הפלישה הדרמטית והנועזת של אוקראינה למחוז קורסק שברוסיה - שמתקדמת במהירות שמפתיעה רבים - היא פועל יוצא של תכנון מדוקדק בן כמה חודשים, שנשמר בסודיות מרשימה, ומיושם, לפחות עד עכשיו, באופן מרשים. אחד מהאחראים למהלך הנועז ורב הסיכונים, שבו נישבו חיילים רוסים רבים, הוא הרמטכ"ל האוקראיני, אולקסנדר סירסקי בן ה-59, בתפקידו האחרון מפקד כוחות היבשה.
בימים האחרונים מעדכן הרמטכ"ל האוקראיני את הנשיא זלנסקי באופן שוטף לגבי מצב הכוחות וקצב התקדמותם במחוז קורסק.
חיילים אוקראינים הצטלמו במתקן גז בקורסק
(צילום: רויטרס )

1 צפייה בגלריה
גנרל אולקסנדר סירסקי מפקד ה הגנה על קייב  בעמדה צפונית לעיר
גנרל אולקסנדר סירסקי מפקד ה הגנה על קייב  בעמדה צפונית לעיר
סירסקי
(צילום: AP)
סירסקי מונה לתפקיד לפני חצי שנה, לאחר שזלנסקי הדיח את קודמו וולרי זלוז'ני, שהפך לאחת מהדמויות הפופולריות במדינה, אך הודח לאחר כישלון מתקפת הנגד בקיץ 2023. זלוז'ני נשלח לכהן כשגריר אוקראינה בלונדון, ואילו סירסקי מצא את עצמו בסיטואציה מורכבת. הרמטכ"ל האוקראיני נכנס לתפקידו כששהמומנטום לאורך חזיתות הלחימה היה בידי רוסיה, שלה יתרון ברור במשאבים ובכוח אדם, בעוד צבאו שלו ממוקד בעיקר בניסיונות להגן מפני ההתקדמות הרוסית, שאיימה להכריע את קווי ההגנה האוקראיניים.
סירסקי, הנחשב למפקד מנוסה, קשוח ונועז, כונו בידי חייליו בתארים הלא-מחמיאים "הקצב" ו"גנרל 200" ("200" על שם הכינוי להרוגים בשדה הקרב ברשת הקשר האוקראינית). לאחר מינויו לרמטכ"ל סיפרו חיילים אוקראינים לאתר "פוליטיקו" שהלוחמים בחזית רואים בו "גנרל אכזר בסגנון סובייטי" שמוכן להקריב את חייליו גם כשמדובר במטרות שאינן בנות השגה.
זה לא מפתיע, בהתחשב בעברו. סירסקי נולד ב-1965 באזור ולדימיר ברוסיה, שהיה אז חלק מבריה"מ, כמו אוקראינה, שבה חי מאז שנות ה-80. בדומה לרבים מבני גילו בצבא אוקראינה, הוא למד בבית הספר הגבוה לפיקוד צבאי במוסקבה, סיים את לימודיו ב-1986 ושירת במשך חמש שנים בחיל התותחנים הסובייטי, רגע לפני התפרקות בריה"מ. לאחריה העדיף סירסקי להישאר באוקראינה שהפכה למדינה עצמאית, התגייס למשמר הלאומי האוקראיני ובהמשך עבר לצבא, שבו התקדם עד לראש הפירמידה.
מפת התקדמות המלחמה בן רוסיה לאוקראינה
הרקע הסובייטי של סירסקי מסביר חלק מהטקטיקות שבהן הוא משתמש במלחמה מול רוסיה, שאת צבאה ודרך התנהלותו הוא מכיר היטב. סירסקי היה מי שהוביל, כמפקד צבא היבשה האוקראיני, את המערכה המוצלחת להגנת קייב בתחילת הפלישה, ובהמשך את מתקפת הנגד המהירה בחרקיב בסתיו 2022.
נראה שגם הפעם, לאחר חודשים של התמקדות במגננה, הצליח סירסקי ליזום מהלך צבאי מפתיע נוסף נגד הצבא הרוסי, הפעם על אדמת רוסיה, שאותה הוא מכיר היטב. עוד מוקדם לקבוע האם המהלך השיג את מטרותיו, אך ברור שסירסקי שינה את המומנטום, ופגע מאוד ברוסיה, בוודאי בפן התודעתי.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.08.24