אחת המוסכמות המאחדות אותנו בהזדקקות לשירות הממשלתי היא הידיעה שמנהליו ופקידיו משרתים אותנו במקצועיות, ענייניות, מתוך ניסיון ולא בשרירותיות. פרוטקציות במתן השירות והעדפה במתן שירות בשל קרבה חברית תמיד היו ותמיד יהיו – כדרך אנושית לעקיפת כבלי הבירוקרטיה. כל עוד מדובר בטובה מינורית כמו קיצור תור, ניחא.
2 צפייה בגלריה
yk14033733
yk14033733
(היועמ"שית בהרב־מיארה | צילום: גיל נחושתן)
החוויה במדינת ישראל ב-60 שנותיה האחרונות היא שהשירות הממשלתי הוא ענייני, מקצועי ובעיקר שוויוני וא-פוליטי. הפקידים אמורים להשתמש במשאבי המדינה השייכים לכולנו – תקציבים, חלוקת רישיונות ועוד.
והנה, בשולי תשומת הלב הציבורית, כשמדינת ישראל ניצבת באחת משעותיה הקשות, ערב חילופי מהלומות אזורית, עומדת ממשלת ישראל לקבל החלטה מהותית מרחיקת לכת העלולה לשבור את מפרקת השירות הציבורי. ההחלטה היא בניגוד לדעתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה.
2 צפייה בגלריה
yk14033831
yk14033831
ראש הממשלה נתניהו | צילום: עמית שאבי
הסגה לאחור של דרך בחירת נציב שירות המדינה, כדי שייבחר אישית על-ידי ראש הממשלה (בליווי אישור של הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים, שגם בה יושתל נציג של ראש הממשלה), מהווה אחד מאבני הראשה של המהפכה המשטרית. קידום ה"משילות" יסתכם בשליטה טוטאלית של הממשלה, שריה ומנכ"ליה על השירות הציבורי, בהפיכתו לארסנל לחלוקת ג'ובים למקורבים ולנאמני השרים והמפלגה השלטת, ועל הדרך גם החזרת ביטול עילת הסבירות.
אחד הצעדים הראשונים שבהם נקט ראש הממשלה הטרי בנימין נתניהו ב-1996 היה להעיף את פרופ' יצחק גל-נור מתפקיד נציב שירות המדינה כדי למנות "איש בראש שלנו". בתום שנים רבות מקום המדינה, שבמהלכן סבל הימין משלטון חלוקת הג'ובים למקורבי מפא"י, התופעה נעלמה ובישראל קמה שדרה מרשימה של פקידי ומשרתי ציבורי א-פוליטיים. כעת מבקש הימין בראשות נתניהו להסיג את ההתקדמות לאחור.

הכל ייזרק לפח

כל פסיקות בג"ץ שניסו לבלום מינויים פוליטיים בשירות המדינה, שהתפרסמו במהלך שנות ה-80 וה-90, ייזרקו לפח. אפילו הפסיקות הללו, שהכירו בצורך השרים הנבחרים למנות גם מינויים פוליטיים בצמרת – זאת בתנאי שלמתמנים יהיו "כישורים עודפים" – אינן מספיקות לממשלה הנוכחית.
בחירת "נציב משלנו", שלא על סמך ועדת איתור, לא יהווה חסם מפני קבלת ההחלטה שנותנת עדיפות מכרעת לשיקול הפוליטי על פני שיקולים אחרים
ואיך זה ישפיע עלינו? מנכ"ל משרד הבריאות, שיהיה נאמנו של שר הבריאות ושלא התמנה בזכות כישוריו הרפואיים או כישורי הניהול שלו, יוכל לחלק חיסוני קורונה קודם כל למקורבים. מנהל רשות האוכלוסין יוכל להורות על הכנסת עובדים זרים בתיאום עם קבלני כוח אדם מקורבי המפלגה שלו וקבלני הקולות הפרטיים שלו. מנכ"ל משרד התחבורה יוכל להורות על בינוי כבישים באזורים שבהם גרים מצביעים רבים ממרכז המפלגה התומכים בו ועוד ועוד.
אחד המאבקים המרכזיים של המערכת המשפטית נגד ביטול עילת הסבירות היה נחיצותה כדי להגן משפטית על פקידים מפני פיטורים שרירותיים. ההגנות המשפטיות הקיימות מפני פיטורי פקידים מקצועיים, ובראשן עילת הסבירות, מאפשרות לפקידים לתפקד באופן עצמאי לטובת האינטרס הציבורי. מניעת ביקורת שיפוטית על החלטות פיטורים עלולה לפגוע בעצמאותם של שומרי הסף הללו ובסופו של יום – באינטרס הציבורי.
נציב שירות המדינה הוא מנהל כוח האדם מספר אחת של המדינה. בחירת "נציב משלנו", שלא על סמך ועדת איתור, לא תהווה חסם מפני קבלת ההחלטה שנותנת עדיפות מכרעת לשיקול הפוליטי על פני שיקולים אחרים. גם לא תהיה כל חסם מפני פיטוריו של פקיד שמילא את תפקידו וקיבל החלטה בניגוד לעמדת הדרג הפוליטי הממונה עליו.
פורסם לראשונה: 00:00, 11.08.24