מחכים בתחנה: חברת מטרופולין קיבלה הכי הרבה תלונות של נוסעים בתחבורה ציבורית במחצית הראשונה של 2024, בפער של יותר מפי שניים מחברת קווים. הכי הרבה נוסעים מתלוננים על אוטובוסים שמאחרים. הקו הבעייתי ביותר בישראל - קו 4 בבית שמש. כך עולה מדיווחים שהגיעו למוקד ארגון התחבורה הציבורית ״15 דקות״, המרכז בכל שנה אלפי תלונות של נוסעי תחבורה ציבורית ברחבי הארץ, ומפורסמים כעת לראשונה ב-ynet וב״ידיעות אחרונות״.
1 צפייה בגלריה
אוטובוס ארכיון אילוס
אוטובוס ארכיון אילוס
ארכיון
(צילום: Roman Yanushevsky\ Shutterstock)
אינפו אלה הבעיות שהכי מטרידות את נוסעי האוטובוס
הדו"ח כולל יותר מאלף פניות של נוסעי תחבורה ציבורית במחצית הראשונה של השנה, ונתוניו כוללים דיווחים על אי ביצוע נסיעות או איחורים (43% מהפניות), אוטובוסים שלא עצרו בתחנה (30% מהפניות), תלונות על התנהגות נהג או פקחים, צפיפות, תדירות נמוכה ועוד. בארגון מדגישים כי ״על אף שהנתונים מנורמלים לפי מספר תיקופים, כדי לא לייצר הטעיה בהתאם לגודל החברה. הדו"ח אינו מתיימר להציג את תמונת המצב בשטח כפי שהיא במדויק. יחד עם זאת, מתוך כמות זו ניתן להצביע על הבעיות המרכזיות של התחבורה הציבורית בכלל ושל החברות המפעילות בפרט, ועל המגמות המתקיימות באופן כוללני״.
ואכן, הדו"ח של העמותה, שפועלת ללא מטרות רווח, מציג תמונה עגומה על אודות מפעילות התחבורה הציבורית בישראל, בדגש על חברות האוטובוסים. בראש ובראשונה, כאמור, מופיעה חברת מטרופולין עם 8.6 תלונות לכל מיליון תיקופים בחציון הראשון של 2024 - ירידה קלה בלבד מ–8.96 תלונות לכל מיליון תיקופים בשנה שעברה. במקום השני והמפוקפק הגיעה חברת קווים עם 4 תלונות לכל מיליון תיקופים ושיפור יותר משמעותי עם ירידה של 1.5 תלונות לעומת השנה שעברה. במקום השלישי: חברת אלקטרה אפיקים עם 2.7 תלונות לכל מיליון תיקופים, ושיפור דרמטי במיוחד מלא פחות מ–7 תלונות לכל מיליון תיקופים בשנה שעברה.
בהמשך הרשימה: חברת דן עם 2.5 תלונות לכל מיליון תיקופים לעומת 3.9 בשנה שעברה, חברת אגד עם 1.8 תלונות לכל מיליון תיקופים לעומת 2.3 בשנה שעברה וחברת סופרבוס סוגרת את הרשימה עם הכי פחות תלונות - 1.4 לכל מיליון תיקופים, על אף שהיא היחידה שרשמה עלייה קלה לעומת 1.16 תלונות בשנה שעברה.
אינפו אלה הבעיות שהכי מטרידות את נוסעי האוטובוס
עוד לפי הנתונים: חברת מטרופולין היא ה״מובילה״ הן בתלונות על אי-ביצוע נסיעות ואיחורים, והן בתלונות על אי עצירה בתחנה, בפער גדול משאר החברות. מנגד, בעוד חברת דן נמצאת במקום השלישי ברשימה במספר התלונות על אי עצירה בתחנה, מצבה בכל הנוגע לאי ביצוע נסיעות או איחורים הוא הכי טוב מבין שש החברות שנכללו בדו"ח והכי מעט אנשים פנו בתלונות על החברה בנושא זה (0.4 לכל מיליון תיקופים). כמו כן, השיפור הדרמטי של חברת אלקטרה אפיקים נבע ככל הנראה משיפור משמעותי במספר התלונות על אי ביצוע נסיעות או איחורים שירד מ–5.4 בשנה שעברה ל–1.35 בלבד במחצית הראשונה של 2024.
ב–"15 דקות" ציינו גם את עשרת קווי האוטובוס שקיבלו את מספר התלונות הגבוה ביותר במחצית הראשונה של השנה: קו 4 של בית שמש אקספרס, קו 885 וקו 340 של חברת קווים, קו 600 של תנופה והקווים 21, 24, 91, 347, 7 ו–47 של חברת מטרופולין, שכאמור מובילה את מספר התלונות.
בארגון הוסיפו כי ״הדו"ח יועבר למשרד התחבורה ולגורמים הרלוונטיים לשיקוף תמונת המצב שעולה לפי משתמשי התחבורה הציבורית. חשוב לציין כי מלבד דוחות אלו, מגיעות אלינו מדי שנה אלפי פניות למוקד לסיוע באופן פרטני בתביעות קטנות, בקשות פיצויים ועוד, והן תומכות בנתונים שהוצגו כאן".
אינפו אלה הבעיות שהכי מטרידות את נוסעי האוטובוס
מחברת מטרופולין נמסר בתגובה: ״החברה פועלת ללא לאות לטובת שיפור השירות, ותמשיך לעשות כל שיידרש על מנת להעניק שירותי תחבורה טובים. מטרופולין פועלת באזורים קשים לתפעול, ובימים בהם כבישי המרכז עמוסים באירועים חריגים, המשבשים את הפעילות התקינה של הקווים לעיתים תכופות מאוד. אנו למדים את השטח ונוקטים בצעדים הנדרשים, ובטוחים כי כבר בקרוב יחושו הנוסעים בשיפור משמעותי״.
מחברת דן נמסר בתגובה: ״חברת דן מסיעה מדי שנה כ–150 מיליון נוסעים במטרופולין גוש דן בלבד. בלב באזורי הביקוש המורכבים והצפופים ביותר במדינת ישראל, תוך התמודדות עם אתגרים רבים כמו עבודות התשתית במרכזי גוש דן, הפגנות ומחאות ציבוריות, ועומסי תנועה שכמותם אין באף מטרופולין אחר במדינת ישראל. אל מול אתגרים אלו, דן נבחרת פעם אחר פעם על פי סקרים רשמיים של משרד התחבורה כחברה עם מספר התלונות המועט ביותר. במקרים בהם ישנן תלונות נוסעים המופנות לדן, אנו בודקים פרטנית כל תלונה ופועלים בהתאם כדי לוודא שנמשיך לספק את שירותי התחבורה הטובים ביותר בישראל״.
מחברת קווים נמסר: ״החברה לא מכירה את הסקר המדובר ולא קיבלה אותו לעיונה. לכשיתקבל, החברה תלמד אותו תוכל להעביר את התייחסותה״.
מחברת סופרבוס נמסר: "סופרבוס מספקת מדי יום שירות למאות אלפי נוסעים באזורי פעילותה בירושלים, חיפה והעמקים תוך השקעת משאבים רבים לשמירה על רמת השירות הגבוהה ביותר. החברה מתייחסת באופן מלא ומטפלת טיפול יסודי, מקצועי ומותאם לכל הפניות, ללא יוצא מן הכלל, וראייה לכך הינה שהדו"ח מדרג את סופרבוס כחברה עם מספר התלונות הנמוך ביותר. סופרבוס תמשיך לעשות ולהשקיע ככל הניתן על מנת לספק את השירות האיכותי והמקצועי ביותר לרווחת הנוסעים".
מאלקטרה אפיקים נמסר: "החברה פועלת במרץ ומשקיעה את כלל המשאבים הנדרשים על מנת לספק את השירות הטוב ביותר עבור נוסעי התחבורה הציבורית. לראייה, למרות תקופה של מציאות מאקרו מורכבת אלקטרה אפיקים הראתה שיפור דרמטי המתבטא בעלייה חדה בשביעות רצון הנוסעים. אנו מחויבים להמשיך לעשות כל שביכולתנו על מנת לספק ללקוחותינו שירות יעיל, מהיר ונוח".
פורסם לראשונה: 00:10, 08.08.24