כמעט בכל יום מגיע גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, לשלושת בתי הספר החדשים שהוא בונה בעכו, שאליהם הוא מבקש להשיב מאות מתלמידי היישוב המפונה שהתפזרו לעשרות בתי ספר בכל הצפון. "אנחנו חייבים להחזיר לקהילה שלנו את תחושת הביחד", מסביר נעמן, "לא יכולים להרשות לעצמנו להפסיד עוד שנה כזאת ולאבד אותם".
נעמן עוקב מקרוב אחר העבודות להקמת 29 כיתות לימוד ו-15 ממ"דים שיקלטו, כך הוא מקווה, רבים מהתלמידים. 2,200 ילדי שלומי למדו עד פרוץ מתקפת חיזבאללה במערכת החינוך המקומית, מגן ועד י"ב.
5 צפייה בגלריה
yk14043508
yk14043508
בית הספר הזמני בעכו שבו ילמדו תלמידי שלומי. "לא יכולים להרשות לעצמנו להפסיד עוד שנה"
לפני כחצי שנה נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" ההחלטה של ראש המועצה להקים בתי ספר זמניים לילדי שלומי. כבר אז העריך נעמן שהמלחמה תימשך זמן רב. "ידעתי ששנת לימודים נוספת בלי החברים מהיישוב תרחיק את הסיכוי שביום שאחרי המלחמה כולם ישובו", הוא מסביר. בעכו, בסיוע ראש העיר עמיחי בן שלוש, מקימים השניים עם משרד החינוך שני בתי ספר יסודיים, ממלכתי וממלכתי-דתי, ובית ספר נוסף לילדים על הרצף האוטיסטי.
את תלמידי התיכון משלומי מבקש נעמן להחזיר למבנה ששכר בקריית חיים, שבהתאמתו יושקעו כמיליון שקלים. בנהריה שכר נעמן שישה מתחמים לכיתות גן ומעונות יום עבור ילדי שלומי. "נדאג להסיע את הילדים מכל הערים שאליהן פונו, מנהריה ומעלות ועד חיפה", אומר נעמן, "נשקיע אלפי שקלים בכל ילד כדי לתמוך ולחזק".
בשבועות האחרונים מובילה ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, פרויקט בינוי בהשקעה של 140 מיליון שקל בהקמתם של 13 בתי ספר זמניים. ילמדו שם תלמידים שהתפזרו בין בתי ספר בצפון, או שלא היה להם מענה עד כה. הם יזכו סוף סוף ליום לימודים מלא ותמיכה רגשית. "אני רואה בזה צעד של הצלת הצפון", אומרת ד"ר שמחון, "אחרי שנת לימודים שנייה בחוץ, יהיה קשה להשיב אותם הביתה".
5 צפייה בגלריה
איתן יפרח ואימו אולגה
איתן יפרח ואימו אולגה
אולגה יפרח ובנה איתן. "צריך להחזיר את הילדים למסגרות, אבל לא בכל מחיר"
5 צפייה בגלריה
המתחם הלימודי שמוקם בראש פינה
המתחם הלימודי שמוקם בראש פינה
המתחם הלימודי שמוקם בראש פינה
16,710 תלמידים פונו מיישובי הצפון לכל רחבי הארץ, כ-9,000 מהם ליישובים במחוז צפון והיתר למחוזות אחרים. בין המתחמים שנבנים בימים אלה, ולא כולם יהיו מוכנים ב-1 בספטמבר: שני בתי ספר באזור התעשייה צח"ר בראש פינה עבור ילדי הגליל העליון; בית ספר יסודי בשם רמת כורזים באליפלט; הרחבת בית הספר באיילת השחר; והקמת בתי ספר בלוחמי הגטאות ובשמרת.
במשרד החינוך מתמודדים גם עם חששות מצד הורים שמודאגים מהמיקום שבהם נבנים בתי הספר העורפיים. כך, למשל, תלמידי היסודי מגרנות הגליל שפונו באוקטובר אמורים לעבור ללמוד בבית ספר חדש שמוקם עבורם בסמוך ללוחמי הגטאות, לא רחוק מבסיס שהיה לאחרונה יעד לתקיפה של חיזבאללה.
"צריך להחזיר את הילדים למסגרות, אבל לא בכל מחיר", אומרת אולגה יפרח, אמו של איתן העולה לכיתה ד'. הם גרים במושב עבדון הלא-מפונה. בשנה שחלפה איתן למד עם תלמידי כיתות ג' עד ה' בקבוצה אחת, במבנה בית הקשיש המקומי. "פגשנו אתמול את קב"ט משרד החינוך וראש המועצה שלנו, והם נעולים שזה הפתרון הנכון", אולגה אומרת, "אבל לא נשלח את הילדים שלנו לשם, ליד בסיס צבאי שנמצא על הכוונת של חיזבאללה. אנחנו לא מוכנים לשלם מחיר של טעות בירי מלבנון".
5 צפייה בגלריה
yk14043743
yk14043743
מתחם לימודי שמוקם באליפלט
5 צפייה בגלריה
בית הספר הזמני ברמת כורזים
בית הספר הזמני ברמת כורזים
בית הספר הזמני ברמת כורזים
משה דוידוביץ, ראש מועצת מטה אשר, מקים עבור תלמידי היישובים שלו שלושה בתי ספר עורפיים חליפיים. "הקהילות שלנו מפורקות ואנחנו חייבים לייצר להן יציבות ולהשיב אותן", הוא אומר, "נדאג להביא לבתי הספר שלנו את התלמידים".
בתוך כך, מאות תלמידים מקריית שמונה שפונו לתל אביב ייפרדו ממתחם בית הספר שהוקם עבורם בקניון הסינמה סיטי שבצומת גלילות. העירייה חכרה עבורם מבנה בית ספר שלם בדרום העיר שבו ילמדו יום שלם, כולל חוגים וסיוע רגשי. ראש העיר אביחי שטרן אומר ש"המטרה היא לאפשר לתלמידים שלנו ללמוד בבתי הספר עם חבריהם באילת, תל אביב, ירושלים וטבריה, ולקבל את כל שהם זקוקים לו עד שיוכלו לשוב הביתה".
שטרן דורש מהממשלה ומצה"ל להשיב מלחמה בדרום לבנון כדי להרחיק את חיזבאללה מהגדר ולסיים את המלאכה עד אחרי החגים. "נידרש לפחות לארבעה חודשים כדי לשקם את בתי הספר שלנו, שכולם כמעט נפגעו", הוא אומר, "הלוואי שאוכל להשיב את התלמידים הביתה עוד לפני סוף שנת הלימודים הקרובה".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.08.24