הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, עשתה טובה ענקית אתמול (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו כשלא נעתרה לדרישת ח"כ יולי אדלשטיין להגיע בהתראה אפסית לדיון בוועדת החוץ והביטחון - והסתפקה, כמקובל במקרים מעין אלו, בשליחת נציג מטעמה.
היא הייתה אמורה להסביר לח"כים הזועמים על מעצר תשעת חיילי המילואים משדה תימן את האמת הפשוטה והמתסכלת: אנחנו לא רק שומרים על החוק ועל ערכי צה"ל בחקירות האלה, אלא גם דוחים כך עוד קצת את צווי המעצר הבינלאומיים שמחכים לנתניהו ולגלנט בהאג, ו"קונים" עוד שבוע או עוד חודש של לגיטימציה ללוחמים לפעול בעזה. אי-אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, ולכן צפויות עוד חקירות רבות מעין אלה - וגם אישומים.
הפריצה לבית ליד
(צילום: רענן בן צור, איציק שאג)

2 צפייה בגלריה
נתניהו, הפצרי"ת יפעת תומר ירושלמי
נתניהו, הפצרי"ת יפעת תומר ירושלמי
נתניהו והפרקליטה הצבאית הראשית תומר-ירושלמי
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, שרון צור)
הלגיטימציה הבינלאומית היא לא מס שפתיים או הצהרתית בלבד: בריטניה, כפי שנחשף שלשום ב-ynet, מטילה חרם נשק על ישראל ומגבילה את הייצוא הביטחוני הנה. מדובר בחומרי גלם, חלפים ורכיבים קריטיים שמשמשים ממש עכשיו את חיילי גבעתי ברפיח ואת חיילי גולני בהר דב, את מפעילי הכטב"ם של חיל האוויר ואת המכ"מים בספינות הטילים שרודפות אחרי כטב"מים שחיזבאללה משגר לעבר אסדת הגז כריש. פעמיים, אגב, רק בשבוע האחרון.
גם בריטניה עושה טובה לישראל כשהיא מודיעה על החרם הזה כמעין כרטיס צהוב או כתום. יצרניות אירופיות אחרות, שאחראיות לאספקה של החברות הביטחוניות בישראל, עושות זאת בשקט כבר מספר חודשים - אם בדחיית משלוחים או בעצירה מוחלטת - בלי סיבה רשמית. לא סתם ישראל נאלצת לקושש חלופות במדינות כמו הודו או סרביה. וזה עוד לפני בעיית מלאי החימושים, הטנקים הלא כשירים והמחסור בחלפים שיש לצה"ל כתוצאה מעשרה חודשי לחימה.
נתניהו, גלנט, הרמטכ"ל וגם פוליטיקאים כמו אדלשטיין יודעים זאת היטב. הנתונים המדאיגים מדווחים תדיר לוועדת חוץ וביטחון. ובכלל, העומד בראשה שינה לאחרונה את עורו: הח"כ ה"עצמאי" והאחראי שוב מתנהג כמו מי שמריח את הפריימריז. הזימון הבהול של אלופה בצה"ל לוועדה בראשותו למעין שימוע נזיפה עוד לפני שבירר את הפרטים, מצטרף לקומבינת גיוס נוספת שנרקמת בחסותו.
2 צפייה בגלריה
yk14021249
yk14021249
המהומות בבסיס בית ליד, שלשום
(צילום: מתוך X)

החשדות החמורים

הפצ"רית תומר-ירושלמי הפכה בחודשים האחרונים למאובטחת השנייה מבין חברי פורום המטה הכללי, שסיבת האבטחה עליהם נוגעת לאיומים על חייהם מצד יהודים קיצונים. במקום הראשון נמצא מפקד פיקוד המרכז היוצא, אלוף יהודה פוקס. אתמול האבטחה עליה הוכבדה, אחרי שבאירועי הפריצה לבית הדין הצבאי בבסיס בית ליד ובהפגנות מול ביתה קראו לעברה "בוגדת" ו"נוחבה".
המקרה הנוכחי זכה לתהודה רק בגלל מהומת ההפגנה שיזמו ועודדו הפוליטיקאים מהממשלה, תחילה בשדה תימן ולאחר מכן בבית ליד. בחודשים הראשונים של המלחמה, כאשר ישראל הייתה בצוק העיתים, "מרחה" ודחתה הפצ"רית חקירות רבות של חיילי צה"ל עקב תלונות על התעללות במחבלי הנוחבה שנעצרו ונשמרו על-ידי חיילים. בחודשים האחרונים נפתחו מרבית החקירות, כ-60 במספר, ורק בודדות מהן הבשילו לכדי כתבי אישום.
חלק מהחקירות בודקות חשדות לא רק להתעללות פיזית במחבלי הנוחבה אלא גם לגרימת מותם. מאחורי הקלעים מצטברות בצה"ל עדויות על השפלות אלימות סדרתיות מצד חיילים, חלקן ממחוזות המאזוכיזם. בפרקליטות הצבאית מעריכים כי עדיין לא הגענו למקרים הקשים, וצפויות עוד תלונות וחקירות, במיוחד אחרי שהלחימה תסתיים וארגוני זכויות האדם הזרים ייכנסו לשטח העזתי ויחלו לאסוף עדויות ותלונות מהעזתים.

האיום הבינלאומי

"בתי הדין הפליליים בהאג עוקבים אחרינו בשבע עיניים", אמרו אמש ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" גורמי משפט צבאיים, "רק מחפשים לראות שמצ"ח לא מתפקדת כגוף עצמאי ושהפרקליטות הצבאית נשלטת על-ידי הדרג הפוליטי מהממשלה, כדי להטיל עוד סנקציות והחלטות נגד ישראל, שעלולות להצטבר להחלטה במועצת הביטחון של האו"ם לעצירת המלחמה בעזה וללא וטו אמריקני. אנחנו על סף צווי המעצר לנתניהו ולגלנט בהאג, ודווקא עכשיו רוצים כאן למנוע חקירות לחשדות חמורים? האירועים הללו הם שמן בגלגלי התביעות נגד ישראל בהאג".
הפצ"רית עצמה מיעטה להתבטא בנושא בתחילת המלחמה, אך לאור הצונאמי הבינלאומי והחשש מהבאות, היא יצאה לציבור מספר פעמים בחודשיים האחרונים בנאומים שלא זכו לכותרות גדולות. באחד מהם הסבירה: "אין חולק בצדקת המלחמה שלנו בעזה, אך גם במוצדקות שבמלחמות מחויב צבא שומר חוק בציות לדיני הלחימה. אנו לא פועלים בחלל ריק".
אגב, לא רק החקירות הללו של מצ"ח מונעות, בינתיים לפחות, צווי מעצר בינלאומיים לנתניהו ולגלנט ועונשים נוספים נגד ישראל. ישראל מעבירה אחת לשבוע דוחות מפורטים, בהוראת שרי הקבינט, עם שלל הפעולות ההומניטריות שהיא נוקטת ואף מרחיבה מדי חודש עבור האוכלוסייה העזתית.