תוך כדי המתנה מורטת עצבים למתקפה של חיזבאללה ואיראן, כשאזרחי המדינה נאלצים לחפש ברשתות החברתיות תשובות או הנחיות שהיו אמורות להינתן לנו על ידי ראש ממשלה, שר ביטחון, רמטכ"ל – הממשלה דואגת להזכיר לנו מדי יום שאין לנו על מי לסמוך. שאנחנו מופקרים לנפשנו.
הצהרת דובר צה"ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
זו כנראה הסיבה שדובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, יצא שלשום בהצהרה מיוחדת. לא דיווח דרמטי על הרוגים ולא הבעת התפעלות מקרב הרואי, אלא הצהרה שלפניה דאג ברגישות רבה להסביר לציבור שלא מדובר בשינויים בהנחיות פיקוד העורף. בהופעתו הבטיח לציבור המבולבל שהוא, הגרי, יהיה שם בשבילנו, החל משלשום ובמהלך הימים הקרובים בכדי לעדכן, לענות על שאלות ולשקף את תמונת המצב כפי שהיא, גם כאשר אין שינוי בהנחיות.
לפעמים גם להצהרות שאין בהן ערך חדשותי יכול להיות ערך, בפרט שהגרי נכנס לתוך ואקום, ריק אחד גדול שהותירה הממשלה הזאת. נכון, הוא לא קרא לנו לשתות מים ולהירגע, כפי שעשה דובר צה"ל בזמן מלחמת המפרץ, נחמן שי. ויכול להיות שאלה ששמו להם למטרה לתקוף את צה"ל ואת ראשי מערכת הביטחון מצאו עוד סיבה להתייחס לכך בבוז, בציניות. אבל נדמה לי שהגרי, לפני הכל, הוכיח שהוא מכיר את נפש הציבור וער למצוקותיו יותר מכל אחד אחר בהנהגה, ובימים אלה זה יותר חשוב מבלבולי המוח של הפרשנים.
1 צפייה בגלריה
תא"ל דניאל הגרי בוועידת "האנשים של המדינה"
תא"ל דניאל הגרי בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: יריב כץ)
ההצהרה של הגרי הגיעה אחרי יום מטריד במיוחד של חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה לשר הביטחון, שבעיקר הוכיחו את התיעוב שהם חשים זה לזה. זה התחיל בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שבה נשאל שר הביטחון שאלה לגיטימית לגמרי, מדוע ישראל לא יוצאת למלחמה בלבנון. גלנט, שלאחרונה התיר כל רסן בהתבטאויותיו כלפי נתניהו, ומעורר לעיתים חשד שאולי היה רוצה שנתניהו יפטר אותו – אולי מתוך געגוע לליל גלנט, אולי בגלל שפיטורים על רקע עימות עם נתניהו עדיפים על התפטרות בגלל מחדלי 7 באוקטובר – הפתיע גם הפעם. "אני שומע את הגיבורים עם התופים, הניצחון המוחלט והקשקושים", הוא אמר. "את אומץ הלב לא ראיתי כשזה בא לדיון". תוך כדי כך, גם השחיל גלנט את העובדה שהוא תמך בתקיפת חיזבאללה ב-11 באוקטובר. תנחשו מי לא.

מה הקפיץ את האיש עם הכובע של "ניצחון מוחלט"

אפשר להבין מה הקפיץ את האיש עם הכובע של "ניצחון מוחלט". לשמוע את הדברים משר הביטחון שלך, זה לא דבר שיכול להותיר אותך אדיש. בפרט שרק לאחרונה, בהדלפות מתוך דיון סגור של צוות המשא ומתן הטיח גלנט בנתניהו: "אתה עושה שיקולים שאינם לטובת העניין". וגם זה נאמר אחרי שמספר שבועות קודם קרא בפומבי להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבירור הכשלים שהביאו לטבח.
התגובה של נתניהו לא איחרה לבוא. אם לדבריו של גלנט היה אפקט של פצצה, לתגובתו של נתניהו הייתה תוצאה של פצצת מצרר. "כשגלנט מאמץ את הנרטיב האנטי-ישראלי, הוא פוגע בסיכויים לשחרור חטופים", אמר נתניהו.
לתואר "אנטי-ישראלי" יש רק פירוש אחד: בוגד. כשראש ממשלה מכנה את שר הביטחון שלו בתואר שכבר הביא בעבר לרצח ראש ממשלה, בין היתר בגלל הסתה (מהמרפסת) של אותו אדם עצמו – נתניהו היה אמור להיזהר זהירות יתרה.
הממשלה דואגת להזכיר לנו מדי יום שאין לנו על מי לסמוך. זו כנראה הסיבה שדובר צה"ל יצא שלשום בהצהרה מיוחדת. לפעמים גם להצהרות שאין בהן ערך חדשותי יכול להיות ערך, בפרט שהגרי נכנס לתוך ואקום
זהירות גם נדרשת כשמדובר במדינה פוסט-טראומטית, שמתקשה גם ככה להתאושש מאירועי השנה האחרונה, ושעכשיו עומדת בפני אפשרות של מלחמה אזורית ושהעימות הקשה הזה בין ראש הממשלה לשר הביטחון עשוי רק להחליש אותה. ככה, עם עימותים כאלה, לא בונים מלחמה.
וכשזה נוסף לעוד עימות (זהיר הרבה יותר) של ראש הממשלה עם השר לביטחון לאומי – התחושה היא שהמדינה הזאת באמת בדרך לאבדון.
מכיוון שכל מה שעושה השר בן גביר נועד לייצר פרובוקציה תקשורתית – נתמצת את האירוע בכך שבן גביר שוב עלה אתמול, בפעם השנייה מתחילת המלחמה להר הבית, בניגוד מוחלט למדיניות הסטטוס קוו כשהוא מלווה בפמליה שלא מפסיקה לתעד את האירוע, והכריז בציניות מוחלטת שהוא הגיע כדי להתפלל על החטופים והחטופות שישובו הביתה.
כן, כן, והעלייה של בן גביר להר הבית ממש תגביר את הסיכויים שלהם להשתחרר, בעיקר נוכח האיומים של איראן וחיזבאללה והחשיבות של ברית ההגנה האזורית שכוללת גם מדינות ערביות.
סימה קדמוןסימה קדמוןצילום: אביגיל עוזי
בהצהרתו לתקשורת הכריז בן גביר כי הוא עובד קשה כדי שלראש הממשלה יהיה כוח לא להתקפל וללכת עד הניצחון. על פי תגובתו הרופסת של נתניהו לאירוע, כמו לשאר הפרובוקציות והבוז שמשדר כלפיו השר, יש לי חדשות בשביל בן גביר: הוא לא צריך לעבוד קשה כדי שראש הממשלה יעשה את מה שהוא רוצה.
פורסם לראשונה: 00:00, 14.08.24