הפעם האחרונה שבה העיניים הפוליטיות של ארה"ב היו מופנות לשיקגו הייתה ב-2008, כשהעיר חגגה את בחירתו של ברק אובמה לנשיא השחור הראשון. הרבה מאוד קרה ב-16 השנים שעברו מאז, אבל דבר אחד לא השתנה: שיקגו נותרה מעוז של המפלגה הדמוקרטית, וככזו היא תארח החל מהיום את ועידת המפלגה, שתמנה באופן רשמי את קמלה האריס וטים וולז למועמדיה לנשיאות.
3 צפייה בגלריה
 ג׳ו ביידן , קמלה האריס
 ג׳ו ביידן , קמלה האריס
קמלה האריס וג'ו ביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
הרבה מאוד קרה גם מאז החליטה המפלגה לערוך את הוועידה בעיר שבפעם הקודמת בה אירחה אותה (1968), זה נגמר רע מאוד - עם מהומות אלימות, פצועים ועצורים. אבל למה ללכת רחוק? הרבה מאוד קרה בסך הכול בחודש האחרון. מכל הסיבות הללו, הוועידה הדמוקרטית - שתיערך בארבעת הימים הקרובים באולם ׳היונייטד סנטר׳, שבכניסה אליו מוצב פסל ענקי של מייקל ג׳ורדן - צפויה להיות המעניינת ביותר זה כמה וכמה מערכות בחירות.
לפי הסקרים האחרונים שפורסמו אתמול ב"וושינגטון פוסט" וב-ABC, האריס מחזיקה ביתרון קל על דונלד טראמפ. לפני פתיחת הוועידה, דמוקרטים הקרינו את השמות של וולז והאריס על מגדל טראמפ בשיקגו.
הוועידה תיפתח היום עם ערב שיחגוג את הנשיא היוצא, ג׳ו ביידן, שעד לפני חודש עוד אמור היה לנאום ביום חמישי, היום בו מקבל המועמד לנשיאות את המינוי הרשמי. עכשיו, יום חמישי יהיה שייך לקמלה האריס, וביידן יקבל הלילה את הבמה לעצמו. הנשיא שהה בסוף השבוע בקמפ דייוויד, שם עבד על נאומו, שאמור להיות גם רשימת מכולת של הישגיו בארבע השנים האחרונות, וגם העברת השרביט להאריס. שם מרכזי נוסף בפריים טיים הלילה: הילרי קלינטון.
3 צפייה בגלריה
yk14043565
yk14043565
האולם שיארח את הוועידה בשיקגו
(צילום: Vincent Alban , רויטרס)
הדוברים הבולטים בוועידה הדמוקרטית
הנואם המרכזי מחר יהיה הנשיא לשעבר, ברק אובמה, תושב שיקגו. ביום רביעי יקבל טים וולז רשמית את מועמדות סגן הנשיא, יחד עם נאום של הנשיא לשעבר ביל קלינטון. האריס, כאמור, תנאם בחמישי. בין לבין יציגו הדמוקרטים את מיטב "כוכבי הספסל" הצעירים והפחות צעירים שלהם, ואפשר להניח שגם תהיה הפתעה הוליוודית או שתיים.
לא פחות מ-50 אלף איש החלו אתמול להגיע לעיר השלישית בגודלה בארה״ב. רק חלקם הקטן מאוד יצליח להיכנס ליונייטד סנטר, והאחרים ינסו ליהנות מכמה ימי קיץ באחת הערים היפות בצפון אמריקה - או שיפגינו. ההפגנות זה מה שמטריד באמת את משטרת שיקגו, השירות החשאי, ה-FBI וראשי המפלגה הדמוקרטית, שכן כ-20 אלף איש צפויים להשתתף בהן סביב מגוון נושאים החשובים לשמאל האמריקני - אבל בעיקר סביב המלחמה בעזה.
מארגני ההפגנות ניהלו בחודשים האחרונים מאבקים משפטיים ממושכים נגד הגבלות קשוחות מאוד של משטרת שיקגו, ובסופו של דבר קיבלו אישור לצעוד במסלול קצר יחסית, כקילומטר וחצי, שמרוחק מהיונייטד סנטר. רק בסוף השבוע הגיעו לפשרה שתאפשר להם גם להקים במה בפארק שבו אמורה להיות ההתכנסות המרכזית. כל זה כמובן לא מבטיח שההפגנות יישארו רק באזור המתוחם, ומשטרת שיקגו תתפרס בכוחות מוגברים בכל השכונות הרבות של העיר.
3 צפייה בגלריה
שמותיהם של קמלה האריס וטים וולז על מגדל טראמפ בשיקגו
שמותיהם של קמלה האריס וטים וולז על מגדל טראמפ בשיקגו
שמותיהם של קמלה האריס וטים וולז על מגדל טראמפ בשיקגו
חברי קונגרס דמוקרטים קיבלו מספר הנחיות שכללו הימנעות מאזורים מסוימים והמלצה להירשם במלונות תחת שם בדוי. עם זאת, מפקד משטרת שיקגו, לארי סנלינג, שפיקד בעבר על מבצעי אבטחה מיוחדים בעיר, אמר בכמה מסיבות עיתונאים בשבוע שעבר כי הוא משוכנע שהעיר ערוכה לעבור בשלום את הוועידה. ״נגן על זכויות חופש הביטוי של המפגינים, אך לא נאפשר לאנשים לבוא לכאן ולהרוס את העיר הזו", אמר. "מחאה שלווה והתפרעויות הן שני דברים שונים, וברגע שנראה סימן ראשון להתפרעויות, נתערב. אני לא מתכוון לתת לשום דבר לצאת משליטה״.
חוץ מבעלי המלונות בעיר שחוגגים תפוסה מלאה ויקרה, רוב תושבי שיקגו היו מעדיפים שהוועידה תהיה במקום אחר. עם זאת, בעיר הליברלית, ש-30 אחוז מ-2.7 מיליון תושביה שחורים, השתנתה האווירה יחד עם השינוי בזהות מועמדת המפלגה לנשיאות. או כפי שהגדיר זאת חבר מועצת העיר שיקגו, טימי קנדסון: ״הסיפור עכשיו הוא כבר לא אירוח הוועידה, אלא קמלה האריס".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.08.24