ואחת עדיין במסלול, את יהל"ם, שם יש נשים שכבר סיימו מסלול, וגם אושרה פתיחת סיירת מטכ"ל לנשים.
"אין ספק שהמלחמה נתנה לנו ביטחון רב בנשים לוחמות, ומאידך מעכבת אותנו מעיסוק בהתאמת התשתיות. כמו בגיוס חרדים, גם בגיוס נשים לתפקידי לוחמה, אנחנו עושים תוכנית ארוכה, כי אי-אפשר לשנות מציאות בבת אחת. הרי מוצב שהיום לא מותאם לשירות משולב של נשים וגברים צריך לעבור התאמה".
4 צפייה בגלריה
מתגייסות לתפקידי לחימה, ארכיון
מתגייסות לתפקידי לחימה, ארכיון
"אין ספק שהמלחמה נתנה לנו ביטחון רב בנשים לוחמות, ומאידך מעכבת אותנו מעיסוק בהתאמת התשתיות''
(צילום: דובר צה"ל)
ועדיין, בימים האחרונים נמשך הדיון בבג"ץ הלוחמות שהגיש פורום דבורה, בטענה שמדובר בפופוליזם ושלא כל המסלולים נפתחים עבור נשים וכי על המועמדות לעבור התנסויות כדי להתמיין אליהם, עניין שלא נדרש למשל מחרדים שמתגייסים.
"תפקידו של פורום דבורה הוא לעורר את השיח. אם בג"ץ היה חושב שנכון הוא היה פוסק אחרת, אבל כרגע נראה שהוא מקבל את עמדת צה"ל, שהיא עמדה מאוזנת ונכונה", אומר מצליח.
ובכל זאת, 2024. מתי אתם מיישרים קו? "לעולם הקו לא יהיה מושלם עד הסוף. הוא תמיד יעסיק אותנו, וזו חובתנו לטפל בו. אבל אנחנו בכיוון ובעוד מספר שנים הפער יהיה זניח, ועדיין יהיו פערים, אגב, כמו באולימפיאדה שמתקיימת עכשיו".
מהלכים נוספים שקידם הם מתן הזדמנות שנייה במבחני המיון, במטרה להעניק למלש"ב סיכויים מקסימליים למצות את הפוטנציאל שלו, וגם מה שהוא מכנה: "הרגתי את מנהג 'חבר מביא חבר' ליחידות שבהן זה היה מקובל. היום לא משנה איפה גדלת ואת מי הכרת, כדי להגיע למיון אתה צריך להיות בעל הכישורים הנדרשים", הוא אומר ומסביר שכאשר הוא עושה את כל המהלכים הללו עומדות לנגד עיניו שלוש הבנות הצעירות שלו, ובעיקר בתו אלה, שבגיל 12 כבר עושה לו שיעורים במנהיגות.
"אני מפקד מיטב הראשון והיחיד שלא גייס ילד בקדנציה שלו", הוא אומר ומציג תמונה משפחתית, אמא שרית, קצינה במיל' שלפני 22 שנים העירה את קשל"ח מצליח באמצע הלילה לגייס את חטיבת הצנחנים למבצע חומת מגן, ומכאן הכל היסטוריה, אבא אלון, שני ילדים בוגרים בכיסאות גלגלים ושלוש בנות צעירות יותר.
"יש לי חמישה ילדים, שני הגדולים, עומר ושירה, הם בני 18 ו-16, ילדים עם צרכים מיוחדים שחולים במחלה נדירה בשם PCCA שבה חולים עוד שישה אנשים בעולם, ומן הסתם לא יעשו צבא. הילדה הכי גדולה שלי שתתגייס היא אלה, ובשנותיי במיטב היא הייתה לנגד עיניי עם כל שינוי שעשיתי לטובת המלש"בים, בגוף גדול ואיטי שלא אוהב שינויים".
וישנם השינויים הכפויים שמיטב מתמודדת איתם, כמו המעטפת שנתפרה למלש"בים המפונים ונפגעי הטראומה והשכול מ-7 באוקטובר. "אם עד אז, היו מתגייסים בכל שנה 100 מלש"בים שהיה להם קשר לשכול, פתאום התמודדנו עם 650 בבת אחת. מיד הקמנו מטה שיאתר ויעניק להם מענה ייחודי שלא בצינורות המקובלים, כולל קצינות מילואים של מיטב שמתקשרות למלש"בים שבעקבות 7 באוקטובר נמצאים במעגל הראשון של השכול. הבאנו את לשכת הגיוס למלונות המפונים, וילדים שלא יצאו מהחדר במשך שבועות, שמעו שאנחנו שם ובאו לפגוש אותנו. זו מבחינתי החזרת האמון של החברה הישראלית, שאיבדה אמון בכל: בצבא הגנה לישראל שלא הגיע, במדינה שלא עזרה להם. התפקיד שלנו הוא להסביר לעם ישראל מחדש, שאנחנו פה ובשבילם. ההבדל היחידי בין מה שחווינו בשואה לבין מה שהבנו אחרי 7 באוקטובר, זה שהיום יש את צבא הגנה לישראל מול מי שרוצים להשמיד אותנו".
הצבא שלא היה ב-7 באוקטובר. "נכון, והתפקיד שלנו זה להחזיר לעם ישראל את האמון והביטחון, כי אם לא היה צה"ל, 7 באוקטובר היה ממשיך עד היום. לאבד אמון בצה"ל זה לאבד אמון בעצמנו, זה להגיד 'איבדנו אמון בילדים שלנו', כי 80 אחוז מהצבא אלה ילדים בני 18-20 ויש מעט מאוד צבאות שהיו מתעשתים כל כך מהר, אומרים שגינו, ויוצאים לתחקירים".
אם תפתחו טיקטוק תוכלו לראות את מצליח מדבר עם "הילדים שלנו". יושב בעמדות הטלפוניות, מקשיב ומשיב לשאלות של מתגייסים, מתגאה בכך שברמת השירות מיטב נמצאת בחמישייה הראשונה של נותני השירותים בישראל, ומשוויץ במיליון צפיות.
"אני חייב לדבר איתם, ולכן התאמתי את העולם שלנו אליהם, ואני נמצא איפה שהמלש"בים שלי נמצאים. סרטון בטיקטוק ישכנע אותם יותר טוב. גם הצבא האיטי והכבד צריך להתאים את עצמו לדור עם הפרעות הקשב. ואני מאשר הקראות ושימוש במחשבון", הוא אומר וניכר שמצליח אוהב את המתגייסים ורוצה שיממשו את הפוטנציאל שלהם.
בהקשר זה, לפני שנה וחצי החליטה מיטב שבפיקודו לעבות את הקב"א, "שהיה מדד רזה, וגרם לכך שמספיק שנפלת באחד הסעיפים, נפגעת בסיכויים, ולכן עיבינו אותו במדדים נוספים, כמו כישורי מנהיגות, וככה, גם אם למשל הדפ"ר שלך לא גבוה אבל אתה מנהיג, זה מפצה".
אז השגתם את שוויון ההזדמנויות שרציתם? "כשנכנסתי לתפקיד, מעמד סוציואקונומי גבוה היה שווה דפ"ר גבוה. שברתי את הראש למה זה היחס. הרי זה לא הגיוני שמי שגדל בבית עם הכנסה נמוכה הוא פחות חכם. אבל בעוד הילד עם היכולות הכלכליות מגיע למבדקים אחרי שעבר קורס הכנה, ומכיר את השאלונים והטפסים, הילד עם הרקע הסוציואקונומי הנמוך פוגש את הטופס בפעם הראשונה במבחן. אז איך הוא לא יקבל נתונים נמוכים? אז יצרנו קורס הכנה אינטראקטיבי חינם לכולם, ועל זה קיבלנו את פרס הרמטכ"ל".
ומה עם בעלי פרופיל קרבי שעד היום התקבלו לחיל המודיעין, ועכשיו כבר לא? "גם כעת אנחנו מאפשרים לבעלי פרופיל קרבי להתמיין למסלולים ספציפיים בחיל המודיעין, בהם סייבר, שחקים, חבצלות. הצמצום הנוכחי הוא של כ-20 אחוזים בכמות המכסות המותרת לבעלי פרופיל קרבי ועדיין יש מאות עם פרופיל קרבי שיתקבלו כל שנה כי אנחנו מבינים שיש עילויים בתחום. מצד שני, יש צרכים למלחמה".
אפרופו סייבר, במהלך שירותו נפגש מצליח עם מנכ"לית מטא ישראל, עדי סופר תאני, ושמע ממנה שכאשר נשאלה מדוע מטא ישראל טובים יותר למשל ממטא שווייץ, היא ענתה שבשווייץ מהנדס הוא רק מהנדס, אבל בישראל, מהנדס הוא קודם כל אקס מ"מ בגולני, הוא יזם, יודע להוביל אנשים, חושב איך לעשות דברים פורצי דרך ורק אחר כך הוא מהנדס.
מצליח צוחק. אולי מפני שעכשיו את כל אלה הוא משאיר למחליפתו בתפקיד, יפעת יגר-אשר, האישה הראשונה שהיא מפקדת מיטב. הוא מצידו מתפנה למשפחה, לחברים, לתחביבים - נגן גיטרה בהרכב, אופה שמחכה למחמצת שלו — ומעדכן שזמן לא יהיה המשאב שיחסר לו.