בני משפחותיהם של הישראלים שנחטפו לרצועת עזה ב-7 באוקטובר בעודם בחיים ונרצחו על-ידי חמאס נלחמים על החזרת 115 החטופים שנותרו בשבי. אסתר בוכשטב, אימו של יגב, שרוליק קלבו קופר, בנם של נורית ששוחררה בעסקת החטופים בנובמבר ושל עמירם שנרצח בשבי, ואבי מרציאנו, אביה של התצפיתנית נועה שגופתה חולצה על-ידי צה"ל, קוראים להשלמת עסקה. "אנחנו הסיפור שמוכיח לכל בר-דעת שלזמן יש חשיבות עליונה", אמרה אסתר.
רישל צרפתי, אימו של אופיר צרפתי ז''ל, לאחר שחמאס פרסם את תמונת גופת בנה
(צילום: דוברות מטה משפחות החטופים)

4 צפייה בגלריה
yk14041341
yk14041341
הם עוברים התעללות יומיומית". אסתר בוכשטב עם תמונת בנה יגב
(צילום: טל שחר)
אסתר בוכשטב הדגישה כי "חייבים להחזיר את כל מי שנשאר בעזה כמה שיותר מהר. יש שם ילדים, נשים וגברים צעירים שעוברים התעללויות יומיומיות. אם הייתה עסקה בזמן, יגב היה חוזר. הוא היה צעיר ובריא. אני לא חושבת שיש את ההבנה בציבור בנוגע לבהילות של הנושא. אנשים מדברים על כל מיני דברים שצריך לעשות קודם: לסיים את המלחמה, להשיג עסקה טובה יותר. הם לא מבינים שיש שם חטופים חיים שעוברים התעללויות, נמצאים בתנאים נוראיים, והם בסכנת חיים: כל רגע הם יכולים למות".
יגב בוכשטב בן ה-35 ואשתו רימון קירשט-בוכשטב נחטפו ביחד מקיבוץ נירים ושהו יחד בשבי. רימון הוחזרה בעסקת החטופים בנובמבר 2023, ויגב נותר בעזה. בחודש מרץ הודיע צה"ל למשפחתו כי הוא נהרג בשבי.
למרות התחושה כי בנה ושאר החטופים הופקרו – גם ב-7 באוקטובר וגם בחודשים הארוכים שבהם נותרו בשבי – אסתר ממשיכה להאמין שיש סיכוי לעסקה. "אני תמיד משאירה לי תקווה, אחרת לא אוכל לנשום", אמרה. "אני מקווה שהחטופים החיים יגיעו הביתה בשלום ושהנרצחים יגיעו לקבורה. הסיפור שלנו הוא הכי קשה שיכול להיות, והוא עדיין לא הסתיים: יגב עדיין לא חזר הביתה.
"עד שכל ה-115 יחזרו, לא יהיה לנו מנוח. אנחנו לא יודעים מי מהם בחיים. אנחנו חייבים לגמור את הסיוט הזה. כשקיבלנו את ההודעה הנוראה מכל על מותו של יגב, המשפחה שלנו קיבלה החלטה: נמשיך את המאבק עד שאחרון החטופים יחזור. המאבק הזה עדיין לא נגמר", הדגישה.
4 צפייה בגלריה
yk14041278
yk14041278
"החטופים מופקרים יום יום". שרוליק קלבו קופר עם תמונת אביו |
(צילום: דנה קופל)
מנגד, שרוליק קלבו קופר, בנם של נורית קופר ששוחררה בעסקת החטופים בנובמבר, ושל עמירם קופר שנרצח בשבי חמאס, פחות אופטימי: "הרגשתי כל הזמן, ועדיין אני מרגיש, שמורחים את הזמן ואותנו כבר עשרה חודשים. נתניהו עסוק בהישרדות שלו. הוא מובל על-ידי קיצונים ולוקח איתו את המדינה לעזאזל. אני לא רואה תסריט שבו תהיה עסקה כל עוד הוא במפה הפוליטית. בינתיים החטופים מופקרים בכל יום שוב ושוב, וכך גם כל המדינה וכל אזרחיה".
לדבריו, "כולנו עם משקל על החזה. צריך להבין שלחטופים אין זמן. הם הרי לא במלון, הם במקומות נוראיים, עבשים. אני לא יודע אם ואיך הייתי שורד במקום כזה. אבא שלי לא שרד. וגם אם יהיו חטופים שיחזרו בחיים, אין לדעת באיזה מצב הם יחזרו. בכל דקה שעוברת יש עוד חטוף שהסיכויים שלו לשרוד יורדים, וגם אלה שנשארו בחיים בטח מאבדים את שפיותם".
נורית קופר שבה לישראל אחרי שבועיים בשבי חמאס, אך לדברי בנה "היא לא באמת חזרה". שרוליק סיפר כי "בהתחלה היא הייתה קצת מדברת, אך לאחר מכן היא הפסיקה. אישה ורבלית ופעילה בת 80, שרצתה לסיים את חייה בשלווה - עכשיו היא באדישות מוחלטת. היא רק ישנה, אוכלת מעט ולא עושה כלום חוץ מזה, כמו אנשים אחרי השואה שאיבדו את הרצון ואת האנרגיה להמשיך לחיות. אנחנו חווים עוד מכה ועוד מכה, ועד שכולם יחזרו זה לא ייגמר, לא נוכל להתרומם מזה. הם מתים שם. יש אנשים שהיו מהם סימני חיים והם מתו. זה נמשך כבר עשרה חודשים. כמה עוד אפשר?".
4 צפייה בגלריה
yk14041396
yk14041396
"כשהילד שלך בשבי, כל יום הוא נצח". אבי מרציאנו עם תמונת בתו
(צילום: דנה קופל)
בניגוד לאסתר ושרוליק, אבי מרציאנו, כביכול יכול היה להגיע לסגירת מעגל מסוימת: לוחמי צה"ל הצליחו לחלץ מעזה את גופת בתו, נועה, שנחטפה בעודה בחיים מבסיס נחל עוז שבו שירתה כתצפיתנית. למרות זאת, זה ממש לא המצב. "עד שאני לא אראה את נעמה, לירי, קרינה, אגם, ודניאלה בבית – המעגל שלי לא נסגר", הצהיר. "נועה נחטפה ונרצחה בשבי. אסור שההורים של החברות שלה יצטרפו למשפחת השכול שלנו. הן חייבות לחזור בחיים עכשיו".
"כשהילד שלך בשבי, כל יום הוא נצח. זה סיוט שאתה קם אליו בבוקר שוב ושוב. נועה הופקרה עוד לפני 7 באוקטובר. לא הקשיבו לדיווחים שלה ושל החברות שלה. ב-7 באוקטובר היא הופקרה שוב כשלא באו לחלץ אותה. אחרי זה נועה הופקרה במשך 32 ימים כי לא הייתה עסקה לשחרורה, ובסוף היא נרצחה. גם עכשיו נועה מופקרת, כי החברות שלה, שהן חלק ממנה, עדיין שם".
מרציאנו הדגיש כי "החטופים נרצחים בשבי. אין להם זמן. בכל יום שעובר הסיכוי שלהם לחזור בחיים הולך וקטן. זאת החובה של מקבלי ההחלטות להחזיר אותם. אני חושב הרבה על נעמה, לירי, קרינה, אגם ודניאלה. המבט שלהן הוא כמו המבט של נועה שלי. אסור שהסוף שלהן יהיה נורא כמו של נועה. צריך להציל אותן. העסקה הזאת הייתה צריכה להגיע כבר לפני עשרה חודשים".
4 צפייה בגלריה
yk14041615
yk14041615
"אני בוחרת לזכור אותו כמו שהיה". אופיר צרפתי ז"ל
לסבלן של המשפחות תורם גם הטרור הפסיכולוגי של חמאס. ארגון הטרור פרסם אתמול (חמישי) את תמונת גופתו של החטוף אופיר צרפתי (27). מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "גופתו של החטוף הוחזרה במבצע של צה"ל ושב"כ בסוף נובמבר".
רישל צרפתי, אימו של אופיר, אישרה כי בנה הוא זה שמופיע בתמונה שפרסם חמאס. צרפתי מסרה הודעה דרך מטה המשפחות להחזרת החטופים: "אחרי עשרה וחצי חודשים של מלחמה קשה וכואבת, חמאס החליט לפרסם תמונה של אופיר. אני בוחרת שלא להסתכל על התמונה הזאת ולזכור את אופיר כמו שהיה: גבר מושלם, חתיך, חייכן, מאושר, ולא כמו בתמונה שחמאס פרסם היום כחלק מלוחמה פסיכולוגית מתועבת".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.08.24