תא"ל ברק חירם לפחות הרוויח בדם, יזע וגבורה את הזכות להרביץ תורה בדור האקזיט ולהסביר לו בדרכו היהירה והמתריסה (וגם לא הכי חכמה) עד כמה "הנהנתנים" שכחו מה זה להיות יהודים שצריכים לחיות על החרב (אבל היי, זוכרים ועוד איך להתייצב לצו 8 צבאי ואזרחי, ולשלם את מרבית המיסים במדינה).
אבל שמישהו יסביר לי על איזה פודיום של הישגים לכל הרוחות והכנפיים החזיריות נישא הסוחר אבי נקש, מבעלי חברת התעופה "ארקיע", שבראיון לכלכליסט שיחרר את האמירה ש"טיסה זה לא לחם שאתה חייב לאכול... כשאנשים רוצים לטייל או לחזור מטיול, אז משלמים מה שצריך". וכשנשאל היכן הסולידריות שמצופה מחברות התעופה הישראליות, שהרי הציבור מרגיש שהן נעשו חמדניות, משיב נקש בשאלה "ושנפסיד כסף"?
למישהו יש שקית הקאה?
1 צפייה בגלריה
נתב"ג, תמונת מצב לאחר פתיחת השמיים וחזרת הטיסות לישראל
נתב"ג, תמונת מצב לאחר פתיחת השמיים וחזרת הטיסות לישראל
(צילום: ליאור שרון )
אז אדון נקש, האינטרס שלנו הוא לא שחברות התעופה יפסידו כסף. אנחנו גם בסדר עם זה שבאין לחם תמשיכו לאכול עוגות, ואף זורמים עם עליית מחירים מדודה בזמן מלחמה. מה שלא ברור לנו זה איפה עובר הגבול המוסרי בין רווחיות לבין חזירות. כולנו רואים איך אתה והקולגות שלך בעלי הכנפיים הארוכות תופסים טרמפ על נטישת קו הרקיע על ידי החברות הזרות, ותוך ניצול תאוות הנדודים וזיכרונו הקצר כגלוית דואר של העם החבוט בציון - עושים עלינו קופה בלתי הוגנת ובלתי מידתית.
אפקט המלחמה ניכר כמובן גם אצל חברת אל על, שאך לפני כמה שנים עמדה בפני התרסקות כלכלית, אבל סגרה את הרבעון הנוכחי עם הכנסה שמימית של 839 מיליון דולר ורווחים של 147 מיליון דולר. לטענת קברניטיה, שמדגישים שיש מחיר ל"ודאות תעופתית", לא כל הרווח נובע מנסיקה במחירי הטיסות, אלא גם מהטסת מטענים וביטול קווים שאינם רווחיים. אוקיי, נגיד. רק שאנחנו כצרכנים תוהים איפה נמצא פתח המילוט כאשר ציבור שלם מוצא את עצמו שבוי בידי חברת תעופה שבחסות המלחמה הפכה למונופול ומחזיקה את השמיים בידיים, כולל בלעדיות בקווים מרכזיים? ולראיה - רשות הצרכנות בודקת את חוקיות המהלך, שאם יתברר כנכון יעלה לאל על לא מעט. אבל היי, יש רווחים עצומים לשלם בעזרתם את הקנס. איזה מזל.
היינו שמחים לגלות, למשל, שחברות התעופה הישראליות מכריזות שבזכות הרווחים העצומים שגרפו, הן מעניקות כרטיסים מוזלים ללוחמות ולוחמים שרוצים לצאת לטיול אחרי לחימה כל כך משמעותית
רוצים רעיון? היינו שמחים לגלות, למשל, שחברות התעופה הישראליות מכריזות שבזכות הרווחים העצומים שגרפו, הן מעניקות כרטיסים מוזלים ללוחמות ולוחמים שרוצים לצאת לטיול אחרי לחימה כל כך משמעותית.
ועד שזה יקרה, מחירי הכרטיסים ימשיכו להכפיל את שיעורם, ומאות אלפי ישראלים יבינו שאין ברירה אלא לוותר על טיסה גם בעונת החגים. עונה שגם כך תהיה צבועה בעננים קודרים, ולא רק משום שניאלץ להיתקע בעל כורחנו מול הפקת העוועים שתרים שרת התחבורה מירי רגב, לציון שנה לאסון הגדול בתולדות המדינה. כי בטקסים אנחנו חזקים, בכל השאר - הרבה פחות, נכון, דודו?
פורסם לראשונה: 00:00, 18.08.24