המערכת הפוליטית נמצאת במצב של דריכות ומתיחות שיא בעקבות המשא ומתן המתנהל לעסקת חטופים ולהפסקת המלחמה. הן בקואליציה והן באופוזיציה מעריכים שכל החלטה שתתקבל - הצלחה בהגעה לעסקה או כישלון והמשך לחימה – תוביל בהכרח גם לתזוזות משמעותיות במערכת הפוליטית, ובעיקר בסוגיית פיזור הכנסת והקדמת הבחירות.
בכירים בליכוד ואנשים ששוחחו לאחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו טוענים כי הוא משוכנע שהוא יכול להוביל מבחינה פוליטית עסקה לשחרור חטופים, גם אם תהיה לכך התנגדות משמעותית אצל שני השותפים מימין, השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
2 צפייה בגלריה
yk14043829
yk14043829
נתניהו בישיבת הממשלה. "בחירות בליכוד זו כבר לא מילה גסה"
( צילום ארכיון: עמית שאבי)
על פי תרחיש הקיצון מבחינת נתניהו, גם אם בן גביר וסמוטריץ' יפרשו מהממשלה הם לא יובילו מהלך לפירוק הקואליציה ולהקדמת הבחירות. "לבן גביר אין בעיה פוליטית ללכת עכשיו לאופוזיציה, אבל הוא לא יוביל מהלך לפירוק הקואליציה, כי הוא מבין שאז יאשימו אותו בהפלת ממשלת ימין", הסביר אתמול שר בכיר בליכוד.
"אם נתניהו יחשוב שיש עסקה טובה, הוא ילך עליה למרות בן גביר וסמוטריץ'", אמר אמש מקורב לנתניהו. אחד משרי הליכוד סיפר השבוע שדווקא ההתקפות של אנשי שמאל נגד נתניהו, שלפיהן הוא כאילו אינו רוצה עסקה לשחרור חטופים - מסייעות לו מול בן גביר וסמוטריץ'. "מאשימים את נתניהו בהפקרת חטופים ובכך שכאילו הוא אינו רוצה לשחרר את החטופים מידי חמאס. אבל אם תהיה אפשרות לעסקה, ההאשמות האלה יכולות לעזור לו באגף הימני של הממשלה - כהוכחה שהוא סירב להתפשר עד שהגיע לעסקה טובה", אמר השר.
נכון להיום, ההערכה של בכירים בליכוד, אשר רבים שותפים לה, היא שהכנסת תתפזר במהלך כנס החורף שייפתח בסוף חודש אוקטובר. על פי גורם פוליטי בליכוד, במקרה כזה הבחירות יתקיימו בתחילת אביב 2025 (חודש מרץ) או בתחילת הקיץ (חודש יוני). עם זאת, בכיר בלשכת נתניהו ששמע את ההערכה על אודות פיזור הכנסת והקדמת הבחירות טען שנתניהו מעריך שיוכל למשוך את הממשלה והקואליציה גם במהלך מושב החורף של הכנסת, כך שהבחירות יתקיימו במהלך אוקטובר-נובמבר 2025, כלומר כשנה לפני מועדן החוקי.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בן גביר וסמוטריץ'. נתניהו סבור שהם לא יובילו מהלך לפירוק הקואליציה ולהקדמת הבחירות
(צילום: אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA / AFP)
"אם הכנסת תתפזר, זה יהיה ביוזמת הממשלה ולא ביוזמת האופוזיציה שתכננה מהלך משותף עם יואב גלנט ואריה דרעי להפלת הממשלה, או להקמת ממשלה חלופית במקום נתניהו", אמר בכיר בליכוד.
נראה שהקדמת הבחירות כבר אינה מילה "גסה" בליכוד. מעמדו של נתניהו השתפר באופן משמעותי ביחס לחודשי המלחמה הראשונים וגם הסקרים נמצאים במגמת שיפור. אחד הפוליטיקאים הוותיקים בליכוד סיפר בשיחה פרטית שאם בתחילת המלחמה מרבית השרים והח"כים בליכוד טענו שנתניהו אינו יכול להמשיך ולהוביל את הליכוד בבחירות הבאות - הרי היום אין מועמד אחר שיכול להחליף אותו.
"רבים מאיתנו העריכו שנתניהו לא יוביל את הליכוד בבחירות הבאות, כולל סביבתו הקרובה ביותר", אמר. "אולם בשבועות האחרונים חלה מהפכה במגמה, וכיום רבים בליכוד טוענים שרק נתניהו יוביל את הליכוד בבחירות הבאות. כל מי שחשב לרשת את נתניהו בעקבות 7 באוקטובר יצטרך לחכות למועד אחר".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.08.24