כשסרן (במיל') שקד קורדמני (30) נפצע במהלך הלחימה בחאן-יונס מרימון שהתפוצץ לו ליד הרגל, הדבר הראשון שהוא חשב עליו היה לחזור ללוחמים שלו. "התקשרתי לאשתי ואמרתי לה שאין לה למה לבוא לבית חולים כי רק מוציאים לי משהו ואני חוזר לעזה", שיחזר. "בסוף אושפזתי ליותר מחודש ומשם לטיפולים משקמים. יש לי קרע ברגל שפוגע לי בהליכה ובשבוע הבא אני עובר עוד ניתוח; פגיעה בכתף, בעין וכמובן פגיעה באספקט הנפשי".
הישועה הגיעה מכיוון לא צפוי - קורס מנהלי מוצר של צה"ל עבור לוחמים שנפצעו במהלך מלחמת חרבות ברזל, חלקם באורח קשה. זהו קורס באחד מהתפקידים המבוקשים בהייטק באזרחות, אלא שבסיומו הם נשארים בתוך המערכת הצבאית ומשתלבים ביחידות הטכנולוגיה השונות לפחות לשנה וחצי בשירות קבע.
4 צפייה בגלריה
yk14039969
yk14039969
(צילום: דובר צה"ל)
"היה לי קשה להבין שאני עוזב את הצוות שלי ולא אהיה יותר מ"מ במילואים ולא לוחם. ההתלבטות הייתה קשה", שיתף קורדומני. "בעזה אתה מחפש משהו שייתן לך משמעות, וכשיצאתי משם הבנתי שאני רוצה משהו שתורם לכלל".

"ניסיון מבצעי שלא לומדים בשום בית ספר"

תוכנית "לוחמים להייטק", שמכשירה טכנולוגית לוחמים לקראת שחרור ושילוב במשק האזרחי כבר שלוש שנים, עברה התאמות לפצועים. כעת יש מסלול חדש - הכשרה של מנהלי מוצר יחד עם עמותת בוגרי ממר"ם. "בשונה מכלל ההכשרות שלנו, בסיום הקורס הם לא יוצאים לחיים האזרחיים ומשתלבים במשק אלא נשארים בצבא", הסבירה סא"ל ענת קוצינסקי, ראש מינהלת "שער לעתיד" באגף כוח אדם. "בהייטק כל אחד צריך את משרת הג'וניור הראשונה. כשיוצאים מתוך יחידה טכנולוגית עם ניסיון מבצעי זה משהו שלא לומדים בשום בית ספר, הערך של זה בחוץ הוא דרמטי. יש לנו לוחם שוויתר על תוכנית לימודים יוקרתית בחו"ל בגלל המשמעות של הניסיון העשיר הזה בחוץ לצד התרומה ללחימה".
4 צפייה בגלריה
yk14039965
yk14039965
"לא היה לי מושג שיש צבא שלם שמתעסק בנושאים האלו". רס"ן שחר ורון
(צילום: דובר צה"ל)
לתוכנית שותפים עמותת עתידים, עמותת בוגרי ממר"ם, האגף הטכנולגי ליבשה ואגף כוח אדם. "האיתור של הפצועים היה רגיש ומדויק", תיארה סא"ל קוצינסקי. "תחילה פנו ללוחמים פצועים שהתעניינו בנושא. לאחר מכן ערכו ערב חשיפה לתפקיד מנהלי מוצר תוך הסבר על הערך הדרמטי שלהם כמי שנלחמו בתוך הרצועה באותם אמצעים טכנולגיים וכעת יכולים להביא את היתרונות כלוחמים מהצד השני ולאחר מכן היה שלב המיונים והמבחנים".

"קם בבוקר עם משמעות"

רס"ן שחר ורון (28) הוא אחד מ-23 פצועי צה"ל שהתקבלו לקורס. ורון העביר את רוב שירותו במגלן ובמלחמה שירת כמ"פ בגדוד 202 של צנחנים. במהלך המלחמה נפצע באורח קשה בקרב במרכז הרצועה שבו נפל סמ"ר יהונתן סמו ז"ל. "הלחימה והפציעה זה אירוע מורכב והתוכנית הזאת היא סוג של מקום מפלט. אנחנו לא נכנסים לוואקום", סיפר. "ברור לי שהיה לי קשה יותר להשתחרר ולהתחיל לחפש את עצמי. אני קם בבוקר עם משמעות, יש לי מסגרת, יש לי למי לפנות וזה עוזר לי בשיקום".
4 צפייה בגלריה
yk14039967
yk14039967
"בעזה אתה מחפש משהו שייתן לך משמעות". סרן (מיל') שקד קורדמני
(צילום: דובר צה"ל)
"עבורי זה שאני נשאר בצבא בקבע זה יתרון", הסביר. "אני עם אנשים שחוו את מה שחוויתי כך שיש שיח משותף. עד שהגעתי לתוכנית, לא היה לי מושג שיש צבא שלם שמתעסק בנושאים האלו. יום אחד השתמשת בזה בשטח ויום אחרי אתה מפתח את אותם דברים".
סמ"ר אליאב בן שיטרית רק בן 21 - עד לפני רגע הוא היה לוחם, צלף בגדוד 13 של גולני, שנפצע באורח בינוני בעזה. אחרי שסופח לר"ם 2 לחודשיים, שוחרר והחליט להמשיך בלחימה. "הלכתי לראיון ולמבחנים, תוך כדי הקו המבצעי", שיתף "לא רציתי להמשיך לקבע אבל אחרי שהתחלתי את הקורס דעתי השתנתה לגמרי. דחיתי את כל מה שתיכננתי, כמו טיול למזרח, כי אני מבין את החשיבות ואת היתרונות שתוכנית כזאת וניסיון כזה יתנו לי".
קרן חדד, מנהלת תוכנית "לוחמים להייטק" מבית עתידים, ציינה: "התוכנית נולדה מתוך ההבנה שהלוחמים והלוחמות הללו, שנתנו את כל מה שיש להם למען המדינה, ראויים לקבל חזרה. התוכנית שלנו מציעה להם מסלול ייחודי הממנף את כישוריהם הקרביים לתפקידי מפתח בתעשיית ההייטק, מתוך מטרה לצמצום הפער התעסוקתי המובנה בין המערך הקרבי ליחידות הטכנולוגיות".
לדבריה, "הכיתה הראשונה, באופן סמלי, תועסק בסוף ההכשרה בצה"ל, הקולט אותם חזרה למערך הטכנולוגי. הכיתה הזו מסמלת את החוט המחבר בין השבר הגדול ביותר לחזרה לשירות משמעותי בצה"ל, בתפקידי ליבה. אנחנו מעניקים למשתתפים ולמשתתפות שלנו לא רק את הכלים המקצועיים, אלא גם את הליווי האישי והתמיכה שהם כל כך ראויים להם".
נכון לכתיבת שורות אלו, 10,056 פצועות ופצועי "חרבות ברזל" נקלטו באגף השיקום של משרד הביטחון מאז 7 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
yk14039963
yk14039963
"לא רציתי להמשיך לקבע". סמ"ר אליאב בן שיטרית
(צילום: דובר צה"ל)
על פי נתונים של האגף בכל חודש נקלטים למעלה מ-1,000 פצועים חדשים מהלחימה הנמשכת. מבין 10,056 פצועי ופצועות "חרבות ברזל" 35 אחוזים מתמודדים עם תגובה נפשית או פוסט טראומה, ו-37 אחוזים מתמודדים עם פציעות בגפיים. 68 אחוזים מהם חיילי מילואים, מרביתם צעירים - מהם 51 אחוז בני 18-30 ו-31 אחוז בני 30-40.
למעלה מ-2,800 מבין הפצועים מתמודדים עם תגובות נפשיות כפציעתם העיקרית. למעלה מ-3,700 מתמודדים עם פציעות בגפיים, 192 פגועי ראש, 168 מתמודדים עם פגיעות עיניים, 690 מתמודדים עם פגיעות בעמוד השדרה, 50 פצועים ופצועות קטועי גפיים שמטופלים באגף. לפי תחזית האגף עד שנת 2030 עתידים להיות מטופלים בו 100 אלף נכי צה”ל מכלל המלחמות.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.08.24