במערכת הביטחון בישראל מיישרים קו עם נסראללה, ומאשרים כי חלק גדול מההישג של חיזבאללה כבר ממומש: הנקמה שבדרך נשארת בראש סדר היום התקשורתי בישראל יום אחר יום – מבלי שנורתה עדיין רקטה אחת, כחלק מפעולת התגמול על החיסול של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בדאחייה.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה, טילי פאתח 110 טיל בליסטי Fateh-110 , עלי ח'אמנאי
חסן נסראללה, טילי פאתח 110 טיל בליסטי Fateh-110 , עלי ח'אמנאי
נסראללה, חמינאי וטיל בליסטי מדגם פאתח 110 - שלפי ההערכות נכלל בארסנל של חיזבאללה
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS, AP)
הכוננות הגבוהה של חיל האוויר, פיקוד העורף ופיקוד הצפון נכנסת כבר לשבוע השני שלה מאז החיסול הכפול, כאשר שעות אחדות לאחר חיסול שוכר, חוסל בטהרן גם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בפעולה שמיוחסת לישראל. צעדי המוכנות הושלמו כבר בסוף השבוע, והזמן שנותר עד לתגובה מלבנון ומאיראן מוקדש להידוק ושיפור התיאום עם בעלות הברית באזור, בראשן ארה"ב, מתוך ציפייה שגם הפעם ישראל תזכה למטרייה אווירית ולעומק אסטרטגי במרחב שיאפשר לה לבלום את המתקפה הצפויה.
התרחיש הרע ביותר מבחינת צה"ל הוא תקיפה משולבת, מתואמת ומהירה מאיראן ומלבנון ביחד, אך כעת מעריכים בצמרת הביטחונית-מדינית כי הסיכוי לכך נמוך. ביממה האחרונה גברה הערכה כי חיזבאללה יתקוף ראשון, בעוד שבאיראן מתלבטים אם וכיצד להגיב על חיסול הנייה.
בתקשורת הזרה דווח כי מבצע החיסול בטהרן בוצע מבפנים, בשיתוף פעולה מקומי, על ידי הטמנת מטען חבלה - ולא במתקפה אווירית קטנה ומדויקת מחוץ לגבולות המדינה. זה אלמנט קריטי, ואם כך תעלה גם החקירה שמתנהלת באיראן - יפחת הסיכוי לתגובה קשה מצד משמרות המהפכה, בדמות מאות טילים וכטב"מים לעבר ישראל.
לפי אתר פוליטיקו, גורמים אמריקנים אמרו לאיראנים - דרך מתווכים - שאם הפיצוץ שהרג את הנייה נגרם כתוצאה מפעולה ישראלית חשאית, דרך מטען שהופעל בשלט רחוק, ולא הרג אף אזרח איראני, אזי שעל טהרן להעריך מחדש את תוכניתה לפתוח במתקפה נגד ישראל. בטהרן, כך נכתב, מתחילים לחשוב כך גם כן, בצל האזהרות כי מתקפה נרחבת על ישראל תוביל לעימות ישיר איתה ואולי אף למלחמה. עם זאת, הגורמים ששוחחו עם פוליטקו אמרו שהם בכל זאת צופים תגובה איראנית כלשהי, אך זו לא אמורה "לקרות מיד".

המתקפה התודעתית

באשר לחיזבאללה התמונה אחרת, וההערכה היא שהתגובה כבר מוכנה וההחלטה לגביה כבר התקבלה בצמרת הארגון. בישראל מעריכים כי התגובה של חיזבאללה תהיה עוצמתית, אך תתמקד ביעדים צבאיים בצפון, ייתכן שבדגש על אזור חיפה - בו יש לצה"ל מספר בסיסים ומתקנים אסטרטגיים. בנוסף, ייתכן ולצד מתקפה כזאת, שבהכרח עלולה לזלוג גם לשכונות מגורים סמוכות, יהיה ניסיון להרחיב את המשוואה ולבצע ירי סמלי של טילים או רקטות לעבר מטרה מדרום לחיפה, אולי בשרון.
בצבא הטרור השיעי כבר משיגים כאמור את החלק התודעתי בפעולת הנקם, על ידי השארת המתיחות הביטחונית בראש סדר היום בישראל, אפילו שאין לכך שום השפעה בינתיים על הציבור הכללי. השיבוש היחיד שמורגש על כמה עשרות אלפי ישראלים נוגע לביטולי מאות טיסות בנתב"ג בשיא עונת התיירות, אך היעדר מגבלות בעורף משאיר את שגרת יומם של מרבית הישראלים ללא שינוי. ימי ההמתנה בתחילת אפריל, אלו שחלפו בין חיסולו של גנרל משמרות המהפכה מהדווי בדמשק ובין הנקמה של איראן בדמות מטח של כ-500 חימושים שונים, חיסנו את הציבור - ולא מורגשת התנפלות של אזרחים על חנויות המזון או ביטול אירועים גדולים בעורף.
יירוט מעל צפת, אתמול

המתקפה עלולה להימשך בין שעות לימים, תלוי בתוצאותיה ההרסניות והקטלניות באשר לאובדן חיים ישראלים. במשחקי המלחמה שנוהלו בצמרת הביטחונית נלקחו תרחישי ה"הזדמנות": אם מתקפת חיזבאללה תוביל להרוגים ישראלים רבים, למשל בכמות דו-ספרתית, מיד תהיה פעולת נגד אווירית ישראלית בלבנון, נגד נכסים אסטרטגיים של חיזבאללה, ובהתאם לאישור הדרג המדיני – גם פגיעה באתרים אזרחיים חשובים שמשמשים גם את חיזבאללה.
גורמי ביטחון מעריכים כי צה"ל ייתן לתושבים התרעה של זמן סביר, בין דקות לשעות, להיערך למתקפה ולשהות לצד מרחבים מוגנים או בתוכם. בצבא מעריכים כי היענות הציבור כפי שראינו עד כה, תציל חיים גם הפעם ותמנע הסלמת יתר מעבר לצפוי. יחד עם זאת, מתקפה כזו של חיזבאללה, שצפויה להיות הגדולה ביותר של צבא הטרור מאז מלחמת לבנון השנייה, עשויה לחשוף חוליים במוכנות העורף בכל הקשור להיעדר מיגון תקני. בתחילת השנה נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" תוכנית חדשה במטרופולין חיפה, "עוגן איתן", שכוללת השמשת חירום של חניונים גדולים ומקורים, חלקם תת-קרקעיים, באזור חיפה, לטובת רבבות ישראלים נטולי מיגון שגרים בעיר או בקריות. לא מן הנמנע שהתוכנית, שתורגלה ושודרגה בחודשים האחרונים, תופעל אם מתקפת חיזבאללה תצריך זאת.
יחד עם זאת, ניתן להעריך שחיזבאללה ינסה לדייק כמה שיותר ולכוון כאמור נגד יעדים צבאיים בצפון, ולכן ישתמש בחימוש מדויק ככטב"מי נפץ בתצורת נחילים שחיל האוויר עדיין מתקשה לגלות, או בטילים מדויקים כחלק מהארסנל החדש שלו שהתעצם בשנים האחרונות ולא היה קיים בקיץ 2006.

יתרון המרחק

באשר לתקיפה שעלולה להגיע מאיראן, יש כאמור מעט יותר אופטימיות בצה"ל. המרחק הגדול מהרפובליקה האיסלאמית, כ-2,000 ק"מ, יאפשר זמן התרעה, הפעלת אזעקות במידת הצורך ויירוט, של 15-10 דקות לטילים בליסטיים גדולים וכשמונה שעות לכטב"מים.
2 צפייה בגלריה
מסוק HSC-7 לאבון USS Laboon משחתת ארה"ב צי ספינה אוניה מלחמה של הצבא האמריקני הים האדום
מסוק HSC-7 לאבון USS Laboon משחתת ארה"ב צי ספינה אוניה מלחמה של הצבא האמריקני הים האדום
ארה"ב תסייע בגילוי ויירוט המטרות. המשחתת לאבון USS Laboon
(צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
הסיוע בגילוי מספינות אמריקניות נוספות שמגיעות לאזור כבר הוכיח עצמו באפריל, אך נזכיר: חמישה טילים איראניים כן חדרו בסופו של דבר את מסך ההגנה העצום של חילות האוויר הזרים ושל חיל האוויר הישראלי, ופגעו בשני בסיסים בצפון ובדרום, עם נזקים ברכוש ובתשתיות, אך ללא נפגעים. אפשר להניח שגם האיראנים הפיקו לקחים מאותו לילה, ועשויים לשלב בפעולת הנקמה שלהם כיווני תקיפה נוספים כמו תימן, באמצעות החות'ים, או עיראק וסוריה, שם פרוסות מיליציות פרו-איראניות.

מגעים להסדרה אזורית

כך או כך, בישראל לא סוגרים את הדלת עבור מהלך שייתכן ונרקם מאחורי הקלעים: ניצול של ימים מתוחים אלו דווקא כדי לבצע סגירה משולבת ורב-זירתית של 10 חודשי הלחימה הנפיצים שטרם הידרדרו למלחמה אזורית, באמצעות עסקת חטופים עם חמאס, שתשיב לפחות כמה עשרות מהם בחיים. עסקה עם חמאס עשויה לסנדל את חיזבאללה, שיצטרך להבליג, ולהוביל כך להפסקת אש בצפון עם מו"מ בתיווך אמריקני להרחקת ארגון הטרור מהגבול. היא יכולה לאפשר גם שיקום של הצפון והדרום, לצד השלמת מלאים וחלפים בצה"ל, אחרי תקופה ארוכה של לחימה שוחקת ברצועת עזה.
תרחיש שכזה, אליו דוחפים ביתר שאת גורמי ביטחון בכירים, יכול לטרוף את הקלפים לטובה ולהרגיע את המזרח התיכון כולו, במקום לגרור את ישראל למלחמה רב-זירתית - בדגש על לבנון - בתנאים פחותים לצה"ל, תוך נטישת הלחימה בעזה והשארת החטופים במצב רע עוד חודשים ארוכים, ואולי שנים, במנהרות חמאס.
בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי נכתב היום כי גורמים מערביים מנסים לשכנע גורמים אזוריים לקבל הצעה חדשה להסדר מקיף, הכוללת את מניעת תגובת איראן וחיזבאללה לחיסולים של פואד שוכר והנייה ועצירת המלחמה בעזה. נמסר כי במהלך ארבעת הימים האחרונים ההצעה הופצה בקרב גורמים מערביים וערביים והיא כוללת הסכם משולב של הפסקת אש, נסיגה ישראלית מהרצועה, השגת שקט יציב, סיום עסקת חילופי השבויים, הרחבת הסיוע ההומניטרי שיוכנס לעזה ופיתוח תמונה כוללת של הבנייה מחדש בעזה.
ליאור בן-ארי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 00:00, 08.08.24