ערב לפני ההתפרעות בכפר ג'ית ישבתי עם בני משפחה באחת ההתנחלויות במטה בנימין. דיברנו, איך לא, גם על החוליגנים שרגמו רכב של בדואיות במאחז גבעת רונן. "אנא", ביקשה ממני בת משפחה, "אל תעשו הכללות. אין לנו, המתנחלים, שום קשר איתם, בדיוק כשם שאנחנו לא צריכים להדביק את עופר כסיף לכל מפגין בקפלן". הסכמנו. בהתנחלות שבה התארחתי גרים גם אנשי שמאל. ממש כך. יש מי שיתהו, מה הם עושים ביישוב מעבר לקו הירוק. אבל הם שם. רופא מהיישוב, למשל, פעיל ב"רופאים לזכויות אדם". אחרים פעילים למען מאחז ערבי שצמוד אליהם, ונמצא בסכנת פינוי. אז אנא, בלי הכללות.
ערב אחד עבר, ופחות משבוע מאז הפוגרום בגבעת רונן, ביום חמישי בערב הגיע עוד פוגרום, הפעם הרבה יותר גדול, מתוכנן ומאורגן, בכפר ג'ית. מדובר בכפר שנחשב לשקט יחסית. הצבא הגיע, אבל איכשהו, קצת באיחור. צעיר פלסטיני אחד נהרג וארבעה בתים הוצתו. אנחנו קוראים להם פורעים או חוליגנים. ייתכן שצריך לכנות אותם בשמם האמיתי: מחבלים. לא ברור אם ניתן לכנות אותם אנשי ימין. ואם כן, אז ימין אנטי-ציוני. הגינוי הפעם היה מקיר לקיר. לראשונה זכינו לקואליציה רחבה של גינויים, שהשתרעה מסמוטריץ', דרך מועצת יש"ע וראש הממשלה, ועד לבית הלבן.
1 צפייה בגלריה
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
ובעצם, זה היה גם גינוי עם התנערות. "הפורעים בג'ית", כתב סמוטריץ', "לא קשורים בשום צורה להתיישבות ולמתיישבים". מעניין מתי הוא יספר שהם בכלל שלוחה של מפגיני קפלן. ימים ספורים לפני כן חה"כ סון הר-מלך, מהרשימה שהוא רץ בראשה, הביעה אמפתיה לחוליגנים של גבעת רונן. וזה הרבה יותר חמור. משום שבמשך יותר מדי שנים זכו החוליגנים לטיפוח של חלק מהממסד המתנחלי. כך, למשל, מועצת שומרון, שבתחומה נמצאים גם כפר ג'ית וגם מאחז גבעת רונן, מימנה במשך שנים רבות את "ועד מתיישבי השומרון". שיטת הפעולה של ועדים כאלה, כפי שנכתב בעיתון ערוץ 7, כבר ב-2008, היא: "כניסה לכפרים הערביים הסמוכים ונקיטת פעולות הרס". מה שמתחיל בהרס בתים מידרדר מהר מאוד לרצח בני אדם. הרי זה בדיוק מה שעשו המחבלים היהודים בכפר ג'ית.
בפעם האחרונה שהגשתי שאילתה בעניין המשך המימון ל"ועד מתיישבי השומרון" – לא זכיתי לתשובה. הדוח האחרון של העמותה, משנת 2016, מציין שמועצת השומרון העבירה לוועד תקציב של 955 אלף שקלים בשנת 2015 ו-715 אלף שקלים בשנת 2016. זה היה בשנים שבהן כבר היה ידוע וגלוי שמדובר בקבוצה שמעודדת אלימות והפרת חוק. אין דוחות על השנים האחרונות. ולמען הסר ספקות, בפס"ד ב-2017 נכתב: "הוכח כי הוועד קרא לביצוע פעולות 'ערבות הדדית' שלגביהן נכתב מפורשות כי הן בבחינת לשון נקייה לפעולות 'תג מחיר'".
יש ויכוח שלא נגמר בנוגע להגדרת טרור. אבל אין ויכוח על כך שפגיעה מצד אזרחים באזרחים אחרים, כולל הרס בתים, ובוודאי הרג של בני אדם, היא פעולת טרור
יש ויכוח שלא נגמר בנוגע להגדרת טרור. אבל אין ויכוח על כך שפגיעה מצד אזרחים באזרחים אחרים, כולל הרס בתים, ובוודאי הרג של בני אדם, היא פעולת טרור. הפְּרעות בכפר חווארה בחודש פברואר בשנה שעברה היו בגדר טרור. פוגרום באזרחים הוא טרור. בדיוק כשם שהפוגרום בכפר ג'ית הוא טרור. צריך לקרוא לדברים בשמם משום שטיוח רק מעודד את הטרור. וטיוח מאפשר לגורמי אכיפת החוק להתייחס בקלות ראש. וטיוח מאפשר לאגף האולטרה-ימני בממשלה, האגף האנטי-ציוני, לתמוך בטרור, אם בשתיקה, אם בהגדרה ואם, ככל האפשר, גם במימון מי שעומד מאחורי פעולות הטרור.
אלה ימים קשים לישראל, שמתמודדת במלחמה רב-זירתית. איראן, חיזבאללה וסינוואר מייחלים לכך שתיפתח עוד חזית בתוככי השטח שבשליטת ישראל, משני צידי הקו הירוק. לא ששקט ביהודה ושומרון. אבל התקווה התבדתה. לא נפתחה חזית חדשה בעקבות 7 באוקטובר. אבל חבורת המחבלים מבפנים עושה כל מאמץ כדי להצית את החזית הזאת. זה אומר שישראל צריכה לשלוח עוד כוחות ליהודה ושומרון. אלה כוחות שיכולים להיות וצריכים להיות בחזית מול חמאס וחיזבאללה. זה בדיוק מה שסינוואר רוצה. אבל לפעילי הימין האנטי-ציוני הזה יש נוכחות בממשלה. הם מגנים, אבל בעיקר מסייעים.
ישראל מתמודדת עם חיות אדם, עם זוועות, וגם עם קהילה בינלאומית עוינת, שמחפשת בנרות כל פעילות אלימה מצד חוליגנים. רבים וטובים שתומכים בישראל, ויש לנו ידידים בעולם, מתפלצים לנוכח המחזות מהסוג של כפר ג'ית. אנחנו מאבדים אותם. החוליגנים, נחזור ונאמר, הם לא הרוב. לא בקרב המתנחלים ובוודאי לא בקרב הציבור. ואפילו לא בקרב הקואליציה. אבל כל פעולה שלהם היא מתנה לאויבי ישראל. נכון, בישראל מכהנת ממשלת ימין על מלא. אבל גם ממשלה כזו לא יכולה להסתפק במילים. היא זקוקה למעשים. לא כדי לפגוע בהתיישבות. כדי לפגוע בימין האנטי-ציוני וכדי להגן על ישראל.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.08.24