ברקע המתיחות הביטחונית לקראת אפשרות של מלחמה, מגביר ממשל ביידן את הלחץ על ישראל להגיע לעסקת חטופים מול חמאס בעזה - שתוביל להפסקת אש גם בזירה הצפונית. על-פי גורמים ישראלים שעודכנו בפרטי השיחה בין הנשיא ביידן לנתניהו, השיחה אכן הייתה קשה והנשיא האמריקני ביקש שני דברים: לחתור לעסקה כמה שיותר מהר, ולא לסבך את האמריקנים בחיסולים.
ביידן על חיסול הנייה: "לא עזר להפסקת אש"

"האמריקנים רוצים לסגור את כל החזיתות בעסקה וכמה שיותר מהר", הסביר גורם ישראלי בכיר. לדבריו, עסקת חטופים שתגיע מהר תקטין את הסבירות למלחמה אזורית. הלחץ הזה גרם לנתניהו למהר ולהוציא לקהיר את המשלחת הביטחונית בראשות ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן.
באותה פגישה, שעסקה בסוגיות הביטחוניות העקרוניות של סגירת ציר פילדלפי ומעבר רפיח, המטרה הייתה לשדר לארה"ב שישראל ממשיכה במשא ומתן למרות המתיחות הביטחונית, אך לבסוף המשלחת חזרה ודיווחה כי לא חלה התקדמות.
לפי הצהרות שיצאו מטהרן ומביירות התגובה על החיסולים תהיה "צירית", ייתכן שיחד וייתכן שבהדרגה. תיאום ביניהם יכול לחשוף את התוכניות מראש. לפי הערכות בישראל הם מחפשים תגובה כואבת, אבל שלא תגרור למלחמה אלא תרתיע אותנו מלתקוף שוב, תוך שהם יכולים למשוך זמן.
2 צפייה בגלריה
yk14025608
yk14025608
חמינאי בהלוויית הנייה, בסוף השבוע. "יכול להשאיר את ישראל זמן רב בכוננות"
(צילום: גטי)
עם זאת, אירוע כזה עלול לצאת משליטה אם יהיו לנו נפגעים או שייפגעו מטרות חיוניות, ואז התגובה על התגובה תוביל למלחמה. לצד אלה, בעיקר מול איראן, בישראל נזהרים עם ההערכות בעקבות הפספוס של גורמי המודיעין לתגובת הנגד על חיסול הגנרל האיראני חסן מהדווי בסוריה, שהובילה למתקפה האיראנית בליל 14 באפריל.
בימים האחרונים בונה ישראל את הקואליציה להגנה מפני המתקפה. שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם שר ההגנה הבריטי ג'ון הילי ודן איתו על הנושא, כמו גם עם עמיתו האמריקני לויד אוסטין. מול חיזבאללה נשענת ישראל על עצמה, עם מערכות ההגנה כיפת ברזל וקלע דוד.
בישראל נערכים לכל אפשרות, וגורם בכיר אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות": “נגיב בעוצמה לכל פגיעה משמעותית”. לדבריו, איראן וחיזבאללה יכולים להשאיר את ישראל גם זמן רב בכוננות ולייצר לחץ וחרדה בקרב הציבור. זאת כאשר, לדבריו, את הזמן הזה אפשר לנצל גם כדי לקדם עסקת חטופים שתביא לסגירת כל הזירות.
2 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
הנייה. קרב גרסאות על אופן חיסולו
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo )
הקיפאון במגעים לעסקה הגיע לאחר שני החיסולים בביירות ובטהרן. סביר להניח שהחיסול של רמטכ״ל חיזבאללה פואד שוכר לא הפתיע את האמריקנים, והם לא הזילו דמעה על לכתו בטרם עת. עם זאת, ספק אם ידעו מבעוד מועד על החיסול המיוחס לישראל של איסמעיל הנייה וישראל הרשמית ממשיכה להתעלם ממנו.
ברקע מתנהל קרב גרסאות כיצד בוצע החיסול. על-פי הפרסום בניו-יורק טיימס, החיסול בוצע באמצעות מטען. תרחיש כזה מעיד על פעולה מקומית שמלמדת על יכולת לחדור דרך אבטחת הנייה. יתרה מכך, לפי פרסומים זרים המוסד גייס סוכני ביטחון איראנים שהטמינו מטעני נפץ בבית ההארחה שבו שהה הנייה בטהרן. לפי הדיווח בעיתון הבריטי "הטלגרף", התוכנית המקורית הייתה אמורה להתבצע במאי, בעת ביקורו של הנייה בטהרן בהלוויית הנשיא איברהים ראיסי.
גרסה אחרת, עליה התעקשו אתמול האיראנים לדווח בתום חקירה פנימית, היא שהחיסול בוצע באמצעות טיל שנורה גם הוא מתוך טהרן. במקרה זה, הכישלון שלהם באבטחת הנייה פחות חמור ולכאורה הם מחויבים פחות בתגובה משמעותית נגד ישראל בגינו.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.08.24