זה היה נאום ארוך במיוחד, שבו כרגיל, חסן נסראללה מסתתר מאחורי מסך בבניין מקורה, והקהל מאזין לו תחת כיפת השמיים, באזור הדאחייה הדרומית, מעוז חיזבאללה. מעל המסך הענק הועברו אתמול שני מסרים סותרים. מצד אחד הודיע מזכ"ל חיזבאללה שיש לצפות "להפתעה גדולה מהרגיל", כשהוא מתכוון לתגובתם על חיסולו של בכיר הארגון, פואד שוכר, ועל "השקר הגדול שישראל מפיצה, כאילו חיזבאללה הוא שירה את הטיל במג'דל שמס". ואז הוא מזכיר שורה של מפעלים ישראליים באזור הצפון, מסביר כמה מאות מיליוני דולרים שווה כל מפעל, ומודיע ש"אפשר להשמיד את כולם בתוך חצי שעה, מקסימום שעה", וזוכה לתשואות אדירות מהקהל. ובאותה הנשימה, באותו הנאום, נסראללה מודיע (לא בפעם הראשונה) שחיזבאללה לא מעוניין במלחמה - אבל ערוך ומוכן להגיב אם ישראל תתחיל.
1 צפייה בגלריה
צופים בנאום של נסראללה בביירות
צופים בנאום של נסראללה בביירות
צופים בנאום של נסראללה בביירות
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
ואז הוא מספר על המתווכים - "השליחים החצופים", כלשונו - שהגיעו בגלוי ובחשאי ללבנון ויצרו קשר עם שרים וחברי פרלמנט בביירות המזוהים עם חיזבאללה, כדי לדרוש שהארגון לא יגיב על חיסולו של פואד שוכר. תמונה גדולה של שוכר נתלתה מאחורי נסראללה, והמצלמות דאגו שתופיע לכל אורך הנאום. נסראללה היה מוכן להודות כי חיסולו של שוכר, כמו חיסולו של הנייה במעון האירוח בטהרן, נחשבים גם בעיניו לניצחון ישראלי. אבל מה יצא להם? תהה באוזני הקהל.
היה גם מוזר לשמוע את נסראללה משחרר את בשאר אסד מתגובה, למרות פעילות מטוסי חיל האוויר בשטח סוריה. מבחינת נסראללה, העובדה שאסד מתיר לאיראן ולחיזבאללה לפעול בתוך בסיסי צבא בשטח סוריה ולאגור נשק ותחמושת צבאית - זה די והותר להתגייסות סורית. גם את החות'ים, שאותם הזכיר בנאומו רק ברפרוף, לא שילב נסראללה בתוכניות התגובה.

"לכל הפחות, תשתקו"

לנסראללה, התברר, יש חשבון צורב עם ערוצי הטלוויזיה הערביים וגם עם ערוצים לבנוניים שמעיזים לצאת נגדו. אתמול ניסה להתחשבן איתם, בגלל מה שנראה לו כתמיכה מובהקת בישראל, והפציר בהם: "לכל הפחות, תשתקו". אותם ערוצים, אחרי הנאום, קבעו ש"נסראללה מילכד את עצמו, והוא לא יודע איך לצאת מהאיומים שניסה לפזר נגד ישראל".
"הנקמה" שהתחייב לה לא נועדה לחסל את "הישות הציונית", אלא לבלום את ישראל ולמנוע ממנה להכות את חיזבאללה. תראו, הודיע, בכל סבבי העימותים הקודמים אנחנו חטפנו. ועכשיו, המשיך, פתאום נוצר שוויון
הוא, מצידו, הבהיר אתמול כי "הנקמה" שהתחייב לה לא נועדה לחסל את "הישות הציונית", אלא לבלום את ישראל ולמנוע ממנה להכות את חיזבאללה. תראו, הודיע, בכל סבבי העימותים הקודמים אנחנו חטפנו. ועכשיו, המשיך, פתאום נוצר שוויון. הישראלים מבוהלים בדיוק כמו תושבי לבנון.
אזרח לבנוני, איש אקדמיה בכיר מאוד שאיתו התכתבתי מיד אחרי הנאום, התעקש שנסראללה לא יכול להרשות לעצמו, בתוך לבנון החצויה והמפולגת, להכריז שחיזבאללה יפתח במלחמה נגד ישראל. ואכן, נסראללה אמר ש"אפילו הדריכות הישראלית לקראת המכה שיחטפו, היא חלק מהמערכה", והבהיר שעוד לא ברור אם התגובה (לא יוזמה!) תהיה משולבת עם האיראנים.

סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
כמו בהופעותיו הקודמות, גם מהנאום אתמול היה אפשר להבין שהוא לא מתכוון לצאת למלחמה למען העזתים. מבחינתו, שחמאס יסתדר בלעדיו. משפט המפתח בנאום היה: אנחנו לא רוצים מלחמה. גם ידידי הלבנוני הסכים, ומיד הזדרז להוסיף ש"אנחנו חייבים להיות מוכנים, ואם יתעורר הצורך, הציונים יחטפו הפתעה שלא חלמו עליה".
בלבנון הנאום התקבל בספקנות גדולה, מצד אחד, ובפחד מהתגובה הישראלית מצד שני, ואתמול המשיכה בריחת הלבנונים מבתיהם. אתמול גם הוזכרו הקריאות של בכירים לבנונים, בראשם בתו של הנשיא לשעבר מישל עאון, קלודין, להגיע להרגעה - ואז להסדר מדיני עם ישראל.
פורסם לראשונה: 00:00, 07.08.24