הזרוע האיראנית הכי קרובה לישראל היא כבר לא חמאס או הג'יהאד האיסלאמי. אלו המחבלים של "גדודי הטרור" שנבנו בעיקר בשומרון, שיוצאים לבצע פיגועים ופעולות טרור נגד כוחות צה"ל ואזרחים.
רעיון הגדודים המקומיים תפס תאוצה במחנה הפליטים ג'נין באזור 2022-2021, והחל עם הזמן להתעצם - במימון של מיליוני שקלים בשנה, שמוזרמים בעיקר מאיראן. ההשקעה העצומה של ארגוני הטרור בחיזוקם הובילה למציאות בה הם מצוידים גם באמל"ח רב שמוזרם מהברחות, בעיקר מכיוון הגבול המזרחי.
2 צפייה בגלריה
yk14043385
yk14043385
מסע הלוויה למחבלים שחוסלו בתקיפה בג'נין, אתמול
( צילום: אי־אף־פי, Jaafar Ashtiyeh)
הגדוד בנוי ממפקדים - מחבלים פעילים שאחראים על השגת האמל"ח והעברתו, אנשי כספים, אנשים שאמונים על הצד הטכני ואחראים על רישות המחנה במצלמות ומבצעים מעקבים, ויש אפילו אנשי מדיה שדואגים להעלות תיעודים לרשתות. ישנם גם "תצפיתנים", שלעיתים הם ילדים צעירים מאוד, שעושים עבור המחבלים שליחויות - ובסוף ישנם כמובן המחבלים שמבצעים את הפיגועים.
בכל "גדוד" יש עשרות מחבלים שמנסים להאדיר את כוחם ואת כוחו של המחנה אותו הם מייצגים. רוב הפעילים הם צעירים, לא מהמעמד הגבוה. מאז תופעת "גוב האריות" והפיכתם של בכירים בגדוד לכוכבי רשת (לדוגמה איברהים אל-נבולסי, מבכירי "גוב האריות" שחוסל בשכם), מביעים צעירים מיו"ש רצון להצטרף לגדודים. הפופולריות של המחבלים היא מרכיב חשוב בפעילות, ולא מעט מהם מתעדים את פעילותם בטיקטוק.
לפי הערכות ישנם כ-15 גדודים פעילים, בעיקר בשומרון. הבולטים שבהם נמצאים במחנות הפליטים ג'נין, נור א-שמס, טול-כרם ובלאטה. הם פועלים בעיקר באזורים ללא משילות, שלמנגנוני הביטחון הפלסטיניים יותר קשה לפעול בהם. לפני כמה חודשים נעשה ניסיון משמעותי להקים גדוד גם בקלקיליה אך הוא נבלם לעת עתה.
2 צפייה בגלריה
yk14043389
yk14043389
המכונית בה נסעו המחבלים שחוסלו בג'נין, שלשום | צילום: רויטרס, Raneen Sawafta
המחבלים מתעסקים הרבה במטענים, ומושפעים מאוד מחמאס עזה ומהתמונות של גדודי אל-קסאם היוצאות משם. במערכת הביטחון מזהים ניסיונות חקיינות לדברים שרואים ברצועת עזה: הטמנת מטענים במחנות ובצירים המובילים אליהם, ניסיונות כושלים של ייצור ושיגור רקטות, חפירת מנהרות, ניסיון חדירה ליישובים ועוד.
השינוי בטקטיקה של גורמי הטרור ביו"ש גרמה למערכת הביטחון לשנות דיסקט ולפעול בצורה אגרסיבית יותר. יש הטוענים כי דווקא השאננות שפקדה את צה"ל בשנים 2023-2021, עד המלחמה, היא שגרמה למחבלים להקים את הגדודים. בעבר נמנע צה"ל מהפעלת כוח אש מסיבי, מחשש לפתיחת חזית בדרום ובצפון.
עם התגברות הטרור, בפיקוד המרכז ובשב"כ הרימו את רף האגרסיביות והחלו בסיכולים ממוקדים, פעילות יחידות מיוחדים ורצף של כניסות למחנות הפליטים, לעיתים למשך יממות שלמות. מבט על השנה האחרונה מעיד על ההתקפיות של צה"ל ושב"כ מול הגדודים: מינואר בוצעו שמונה סיכולים - בג'נין, בלאטה ונור א-שמס. רובם היו בתקיפה מהאוויר. האחרון שבהם היה רק שלשום, כשארבעה מחבלים חוסלו מהאוויר בג'נין.
בינואר 24 סוכלו מחמד ג'לאמנה (מראשי חמאס במחנה הפליטים בג'נין) ועבדאללה שלאל - ראש גדוד מחנה הפליטים בלאטה (ירי מהאוויר לעבר רכבו). בפברואר סוכל יאסר חנון, פעיל בולט בגדוד ג'נין ומעורב בפיגועי ירי (ירי מהאוויר לעבר רכבו במחנה הפליטים ג'נין). במרץ סוכל מחמד חואשין, ראש גדוד במחנה הפליטים ג'נין (ירי מהאוויר לעבר רכב). במאי סוכל אסלאם חמאיסה, שביצע פיגוע ירי סמוך לחרמש שממנו נהרג ישראלי (ירי מהאוויר לעבר דירת מפגש בג'נין). ביוני סוכל סעיד ג'אבר מראשי גדוד נור א-שמס (ירי מהאוויר לעבר דירה מבצעית של הגדוד). ביולי סוכלו פעילי גדוד בנור א-שמס בעת שהטמינו מטענים (ירי מהאוויר).
חוליית המחבלים מג'נין מותקפת מהאוויר, שלשום

חיסול המחבלים בג'נין, שלשום
(צילום: דובר צה"ל)

ראשי ההתיישבות ביו"ש טוענים כי אפשר לעשות עוד יותר מכך, והציפו לאחרונה את העובדה כי לאחר כל סיכול ממוקד כזה מתקיימות הלוויות המוניות עם עשרות חמושים שנעים בלב המחנה באמצע היום בלי כל חשש. חלקם אומנם רעולי פנים, אך העובדה שלא פוגעים בהם במהלך הלוויות מטרידה אותם מאוד.
החשש במערכת הביטחון גדול. ראשית, ישנה אפשרות שכוחות צה"ל שנכנסים באופן יומיומי למחנות הפליטים ייתקלו לפתע באמל"ח שובר שוויון כמו רקטות, מטענים עם חומר נפץ תקני או טילי נ"ט מסוגים שונים. אירועים כאלה יכולים להפוך את יו"ש לזירת מלחמה של ממש ולהחזיר את האזור לימים של "חומת מגן".
חשש נוסף הוא כמובן מתרחיש כמו 7 באוקטובר, ובו יפלשו מחבלים חמושים למספר יישובים בתיאום עם אנשי המנגנונים הפלסטינים. התרחיש מכונה "היפוך קנים", ומערכת הביטחון מתרגלת אותו לאחרונה. מעל הכול, החשש המיידי הוא מהתפשטות גדודי הטרור לכיוון בנימין, גוש עציון ויהודה. בשלב זה במערכת לא מזהים זליגה של תופעת הגדודים מהשומרון, אך נשארים עם העין פקוחה.
גורמי ביטחון מוסרים כי ניתן לראות פעילות עצימה של המנגנונים הפלסטיניים נגד "הכתיבות" - כך מכונים הגדודים בערבית - בכל הגזרות. המנגנונים עוצרים ומתעמתים עם מובילי הטרור, דבר שמביא לעיתים קרובות לחילופי ירי בתוך הערים הפלסטיניות. הסיבה המרכזית לכך היא פגיעה במשילות הרשות הפלסטינית, כיוון שכל גדוד כזה דורס ברגל גסה את החוק ופועל בניגוד מוחלט לדירקטיבה של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ולפיה יש לזנוח את ההתנגדות האלימה.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.08.24