בינואר 2023 הודיע שר המשפטים יריב לוין על תוכנית הממשלה להפיכה משפטית, וזו זוהתה מיד על ידי הציבור כהפיכה משטרית. המונים יצאו לרחובות במטרה לסכל את תוכנית ההפיכה שעיקרה רצונה של ממשלה שנבחרה בהליך דמוקרטי להפוך את המשטר במדינה לדיקטטורה.
2 צפייה בגלריה
שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין
(צילום: עמית שאבי)
התוכנית היא לצמצם עד כדי ביטול את העיקרון הבסיסי של משטר דמוקרטי המבוסס על שלוש רשויות: הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת, ולהעמידו על רשות שלטת אחת, הרשות המבצעת - הממשלה. בלי בקרה, בלי מנגנוני איזון ותוך מתן יד חופשית לממשלה לבצע ככל העולה על רוחה ללא מחויבות לחוק ותוך רצון להימנע מכל ביקורת והגבלה בידי רשות מאזנת ומבקרת.
לנוכח התגובה הציבורית העוצמתית ופסיקת בית המשפט ביחס לחקיקה שביטלה את חובת הממשלה לעמוד בדרישה לפעול בסבירות, התקבל הרושם שההפיכה נבלמה. העיסוק במלחמה, באסון שפקד אותנו ב-7 לאוקטובר, מעשי הזוועה והצורך לשחרר את החטופות והחטופים נתפס כמטרה ראשונה במעלה, ולא שינויים משטריים. אך טעות היא לחשוב שזה המצב.
התוכנית של ראש הממשלה ושותפיו לקואליציה ברורה: בכוונתם לפרק את המוסדות הדמוקרטיים שנבנו כאן ולהשתלט, תוך דריסת כל המחסומים החוקיים, כדי לקיים שליטה מרבית על כל מערכות השלטון
בכינוס שקיים, הודיע שר המשפטים לוין שאינו מוותר על תוכניתו וכי אין בדעתו לסטות מהמטרה שהציב בראשית דרכה של הממשלה. לוין חזר על כוונתו זו גם בישיבת הממשלה האחרונה. הדבר לא הסתכם רק בהצהרות. בימים אלה אנו למדים, ובאופן חד-משמעי, שהמהפכה המשטרית מתקדמת בצעדי ענק ושהיא אינה עוצרת לרגע. כל האמצעים כשרים בעיני הממשלה והיא פועלת תוך הפרת החוק והתעלמות מהנורמות שעוצבו פה בכל שנות קיומה של המדינה.
התוכנית של ראש הממשלה ושותפיו לקואליציה ברורה: בכוונתם לפרק את המוסדות הדמוקרטיים שנבנו כאן ולהשתלט, תוך דריסת כל המחסומים החוקיים, כדי לקיים שליטה מרבית על כל מערכות השלטון: על המשפט, על התקשורת ועל האקדמיה תוך קביעת סדרי עדיפויות שמתעלמים מרצונם של אלה שבחרו בהם בדרך דמוקרטית.

סיכון ממשי

אם לא נתעורר נגלה שאיחרנו את המועד, והפיכת שיטת המשטר כאן לשלטון יחיד ללא בקרה ואיזון ובלי יכולת להשפיע באופן דמוקרטי על מהלכי השלטון, תפורר אותנו מבפנים. החלטות ממשלה המתעלמות ממגבלות החוק, הן בבחינת סיכון לקיום החברה לא פחות מהסיכונים הביטחוניים שאנחנו עומדים בפניהם. הקריאה לא לציית לייעוץ המשפטי ולא לכללים הנוגעים לשירות הציבורי, כמו מינויים לתפקידים ציבוריים של אנשים שאינם עומדים בדרישות המינימליות לתפקיד, אנשים שכישוריהם היחידים הם נאמנות לראש הממשלה ולא נאמנות לציבור ‑ היא סיכון ממשי. כך גם ההחלטות להשתלט על התקשורת ולהיטיב רק עם שופרות השלטון.
אלה סממנים מובהקים של משטרים טוטליטריים. אלה מהלכים ליצירת אמת מדומה שנועדה להטעות את הציבור, לפגוע בקבוצות אוכלוסייה שאינן מקבלות תכתיבים שלטוניים ולהצר את חופש התנועה ואת חופש הביטוי שלהם. המשמעות היא להתעלם מקבוצות חלשות, להימנע מלהפעיל את המשטרה להגנה עליהן, להימנע מאכיפת חוק על כנופיות עברייניות, ולעשות שימוש במשטרה כדי להגן על עריצות השלטון.
2 צפייה בגלריה
כנס חירום לשכת עורכי הדין בנושא פגיעה בדמוקרטיה - דורית ביניש
כנס חירום לשכת עורכי הדין בנושא פגיעה בדמוקרטיה - דורית ביניש
דורית ביניש
(צילום: מוטי קמחי)
האיומים לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה אינם איומים אישיים על מי שממלאת את תפקידה על פי דין. אלה איומים שנועדו להרתיע כל אחד מהציבור כדי שירכין ראש בפני הגחמות שבאות משלטון שנוטלים בו חלק פורעי חוק ותאבי כוח.
האפשרות לקידום התוכניות המוצעות על ידי הממשלה מסוכנת לחברה הישראלית לא פחות מהטילים והאיומים הביטחוניים שהאויב מכוון נגדנו.
על הממשלה למלא בראש ובראשונה את חובותיה כלפי אזרחיה שהופקרו באסון 7 באוקטובר, לפעול מיד לשחרור החטופות והחטופים שכל יום נוסף שהם נמצאים בידי ארגון הטרור מסכן את חייהם, לדאוג לאזרחי המדינה המפונים מבתיהם בצפון ובדרום, לשקם את הארץ, לגייס את המאמץ לשמירה על ביטחון כולנו ולהימנע מלעסוק ברפורמות שלטוניות שאין לממשלה ולכנסת הנשלטת על ידי ההרכב הקואליציוני מנדט לעסוק בהן בימים אלה. בשיאו של המתח הביטחוני נחצו כל הקווים האדומים החוקתיים ואנו עדים לריסוק שלטון החוק.
אסור לנו להירדם בשמירה על המפעל הציוני הדמוקרטי.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.08.24