בימים אלו, מדינת ישראל ואזרחיה נמצאים תחת דריכות לקראת אפשרות פעולה איראנית, אשר צפויה לכלול אף את שלוחותיה ברחבי האזור. אנו יכולים לצפות כי בת בריתנו הקרובה ביותר, ארה”ב, תסייע לנו באופן משמעותי ביותר בהגנה. העבר מלמד אותנו היטב שארה”ב לא היססה לפעול לטובת הגנת ישראל כאשר הייתה נתונה תחת איומים כבדים מצד אויביה: ממלחמת המפרץ הראשונה ב־1991, ועד מתקפת הטילים האיראנית ב־14 באפריל השנה. אלא שבשונה מהפעם הקודמת, הפעם חלק מהטילים עלולים להגיע אל יעדם. לאור הסלמה צפויה זו, ישראל תזדקק למכת נגד מסיבית, כזו שתצית מלחמה אזורית שאותה ארצות־הברית כל כך נואשת למנוע.
אולם, ישנה דרך להקדים את התרחיש הזה, ולהפוך אותו לנתיב שיטפח יציבות במזרח התיכון ויחזיר לאמריקה את תפקידה בתור המעצמה הדגולה ביותר בעולם. על מנת לסלול דרך כזו, אסור לאמריקה להמתין למתקפה של איראן ולהצטרף להגנה מפניה, אלא עליה לנקוט יוזמה אקטיבית ולהוביל בעצמה את המתקפה נגדה. צעד אמריקאי נועז שכזה עשוי לחזק את הציר הליברלי־מערבי, ואף להתוות את הדרך אל עבר שלום יציב, איתן ובר קיימא במזרח התיכון.
עלינו להבין כי מתקפה אמריקאית שכזו לא תימשך ימים, אלא שעות ספורות בלבד, וזאת בזכות יכולות התקפיות אדירות של צבא ארה”ב. המפציצים האסטרטגיים ארוכי הטווח של אמריקה, הנושאים פצצות גדולות מדי עבור מטוסי ה־f-15 וה־f-35 הישראליים, מסוגלים לטוס בגבהים שלא ניתן להגיע אליהם באמצעות טילי נ"מ איראניים, ואינם ניתנים לזיהוי על ידי מכ"מים. כך תוכל ארה”ב לחסל מתקני גרעין איראניים וכלי שירות חיוניים תוך לילה אחד בלבד. ספינות המלחמה האמריקאיות של הצי החמישי והשישי, בהשראת הנשיא רייגן שהפגיז ב־1988 מתקני נפט איראניים, יהיו מסוגלות להצית את כל אסדות הנפט של איראן במפרץ הפרסי. כך, בבת אחת, ארה”ב תערוף את ראש הנחש ותציל את המזרח התיכון והעולם כולו מאיום הגרעין האיראני.
ומנגד, בהיעדר חיל אוויר, חיל שריון או צי ימי גדול, איראן לא תוכל לתקוף בחזרה את ארה”ב - אלא לכל היותר היא תפתח במתקפות טרור נגד מטרות אמריקאיות על פני כמה יבשות, מה שהיא ממילא כבר עושה.
חשוב להדגיש כי באמצעות תקיפה אמריקאית את איראן, ארה"ב תתקן את העוול ההיסטורי שעשתה לישראל ולמזרח התיכון, עם חיזוק איראן במהלך רוב 15 השנים האחרונות. אמריקה, יש לזכור, לחצה על ישראל כדי שתאפשר לחמאס להתמודד בבחירות הפלסטיניות ב־2006. כמו כן, על ידי ניסיון עקבי לעכב את ישראל במערכות שלה נגד חמאס וחיזבאללה, ארה”ב גרמה לאויבינו להאמין שהזמן עומד לצידם, וכי באפשרותם לדחות שוב ושוב פתרונות דיפלומטיים. בתקיפה אמריקאית נגד איראן, ארה"ב תנטרל את אויבינו מהרעיון הזה, ותביא אותם במהירות אל שולחן המשא ומתן.
ייתכן כי ההישג הפוטנציאלי המשמעותי ביותר שתרוויח ארה”ב, אם תוביל את המתקפה נגד איראן, הוא החזרת מעמדה כמעצמה העולמית הדגולה ביותר. הישג שכזה עשוי להאפיל על התבוסות האמריקאיות שאירעו בעיראק ובאפגניסטן, וישלח מסר תקיף וחד־משמעי לרוסיה ולסין לגבי מחויבותה של אמריקה כלפי אוקראינה וטאיוואן. לא פחות חשוב, תקיפה אמריקאית נגד איראן תפתח נתיבים חסרי תקדים אל עבר השלום. לשתי ועידות השלום בראשות ארה"ב בעבר קדם שימוש בכוח צבאי מסיבי אמריקאי במזרח התיכון. בתרחיש כזה, לאחר שתחסל את המכשול הגדול ביותר לשלום באזור, ארה”ב תוכל לצאת למסע דיפלומטי להרחבת הסכמי אברהם כך שיכלול מדינות חשובות ואסטרטגיות נוספות, ואף לטפל בסכסוך הישראלי־פלסטיני.
מייקל אורן ומריאנו קאצ'ינומייקל אורן
למתקפה אמריקאית כזו נגד איראן, יכולים להיות יתרונות גם לנשיא המכהן. ביידן יכול להבטיח לעצמו מורשת של אומץ ומנהיגות, ולהוות דוגמה לממשלים העתידיים שיבואו - דמוקרטיים ורפובליקניים כאחד. באמצעות מתקפה נגד איראן, אמריקה לא תצטרך “להחזיר שוב את גדולתה”, אלא תראה כבר עכשיו לעולם כולו עד כמה היא גדולה.
פורסם לראשונה: 00:26, 08.08.24