לפי כל ההערכות – בוושינגטון, בקריה בתל-אביב, בשורת מדינות באירופה ובחמש מדינות בעולם הערבי – חיזבאללה כבר נערך למתקפת תגובה נגד ישראל, ואילו איראן נכנסה ל"עמדת המתנה".
2 צפייה בגלריה
yk14033918
yk14033918
(לא קושר את עצמו לאיראן. נסראללה | צילום: רויטרס)
ההערכות לגבי אופי התגובה של חיזבאללה מועברות בין וושינגטון לירושלים, כשהממשל האמריקני דואג לשתף גם ראשי מנגנונים באירופה וראשי ארגוני ביון של מדינות באזור, ובראשן ערב-הסעודית, ירדן, קטאר ומצרים.
לפי אותן ההערכות, חיזבאללה נערך להגיב כבר השבוע (לאף אחד מהצדדים לא ברור מתי בדיוק), כשהארגון לקח עצמאות בתגובה, בלי לקשור עצמו להתנהלותה של איראן. לפי מקורות אמריקנים בביירות ומקורות לבנונים המקורבים לחיזבאללה, "הארגון נערך לבצע את פעילות התגובה על חיסולו של פואד שוכר כבר בימים הקרובים. יחד עם זה, חיזבאללה שומר על עמימות מלאה בכל מה שקשור לתוכניותיו המבצעיות".
2 צפייה בגלריה
yk14033944
yk14033944
קיבל אזהרה מביידן. חמינאי | צילום: Vahid Salemi , איי־פי
בנאומו האחרון, בסוף השבוע, לגלג נסראללה על "השליחים הטיפשים" שהגיעו לביירות במטרה להעביר מסר ממתן לחיזבאללה. "יכולנו להמשיך להתיש את יישובי הצפון הריקים, ולהכות בערים נוספות בישראל כמו נהריה ועכו, אבל אנחנו מכינים תגובת הפתעה", הודיע נסראללה.
איראן, מצידה, גינתה אתמול בחריפות את התקיפה הישראלית על בית הספר שהפך למקלט טרור בעזה, והביאה למותם של 100 בני אדם (לפי הפלסטינים), מרביתם זקנים, נשים וילדים.

"לישראל יש בני ברית"

בכירים במשמרות המהפכה באיראן, כך נראה, הציגו לשליט חמינאי תרחישים מהם הקווים האדומים, הגודל ועוצמת התגובה שאיראן צפויה לקבל מישראל, במקרה שישראל תותקף בידי איראן. במקביל, מדינות ערביות, ובראשן ירדן, הבהירו לאיראן כי לא יאפשרו פעילות צבאית איראנית דרך שטחיהן. עוד הובהר לאיראן כי "לישראל יש בני ברית, שלא יעמדו מהצד במקרה של תקיפה איראנית". עם זאת, בהידברויות שהתקיימו בשתי היממות האחרונות הובהר ש"איראן מדברת בלשון אחרת", וכי המאמצים לעצור תקיפה איראנית על יעד ישראלי נתפסים באיראן כנקודת חולשה.
במקביל, ממשל ביידן גייס שליחים – לא אמריקנים – כדי להזהיר את איראן מתגובה על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן, שישראל לא מודה בביצועו. השליחים, שגויסו בידי ה-CIA האמריקני, נדרשו להודיע בטהרן ש"הנייה אמנם אורח השלטון האיראני, אבל הוא חוסל בידיים איראניות שביצעו מבצע חשאי". הנייה, זה המסר, הוא לא חלק מתקיפה גדולה יותר שבה מעורבות "ידיים זרות".
איראן כנראה נמצאת בסוד ההכנות של חיזבאללה לבצע "פעולת תגמול" בשטח ישראל, בתגובה על חיסולו של פואד שוכר
עוד נאמר במסר שהועבר מארצות-הברית על-ידי השליחים (ככל הידוע, שליחים מנסיכות ערבית שמקובלת בוושינגטון ובטהרן) ש"אפילו אם זה מבצע חיסול ישראלי, חשוב לשים לב שלא נפגע אף אזרח איראני. ולכן איראן חייבת לחשב היטב את מהלכיה, ולא להתנהל בפזיזות שתוביל למבצע צבאי נמהר נגד ישראל".
ההערכה היא שאיראן "מחשבת את מהלכיה לעומק", וכי בימים הקרובים לא צפויה תגובה איראנית נגד ישראל.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
עם זאת, איראן כנראה נמצאת בסוד ההכנות של חיזבאללה לבצע "פעולת תגמול" בשטח ישראל, בתגובה על חיסולו של פואד שוכר, רמטכ"ל חיזבאללה. בביירות מעריכים כי נציגים אמריקנים ימשיכו לקיים שיחות עם שרים וחברי פרלמנט המזוהים עם חיזבאללה, במטרה לנסות למנוע את המהלומה שמתכנן חיזבאללה.
חשוב לציין בעניין זה כי איראן מתחייבת לכבד כל הסכם שיושג בין חמאס לישראל ויוביל להפסקת אש ולעסקת חטופים. עם זאת אין אזכור בהודעות הדוברים הבכירים, ובראשם השליט חמינאי, כי איראן קיבלה החלטה להימנע ממבצע תגובה נגד יעד ישראלי.
פורסם לראשונה: 00:00, 11.08.24