אל תחושות הלחץ, החרדה, אי-הוודאות ומועקת ההמתנה, הצטרף בסוף השבוע רגש אחר, לא פחות חזק. כעס. זה לא בא במקום התחושות האחרות. פה כל התחושות מתקיימות זו לצד זו. אבל הכעס, נדמה לי, יש לו קיום משלו.
1 צפייה בגלריה
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
זה היה אחרי פרסום ההדלפות מפגישה שהתקיימה ביום רביעי שעבר בין ראש הממשלה לבין צוות המשא ומתן בנושא החטופים. מסתבר שבאותה פגישה הייתה תמימות דעים בין שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד והממונה על השבויים והנעדרים, האלוף במיל. ניצן אלון, שנתניהו לא מעוניין לקיים את עסקת החטופים. טענה שנשמעת כבר זמן רב, אבל הפעם אנחנו עדים לציטוטים של מי שיודעים, לאנשים הכי קרובים למשא ומתן, שכנראה גם מעוניינים שדבריהם יישמעו.
וכך מתברר שראש השב"כ, רונן בר, דורש מנתניהו דבר פשוט: שיאמר להם את האמת. "זה מרגיש שרה"מ לא רוצה את המתווה שעל השולחן", אמר בר. "אם זאת הכוונה, תגיד לנו". ואילו ניצן אלון קובע, שברור שהפרמטרים שהוסיף נתניהו למתווה לא יתקבלו ע"י חמאס ולא תהיה עסקה. ראש המוסד, דדי ברנע, אומר את מה שברור יותר בכל יום שעובר: שאם ישראל תתמהמה - ייתכן שנפספס את ההזדמנות.
ובאותו מעמד, גם לרמטכ"ל ולשר הביטחון יש מה להגיד. "אני לא מציע להפוך את פילדלפי למכשול שבגללו לא מביאים 30 חטופים, מחצית מהם נשים", אמר הלוי. ואילו שר הביטחון סיכם את הדיון במילים נוקבות שאינן משתמעות לשתי פנים: "אתה עושה שיקולים שאינם לטובת העניין", הטיח בנתניהו.
קשה להפריז בכעס שמעוררים הדברים האלה, שנאמרים מאחורי דלתות סגורות אבל מודלפים לתקשורת כדי שיתפרסמו. אם זה מה שחושבים ראשי מערכת הביטחון על נתניהו, שהוא לא רוצה עסקה, שהוא מוביל אותם בכחש, לא מגלה להם את כוונותיו ומהלכיו נועדו להכשיל עסקה ממניעים זרים – הגיע הזמן שייצאו לציבור.
אין מקום להתראיין כ"גורם בכיר בצוות המשא ומתן", ולדבר על התהום הפעורה בין המערכת הביטחונית לבין ראש הממשלה. אין שום תירוץ לכך שאת מה שיש להם להגיד על התנהלות נתניהו הם מדליפים בעילום שם, וממשיכים ללכת איתו.

שילחצו על סינוואר

בעקבות הדברים, דווח, נתניהו האשים את ראשי המערכת שהם "רופסים" והציע שילחצו על סינוואר במקום עליו.
רופסים? מה לעשות, אבל יש בזה משהו. אחרת איך אפשר להסביר את הימנעות ראשי מערכת הביטחון מלהתייצב מול הציבור ולדווח לו על מה שהם יודעים? לגבות את הטוענים שראש הממשלה נמצא בניגוד עניינים ושהוא צריך לצאת לנבצרות? אם הם חושבים שנתניהו מוביל אותנו למלחמה מיותרת נגד איראן כשאפשר לפתור את זה בדרך אחרת, שהוא מסכן ביודעין 115 אנשים כשהוא מונע עסקה, ששיקוליו הם לא לטובת העניין – הרי שמדובר בראש ממשלה שדגל שחור מתנוסס מעליו. אדם שמסכן את הציבור הישראלי כולו. ואין דבר מתבקש מזה, שאנשים עם עמדות כאלה ייחשפו לציבור ויתריעו מפני הסכנה.
המלחמה נמשכת כבר יותר מתשעה חודשים. אם זה תלוי בנתניהו – היא לא הולכת להסתיים. ואם לא עכשיו – מתי יהיה הזמן לקום ולדבר?
אין דרך להסביר את הימנעותם, אלא בכך שנתניהו מצליח להטיל אימה גם על הרמטכ"ל וראשי המוסד והשב"כ. התירוץ ש"לא עושים את זה בזמן מלחמה", הולך ומתיישן. המלחמה נמשכת כבר יותר מתשעה חודשים. אם זה תלוי בנתניהו – היא לא הולכת להסתיים. ואם לא עכשיו – מתי יהיה הזמן לקום ולדבר?
את מה שהיה מצופה מראשי מערכת הביטחון לעשות בזמן המהפכה המשטרית, לקום ולדבר, להניח את המפתחות, לאיים בהתפטרות – הם לא עשו. עכשיו נקרתה בפני אותם אנשים הזדמנות שנייה. אם קשה לצאת לציבור עם האמת מבלי להתפטר - תתפטרו! אם קשה לעמוד לבד ולדבר מול הציבור – תעשו את זה ביחד. חוששים שנתניהו יחליף אתכם ביס-מנים שלו? סליחה, אבל מה אתם? מה זה עוזר, שאתם מתקוממים בחדר הסגור אבל עושים את מה שראש הממשלה רוצה? וחוץ מזה, ממילא הוא יפטר אתכם. אז לפחות תעשו את מה שחובתכם לעשות, את מה שמצפונכם אומר לכם. אם תעשו את זה, תגלו שהמחאה לא נעלמה. מה שיקרה ברחובות אם תצאו כולכם ביחד ותאמרו את האמת – לא יהיה דומה בעוצמתו ובהשפעתו אפילו לליל גלנט.

סימה קדמוןסימה קדמוןצילום: אביגיל עוזי

ביום שישי ב"אולפן", אמר אמנון אברמוביץ' שבימים הקרובים אמור לצאת לציבור איש הדרג המקצועי ולחשוף את האמת על סיכול העסקה ע"י נתניהו. למה רק "בימים הקרובים"? למה לא עכשיו? איך אמר ראש המוסד על הצורך בקיום העסקה? אם ישראל תתמהמה, יתכן שנפספס את ההזדמנות.
אז זה המבחן שלכם. אתם, שנמצאים בחדרים הסגורים ויודעים הכל. זה רגע האמת. ואף שזה יהיה באיחור ניכר, אם תתמהמהו, ייתכן שלא תהיה יותר הזדמנות.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.08.24