סימנים חיוביים מסוימים היו אמש (חמישי) אות הסיום ליום הדיונים הראשון בפסגת המדינות המתווכות, ישראל וחמאס, שרבים רואים בה את הניסיון האחרון להביא לעסקת חטופים ולהפסקת אש – ניסיון שאם ייכשל, הוא יעלה כנראה בחיי חטופים רבים.
אירוע בולט במפגש דווקא לא היה קשור ישירות לפתרון סוגיה קשה זו או אחרת בטיוטת ההסכם, אלא למגמה הכוללת: גורם בכיר באחת המדינות המתווכות דיווח על שיחת טלפון שקיים ראש ממשלת קטאר עם ראשי ההנהגה באיראן, שבה הוא עדכן אותם שיש התפתחויות חיוביות במשא ומתן.
3 צפייה בגלריה
yk14041539
yk14041539
התקדמות מסוימת במגעים. ראש ממשלת קטאר, מנהיג איראן וראש ה-CIA
(צילום: AFP ו-AP)
ביידן: אם תושג עסקה - מצפה שאיראן לא תתקוף
(צילום: WDSU News)

לדברי גורם בכיר באחת מהמדינות המתווכות, למרות שראש הממשלה הקטארי לא אמר זאת במפורש, המסר של דבריו היה ברור: "הוא אמר לבכירים בטהרן, 'אנחנו מתקדמים, קצת, אבל מתקדמים'", וגם רמז: "'אתם צריכים לשקול היטב אם כדאי לכם, או לחיזבאללה, לתקוף את ישראל דווקא בשעה שיש התקדמות כזו'".
ואכן, לשיחת הטלפון הזו הייתה השפעה ככל הנראה. זמן קצר לאחר מכן נודע לבכירים מהמדינות המתווכות כי בניגוד להחלטה קודמת של חיזבאללה לתקוף את ישראל, הוחלט בינתיים לדחות את ההתקפה, לא משנה בידי מי תבוצע, עד שיתברר מצב השיחות – כלומר המצב האזורי – בצורה טובה יותר.
סימן חיובי מרכזי נוסף: המשלחות, להבדיל מפעמים קודמות, לא ארזו את המסמכים המסווגים, התיקים והמאבטחים, נסעו מיד לשדה התעופה והמריאו לארצות המוצא שלהן, אלא הסכימו להצעת ראש ממשלת קטאר כי ילונו בדוחא. במשלחת הישראלית היו ספקות לגבי עניין האבטחה של המשלחת לנוכח איומים על ישראלים בכלל ועל בכירים בפרט, בטח כשמדובר במי שעומדים בראש המודיעין הישראלי ומייצגים את ישראל בפסגה – ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר – בעקבות ההתנקשות באיסמעיל הנייה.
מנהיג חמאס חוסל אמנם בטהרן, אך התגורר בדרך כלל בדוחא כמו בכירים אחרים בארגון. המטוס שהביא את הצוות הישראלי כלל צוות אבטחה מתוגבר, עם נשק משמעותי. חברי המשלחת שקלו ללון במטוס כשהוא מוקף חיילים ומאבטחים משתי המדינות, אך בסופו של דבר הוחלט על סידורי לינה אחרים.
עצם ההחלטה להישאר הראתה כי לדעת נציגי ארבע המדינות – ישראל והמתווכות ארה"ב, מצרים וקטאר – חלה אתמול התקדמות בשיחות וייתכן שיש אפשרות לקדם אותן עוד. הבכירים מקטאר וממצרים נודדים בין חדר המו"מ לבין משרדי חמאס בדוחא, שם הם מתדרכים את ראשי הארגון ובראשם חליל אל-חיה, סגנו של סינוואר, בתוצאות הדיונים.
לדברי גורם בכיר באחת מהמדינות, השיחות עתידות להתחיל היום רק בסביבות 13:00. זאת בגלל תפילת יום השישי במסגדים, שבה ישתתפו אנשי הצוות הקטארי, שמתחילה ב-11:30 ותימשך כשעה.
הפגישות התקיימו אמש במשרדו של ראש ממשלת קטאר. הן החלו בשעה 15:00 שעון קטאר בפגישה אישית בין ראש ה-CIA וויליאם ברנס לבין ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני. לאחר מכן נערכו עוד פגישות אישיות, ולבסוף פגישות של הנציגים הבכירים של כל ארבע המדינות. מדובר בפורום הרחב והבכיר ביותר של השיחות על הסכם הפסקת האש ושחרור החטופים – גם הבכירים מכל המדינות וגם הצוותים המסייעים.
חלק מאנשי המשלחת הקטארית הוזעקו בחזרה מחופשות הקיץ שלהם. ניכר כי יש מאמץ אדיר מצד המארחים לעשות הכול כדי לאפשר את התנאים הנוחים ביותר לפריצת דרך, ולו מסוימת. אנשי חמאס אמנם הודיעו כי לא ישתתפו בפסגה, אך נמצאים בדוחא ונציגי המדינות המתווכות בקשר רציף עימם.
"באנו עם מנדט יחסית רחב", אמר אחד מראשי הצוות הישראלי לעמיתים שלו משלוש המדינות, "אבל אל תטעו: לביבי יש עדיין את הדרישות שלו, ולא בטוח שיהיה אפשר 'לגהץ' אותן עם ההסכמות של חמאס".
הבעיות שעומדות בפני צוותי המשא ומתן הן רבות: הדיונים שטרם הסתיימו על סעיפים 8 ו-14 הקריטיים, העוסקים במנגנוני השלב השני של חילופי החטופים והאסירים, בתנאים לקיום השיחות ובהפסקת האש הסופית; ושורת מכשולים ותנאים חדשים שבנימין נתניהו הורה להוסיף להסכם שישראל עצמה הציעה ב-27 במאי, ובהם סירוב ישראלי לסגת מציר פילדלפי – עניין שזוכה להתנגדות מוחלטת מצד מצרים וחמאס; הדרישה הישראלית לסידורי ביטחון במעבר רפיח שאינם מנוהלים על-ידי חמאס או הרשות הפלסטינית; מנגנון מוסכם בציר נצרים; רשימות חטופים שעדיין בחיים ועוד ועוד.
3 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
מחאה להשבת החטופים, אמש
(צילום: טל שחר)
3 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
(צילום: טל שחר)
מיצג להשבת החטופים בתל אביב
(צילום: מאיר תורג'מן)

בסיכום היום הראשון אמר בכיר מאחת מהמדינות המתווכות כי נראה שהושגה פריצת דרך בנושא אחד מהותי – מה שנראה כפתרון אפשרי לסוגיית ציר נצרים. פריצת הדרך הזו, שפרטיה עדיין לא ידועים, אפשרה את האופטימיות ואת היכולת לדווח על התקדמות מסוימת. בעקבותיה יצאו ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי לתדרך את ראשי חמאס, שהמתינו במשרדם.
השיחה ביניהם אמורה הייתה להימשך לתוך הלילה. זה גם מה שהוביל לכך שהמשלחות נשארו בקטאר, וכמובן לשיחת הטלפון יוצאת הדופן לטהרן, שהוסיפה ללחץ הבינלאומי הכבד ממילא על איראן והחיזבאללה לדחות את ההתקפה. הקשר הזה, שמתקיים בין דוחא לטהרן ולביירות, הוא הפעם הראשונה שבה התלכדות הצירים, הזירות והחזיתות הרבות, שמבחינת ישראל הובילה בשנים האחרונות ובעיקר מאז 7 באוקטובר לבשורות רעות – דווקא הביאה לתוצאה חיובית.
הקשר הזה, שמתקיים בין דוחא לטהרן ולביירות, הוא הפעם הראשונה שבה התלכדות הצירים, הזירות והחזיתות הרבות, שמבחינת ישראל הובילה בשנים האחרונות ובעיקר מאז 7 באוקטובר לבשורות רעות – דווקא הביאה לתוצאה חיובית
גורם ביטחוני ישראלי בכיר אישר אמש את הפרטים אודות הישארות צוותי המשא ומתן ודחיית ההתקפה מצד איראן-חיזבאללה, אבל גם ביקש למתן את הדיווחים על התקדמות משמעותית במשא ומתן עצמו: "אנשי הצוות הישראלים יצאו לדרך עם מעט מאוד. אין להם מנדט רחב בכלל ואף אחד מהם, גם אם ראש המוסד טוען אחרת בשיחות עם גורמים חיצוניים, לא חושב שזה יספיק".
"כל האירוע הוא בעצם הצעת גישור אמריקנית שהפרטים שלה כבר נמסרו לישראל, ולפי השיחות שהתקיימו עם נתניהו התברר כי בפועל גם היא לא ממש מקובלת עליו. יש לכולם אינטרס לשדר שהמצב טוב אבל חבל למרוח את הציבור באשליות. החלק של חיזבאללה ואיראן נכון, זה חיובי לכשעצמו, אבל לא הייתי מגזים באופטימיות לגבי המשא ומתן. בסוף, כגודל הציפיות יהיו האכזבות – בעיקר של משפחות החטופים ששוב יישבר להן הלב".
פורסם לראשונה: 23:43, 15.08.24