זה לא מדרון חלקלק שאנחנו נגררים אליו, זאת רק ממשלת בן גביר וסמוטריץ' שמתרגלת חוסר משילות כבר עשרה חודשים, ומציינת שיא חדש של כאוס ישראלי בכל הזמנים. חובב המהומות מקריית-ארבע, ופקיד השומה של אלוהים מקדומים, הפכו לפאוור קאפל של אחרי 7 באוקטובר וחיים בסרט "כוחי ועוצם ידי". הסצנה האלימה מאתמול של אספסוף פורץ את שערי הבקו"ם, הופיעה בדיוק שבוע אחרי פלישת ההמון לבסיסי שדה תימן ובית ליד. מה שנתפס רק לפני שבוע כאירוע שכמותו לא קרה כאן מעולם, נורמל אתמול סופית על ידי נוער האספלט של העדה החרדית, והפך לסוג של מחאה לגיטימית. למען הסר ספק, כל המשתתפים בפרעות שמאיימות להפוך לטרנד הרשמי של החופש הגדול, אינם מצביעי מרכז. נחשו לבד מאיפה ההשראה.
1 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים מול הבקו"ם
הפגנת חרדים מול הבקו"ם
הפגנת חרדים מול הבקו"ם
(צילום: מוטי קמחי)
השימוש במתודה המבעיתה של כיבוש בסיסי צה"ל בצהרי היום שמטרגרת כל ישראלי שפוי, יחד עם עקומת למידה תלולה מדי של התלמידים הכי מופרעים במדינה, חוללו את המופע האנרכיסטי, והדגימו כמה קצרה הדרך לפעם שלישית ורביעית. הציבור המתפרע לא טיפש, הוא רק מבין בעצמו מה מותר, ואם ביום שני אחד היו מספיק חברי כנסת ואפילו שר שהתירו את המעשה, רק הגיוני שביום שלישי הבא הוא יהיה מותר גם לאזרח הקטן.
אין קשר בין בן גביר וסמוטריץ' לבין עמדות פוליטיות פרגמטיות, ולמעשה הם מוציאים שם רע מאוד לימין הישראלי לדורותיו. מתקשים לנגב את הרוק למראה הסלמה אפשרית, ומובילים את נתניהו מדחי אל דחי
אפילו שלא יודו בזה, הבן גבירים יודעים שהכאוטיקה היא הסומק שהכי מתאים לגוון הפנים שלהם. ללא מפכ"ל נעים יותר לתעל את חדוות האלימות כלפי מפגיני קפלן, וחוסר הוודאות מתדלק את המנוע הלאומני שהם לא טורחים לכבות. כל אחד בתחום אחריותו ומעבר, מטפח היטב את מדינת ה"אין-לדעת מתי יתחרפנו אויבנו". הם מסתובבים כבר שנים בשטחי יהודה ושומרון כמו שריפים, אז למה שלא כולנו נהנה אם אפשר, ונצטרף לאורגיית הנשקים הטראמפיסטית שפתחו לנו פה? עד 7 באוקטובר הם עוד ניסו לכבוש את תאוות הלוחמה שהתעוררה אצלם, תיעלו אותה לטובת הפיכה משטרית שתעשה פה סדר אחת ולתמיד, אבל מאז הטבח חזרו ובגדול לתוכנית הגדולה של ביאת המשיח.
פחות אכפת להם שהארץ נהייתה תוהו ובוהו – פיגועים רצחניים על בסיס יומי, מלחמה פעילה בדרום, הרס יישובי הצפון עם עשרות אלפי עקורים, או סתם רצח של אדם במקלות וגרזינים לעיני עוברים ושבים. זה לא הם. זה חיזבאללה. או שאלו אריתריאים. תחליטו מה מתאים באותו היום. הם מבחינתם עסוקים בחיזוק הרפלקס המותנה של היד על האקדח, ואין להם כוונה לוותר על ההזדמנות לשכנע שכדאי גם לכם להתנסות.

מתנגדי השלטון של עצמם

מאז 7 באוקטובר הם ויתרו על גינוני הממלכתיות, הפכו למתנגדי השלטון של עצמם, העמיקו את ההתמחות בפירוק כל שומר סף אפשרי, השתכללו בחלוקת הטבות לערוצי תקשורת מועדפים, ובעיקר הצטיינו בהתנגדות נחרצת לכל עסקת חטופים. בטיקטוק מתים עליהם ומפיצים בכיף סרטוני גוג ומגוג שמבטיחים מלחמת עולם שלישית שבסופה ניגאל כולנו, אבל בסקרים מנצחים הבן גבירים את הסמוטריצ'ים בנוק אאוט. וזה חברים, מה שקובע.
אין קשר בינם לבין עמדות פוליטיות פרגמטיות, ולמעשה הם מוציאים שם רע מאוד לימין הישראלי לדורותיו. מתקשים לנגב את הרוק למראה הסלמה אפשרית, ומובילים את נתניהו מדחי אל דחי.
בהתחלה סמוטריץ' עוד ניסה לדקלם שורות מטקסט שהוא לא מאמין בו ואמר במאי האחרון בפני הורים שכולים שהוא "לוקח אחריות", אבל ביוני הוא הסלים את עצמו והפך לדובר לענייני "הטבח לא קשור אליי, אני לא אשם". אתמול, בראיון לפודקאסט של מורן אזולאי ב-ynet, הוא הסביר למה זו ממשלה טובה, והדגים לציבור איך נראית הסלמה של אגו טריפ: "אם זה היה תלוי בי, להערכתי כבר היינו עם החטופים בבית, ואחרי המלחמה, כולל בלבנון”, אמר הקוסם מארץ עוץ. את הטבח הוא כינה "טרגדיה" והסביר אותו כ"תוצאה של כשל מודיעיני-מבצעי מטורף. מי שאחראי לו כבר מזמן היה צריך ללכת הביתה. זו קונספציה של צה"ל".
כן, אם זה תלוי בשני מלאכי עליון הללו, נמשיך היישר לממשלת נתניהו הבאה. גורמי צבא בכירים משלחים זה עשרה חודשים רמזים עבים על המאמץ שלהם לסיכול העסקה, על האופק המדיני שאיננו, ועל התיאבון למלחמות של סמוטריץ' ובן גביר, שאינו יודע שובע. אבל הם לא עוצרים.

ועידת הנשים של המדינהצילום: דנה קופל
אלו היו עשרה חודשים של פורענות, ואין ספק שידם עוד נטויה. אם יפסיקו למלמל את מנטרת המלחמות, הם עלולים לחדול מלהתקיים, וזו הסיבה שאינם מרפים מרעיון המלחמה הארוכה. אחרי עשרה חודשים של שכרון כוח, לסמוטריץ' ולבן גביר יהיה קשה מדי לחזור לשגרה משעממת נטולת החלטות גורליות, אל תבנו על זה שאנחנו בתשעת הימים. חורבן הבית קטן עליהם. לכו תדעו, זו רק תחילת החודש. אולי עוד יספיקו לבנות את בית המקדש השלישי.
פורסם לראשונה: 00:00, 07.08.24