עמאר רזק כאמל עודה, המחבל שדקר אתמול (ראשון) למוות שני בני אדם ופצע שניים בפיגוע בחולון - היה שוהה בלתי חוקי. לפני ארבעה ימים הוא נכנס לארץ דרך מעבר חיזמה סמוך לירושלים, אלא שבניגוד למסתננים רבים אחרים שנכנסים לישראל כדי לעבוד - האירוע נגמר ברצח נוראי. גורם ביטחוני תקף אתמול: "הפיגוע הקשה הוא תוצאה טרגית של אי-הסדרת סוגיית הפועלים הפלסטינים מאיו"ש".
יעקב לברטוב, נפצע בפיגוע הדקירה בחולון
(צילום: יעל צ'כנובר, קובי קואנקס)

1 צפייה בגלריה
yk14026704
yk14026704
הברחת פועלים פלסטינים לישראל
(צילום: דוברות המשטרה)
כניסת הפועלים ללא היתר היא סוגיה מורכבת, שהופכת נפיצה יותר ויותר. כבר ביוני האחרון, חשפנו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי לפי הערכות מערכת הביטחון, כ-40 אלף שוהים בלתי חוקיים נמצאים בגבולות המדינה. גורמים ביטחוניים מסבירים שהעובדה שהקבינט מסרב להחליט על כניסת פועלים כחוק לישראל, מביאה לכך שכמות המסתננים גדלה וישראל מתקשה לעקוב אחריהם ולמנוע את כניסתם.
"כשאין פועלים שנכנסים בצורה מסודרת, יש יותר פרצות בגדר וכמות המסתננים הבלתי חוקית עולה", מסביר גורם ביטחוני אחר, ומוסיף: "בשם קדושת הקמפיין שאסור להקשיב לבכירי מערכת הביטחון כי הם שבויים בקונספציה - נכנסים עשרות אלפי פלסטינים לישראל ללא פיקוח, ואין לצה"ל ולמשטרה יכולת לשלוט בניסיונות ההסתננות הללו".
בעבר, מי שהיו מנסים להסתנן לשטח ישראל היו לרוב פלסטינים שהיוו סיכון ביטחוני. אלא שמאז המלחמה, וההחלטה למנוע את הכנסתם של פועלים פלסטינים לישראל, ישנם גם מסתננים מחפשי עבודה שאינם מהווים סיכון - וצה"ל צריך להקדיש את כוחותיו גם לטיפול בהסתננות שכזו. בכך, הוא נאלץ להקדיש פחות כוחות למניעת הסתננות מסוכנת, מה שמתבטא בעלייה בסכנת החדירה של מחבלים למדינת ישראל.
מערכת הביטחון כולה התריעה על הצורך לדון בסוגיה ולמצוא לה פתרונות - אך ללא הועיל: הדרג המדיני מסרב בתוקף לדון בנושא. גורמים מדיניים אכן מאשימים את מערכת הביטחון וטוענים כי "כניסת פועלים פלסטיניים אינה פתרון. אין מה לעזור לרשות שמסיתה לטרור ומשלמת למחבלים 'פרס' בדמות כניסת פועלים. על צה"ל ושב"כ להדק את הפרצות ולהחזיר את המחסומים, לא ייתכן שמחבל מסתובב כאן שלושה ימים ולא נתפס".
שב"חים עוברים את חומת ההפרדה בקו התפר בלכיש

נזכיר כי לפני כשנתיים, לאחר רצף של פיגועים קשים בעומק ישראל, התחיל צה"ל במבצע שובר גלים שסייע להוריד את כמות המסתננים הפלסטינים מעשרות אלפים למאות בודדים. אלא שמאז, גם בעקבות המלחמה, ירדה כמות החיילים המוקדשת לטיפול בסוגיה, וגם כמות המסתננים עלתה בשל ההחלטה של ישראל שלא לתת היתר לפועלים להיכנס למדינה.
גורם ביטחוני נוסף מסביר כי "סגירת הגדר היא משימה מאוד מורכבת - עם סדרי כוחות גדולים שלא תמיד יש ביו"ש, וכשיש מאות קילומטרים של גדר שלא נבנו. גם המצב הכלכלי הקשה ברשות שנוצר מהעובדה שלא נכנסים פועלים לעבודה בישראל מייצר לחץ ואנחנו רואים עלייה בניסיונות ההסתננות".
לדברי אותו גורם, האמת העצובה היא שאין אפשרות להגנה הרמטית על העורף הישראלי: "אנחנו בימים אלה בונים גדר משודרגת בצפון השומרון ומנסים להציע פתרונות. אם תהיה כניסה מבוקרת לתוך המדינה, שבמהלכה הפועלים עוברים בידוק ביטחוני - זה יכול לצמצם את התופעה של כניסת שב"חים. אך האמת שאין ודאות הרמטית בהגנה".
גורם ביטחוני אחר מסכם: "מדי יום נכנסים לישראל אלפי שב"חים ללא סינון. אם רוצים פועלים בישראל, צריך להסדיר את הסוגיה. אם לא רוצים - צריך לסגור את קו התפר הרמטית. המצב כרגע מביא לכך שיש אלפי שב"חים בשטחי ישראל, בלי יכולת אמיתית של מערכת הביטחון לנטר ולאכוף את שהייתם בארץ".
ביומיים האחרונים, נציין, הוקפצו לקו התפר כוחות עקב התרעה ממוקדת על רצון לחדור ליישובים. ביום שבת אף נודע על חיסול חוליית מחבלים בטול כרם, ובמערכת הביטחון אמרו כי זו הייתה "בדרך לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי". מאז, נשארו בגזרה הכוחות שהוקפצו אליה.