יותר מעשרה חודשים לאחר שסמל עידו סומך, טנקיסט בגדוד 77, נפצע במהלך חיסול עשרות מחבלים בשטחי מסיבת הנובה, הוא חזר לחבריו ויסיים את שירותו הצבאי כלוחם בגדוד השריון. "מבחינתנו זה נס", סיפר אביו, איציק סומך. "זה נס שעידו חי ונס שאחרי הפציעות הקשות שעבר הוא חוזר לשירות קרבי, בגדוד 77 בחטיבה 7. הוא עבר יותר מעשרה חודשים של אשפוזים, ניתוחים וטיפולים רפואיים, התעקש ונלחם לחזור לגדוד. מאוד רצה לסיים את השירות שלו. נותרה לו עוד שנה, ועם התוספת הצפויה זה שנה וארבעה חודשים".
1 צפייה בגלריה
yk14041275
yk14041275
"כולם התרגשו לראות אותו חוזר". עידו סומך
(צילום: איציק סומך)
עידו שירת כנהג טנק בגדוד 77 והיה מראשוני הלוחמים להגיב ולהילחם במסיבת הנובה. שניים מחבריו לטנק נהרגו, אריאל אליהו ואופיר טסטה, וגופתו של מפקד הטנק שי לוינסון מוחזקת בעזה. עידו הצליח לחסל עשרות מחבלים ולהציל באומץ לב עשרות ישראלים שהיו בשטחי הנובה בזמן המתקפה הרצחנית.
"עידו ישב והסתתר בפינה הקטנה של הנהג בטנק המרכבה והצליח להדוף ארבעה מחבלים עם אבנים ומקלות", תיאר האב. "הם השליכו עליו את מה שהיה להם ותקפו אותו באכזריות. גרמו לו לנזקים כבדים ולשברים בלסתות, בשיניים, בארובת העין ובאף".
הלוחם פונה לבית החולים סורוקה רק בשעות הערב של אותה שבת, ובהמשך הועבר לרמב"ם שבחיפה. "זו הייתה נטו יוזמה של עידו לחזור לצבא", הוסיף האב. "הוא גיבור ורצה לסגור מעגל. ממש שיגע את כל העולם כדי לחזור לצבא. החלום שלו היה להשתחרר כמו כל חייל ישראלי אחרי שירות צבאי מלא. הוא עשה הכל כדי להגשים את החלום – והצליח".
תיעוד: לוחמי גדוד 77 מחסלים מחבלי חמאס ביממה הראשונה של הלחימה
(צילום: דובר צה"ל )

עידו נקלט באהבה על-ידי חבריו לגדוד ושובץ כסרס"פ (סגן רב-סמל פלוגתי – י"מ). אתמול אביו הביא אותו מביתו שבצפון עד לבסיס של הגדוד בדרום, ולא הצליח לעצור את הדמעות. "הפרידה הפעם הייתה הרבה יותר קשה מהפרידה בלשכת הגיוס", אמר.
הוא הוסיף: "עמדנו ובכינו מהתרגשות. כולם התרגשו לראות אותו חוזר. גם עבור חבריו זו הייתה הגשמת חלום. אם מישהו היה אומר לי לפני כמה חודשים שעידו יחזור לשירות קרבי מלא, הייתי אומר לו שזה יותר מחלום ושאין סיכוי שזה יתגשם. אבל הילד שלי גדל בבית ציוני, וכשאלה הערכים שלך אז אתה עושה הכל כדי לשרת את המדינה והעם שלך".
אבי אלקבץ, ראש עיריית עפולה, הוסיף כי "עידו הוא סמל לגבורה אשר במעשיו הציל רבים. התעקשותו לחזור ולשרת בגדוד לאחר שיקום ממושך מהווה סמל לכל בני הנוער בעפולה ובישראל, ולא סתם הוא זכה באות המופת העפולאי. עפולה זכתה בו".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.08.24