לא פחות מ-10,000 חיילים, שנהרגו או נפצעו בחודשי הלחימה הארוכים ברצועת עזה, חסרים היום בצה"ל. לפי נתוני אגף השיקום של משרד הביטחון, בכל חודש מצטרפים כ-1,000 חיילים חדשים למעגל הפצועים בגוף ובנפש. כל זה לא עצר את הכנסת והממשלה מלמרוח את חקיקת חוק הארכת שירות החובה, ולהשאיר את לוחמי הסדיר בצה"ל בתסכול גדול ובסימני שאלה.
2 צפייה בגלריה
yk14025044
yk14025044
הלוחמים לא יודעים מתי ישתחררו. ארכיון
(צילום: איי-אף-פי)
בכנסת, שיצאה לפגרת הקיץ השבוע אך יכולה להתכנס להשלמות חקיקה, עדיין לא השלימו את המהלך להארכת השירות משנתיים ושמונה חודשים לשלוש שנים. בינתיים, בשטח גובר הזעם של הלוחמים והחיילים הרבים שאמורים להשתחרר בחודש הקרוב.
הלוחמים, שהעבירו כמעט עשרה חודשים רצופים בשטחי הקרבות של רצועת עזה, לא יודעים עדיין כיצד לתכנן את עתידם - האם להזמין כרטיסי טיסה לטיול אחרי צבא לחו"ל, להירשם ללימודים אקדמיים באוקטובר או לחסוך לעתיד.
הורה ללוחם בחטיבת הנח"ל, שפועלת כיום ברפיח, מתריע: "לא היה בהיסטוריה של מלחמות ישראל מצב שכזה, גם לא ב-1948, שחיילים נלחמים בתוך שטח אויב, בתנאים לא תנאים, עשרה חודשים ברציפות. מתייחסים לבנים שלנו כאל מובן מאליו והם מבחינתם מתביישים להתלונן באופן רשמי".
לתצפיתניות בצפון רמת הגולן כבר נמסר בימים האחרונים בצורה שרירותית כי ישרתו עוד ארבעה חודשים, למרות שהיו אמורות להשתחרר בחודש הקרוב. "הודיעו להן את זה בלי הסבר, בלי לתת תשובות, כקביעת עובדה בהפתעה", סיפרה אחת האימהות של התצפיתניות.
2 צפייה בגלריה
כנסת ישראל
כנסת ישראל
הכנסת יצאה לפגרת הקיץ, החוק להארכת השירות עדיין לא חוקק
(צילום: עמית שאבי)
לאחר פניית ynet ו"ידיעות אחרונות" נמסר מהצבא כי התצפיתניות יישארו ככל הנראה עוד ארבעה חודשים נוספים, בשל נחיצות תפקידן, אך במילואים ותחת צו 8 - כלומר בתנאים כלכליים טובים יחסית. אם אכן זה יישאר הסידור גם ללוחמים (שקיים אגב כבר בשלושה מחזורים שהשתחררו מחובה והמשיכו ישירות למילואים בצו 8), מדובר מבחינתם בחצי נחמה, כי כך לפחות יקבלו שכר הולם, סלי הטבות ומענקים.
אלא שמאחר כי מדובר בהכבדה תקציבית של כמיליארד שקלים בחודש, הוחלט בדרג המדיני לשנות את החוק באופן שיכביד מאוד על הנושאים בנטל: יותר משלוש שנים בשירות החובה והרחבה של שירות המילואים השנתי ל-40 ימים לפחות בשנה - שלא במצב חירום. עם זאת, ל-ynet ו”ידיעות אחרונות” נודע כי גם אם תאושר בקרוב הארכת שירות החובה, הלוחמים יתוגמלו אחרת. כעת מסתמן שלוחמים בשירות חובה יקבלו בין 10,000 ל-11,000 שקל בכל חודש.
ההחלטה בנושא עדיין לא סופית וכעת מתנהלים מגעים עם משרד האוצר. בהמשך, יתייצב הגמול החודשי למוארכי השירות במערכים הקרביים לכ-7,000 שקל בחודש.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.08.24