הוא אולי השגריר האמריקאי הכי חזק ומשפיע בעולם, ובוודאי הדיפלומט הקרוב ביותר לנשיא ביידן. אם סגנית הנשיא קמלה האריס תיבחר לנשיאות יש סיכוי לא רע שנראה אותו בתפקיד בכיר מאוד בממשל הבא - אולי אפילו כיועץ לביטחון לאומי או מזכיר המדינה הבא. השם מוכר: רם ישראל עמנואל, בן 64, שגריר ארה"ב ביפן. עמנואל יהודי גאה, בנו של לוחם אצ"ל שהיגר לארה"ב ללמוד רפואה והשתקע שם, ומשפחתו עשתה שם חיל. לעמנואל יש קשר עמוק לישראל - שכולל אהבה אך גם לא מעט ביקורת וחיכוכים, בעיקר מול ראש הממשלה נתניהו, עוד מהימים שעמנואל היה ראש הסגל של הנשיא אובמה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
אך מאז 7 באוקטובר התייצב עמנואל לצידה של מדינת ישראל והוכיח את זה במילים ובמעשים. הוא הוביל את שגרירי ה-G7 לפגישה עם משפחות החטופים בדצמבר האחרון, נאם בעצרות המוניות בטוקיו למען ישראל ואירח בביתו משלחת של ילדי עוטף עזה שהגיעו לביקור במחוז פוקושימה, כדי ללמוד מהניסיון שלהם בשיקום קהילה ששרדה אסון גרעיני. עמנואל גם קידם את העלאת המודעות לפשעי המין של חמאס, ואף הפעיל לחץ בטוקיו לכינוס דיון חירום של מועצת הביטחון של האו"ם כשיפן שימשה בו כנשיאה, לחץ שאכן נשא פרי והוביל לדיון התקדימי.
4 צפייה בגלריה
רם עמנואל
רם עמנואל
רם עמנואל
(צילום: Andrew Harnik, AP)
במהלך המפגשים עם משפחות חטופים שהגיעו לטוקיו, הוא נקשר במיוחד ליעקב ארגמני, אביה של נועה ארגמני. אחרי שחרורה של נועה מהשבי הוא הזמין אותם להיפגש איתו בטוקיו - פגישה שהתקיימה ביום שני השבוע. ארגמני הגיעה לארוחת הבוקר החגיגית עם חולצה ועליה תמונת בן זוגה אבינתן אור שעדיין חטוף. עמנואל אמר לה: ״יש לאשתי איימי ולי שתי בנות. אני לא יכול לדמיין איך היינו מגיבים אם היה קורה משהו כזה לאחת מהן". נועה סיפרה לרם ולרעייתו על חוויותיה בשבי. "הקול שלך חשוב - אל תאבדי אותו״, סיכם עמנואל בפניה, ומאוחר יותר צייץ: "המסר החזק והמעורר של תקווה, חוסן ושלום של החטופה הישראלית נועה ארגמני חוצה גבולות".
"נפגשתי ביוזמת שגרירות ישראל בטוקיו עם חמש או שש משפחות חטופים", מספר עמנואל בראיון. "עם כולם הרגשתי חיבור, בדרך זו או אחרת. בטח ברמה האנושית, כי אתה רק רוצה לנחם אותם. אבל היה משהו ביעקב, משהו בנשמה שלו, בעדינות שלו. קרה לו הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לאב. היה משהו בצורה שבה תיאר את רצונו לראות את בתו חוזרת לאמה שחולה קשה, שממש נגע בי. יכולה הייתה להיות לו מערכת רגשות אחרת, אך הוא שמר על הבהירות המוסרית שלו - גם כאבא שרוצה בשובה של בתו, וגם כמי שרוצה בשלום וריפוי למדינה שלו. חשבתי שהוא נשמה יפה. כשנועה חזרה הביתה התרגשתי מאוד והתקשרתי אליהם. הבטחתי להם שאני אזמין אותם למסעדת סושי בטוקיו, בגלל ענייני לו"ז קיימנו בסוף ארוחת בוקר במעון שלי".
שיאו של מאבקו של עמנואל למען ישראל כשגריר היה כשהודיע שיחרים את טקס הזיכרון המסורתי השנתי לציון פצצת האטום בנגסאקי. הסיבה: ראש העיר של נגסאקי החליט שלא להזמין לטקס את שגריר ישראל ביפן גלעד כהן בגלל "פשעי המלחמה של ישראל". עמנואל לא רק שהחרים את הטקס, הוא שיכנע את שאר שגרירי ה-G7 ועוד שגרירים רבים מהמערב להחרימו. הצעד שנקט עמנואל לא נבע רק מהעובדה שהוא חבר אישי קרוב של השגריר הישראלי כהן, אלא פשוט חשב שההחלטה של ראש העיר היא פוליטית ושאין מקום מוסרי להשוות בין רוסיה, שגם לא הוזמנה, לישראל.
4 צפייה בגלריה
yk14047352
yk14047352
עם נועה ארגמני. "הקול שלך חשוב" | צילום: שגרירות ארצות הברית ביפן
יפן נחשבת לידידת ישראל ומאז פרוץ המלחמה הוכיחה שהיא בצד הנכון של המפה. לא מעט אנשים חושבים שהרבה מזה נובע מההשפעה שלך. "אני לא יודע להגיד אם זו הערכה נכונה, אבל אכן דיברתי בפומבי ביפן והזכרתי שגם לה היו חטופים. אנשים שנחטפו מהרחוב לצפון-קוריאה למשך שנים וארה"ב לא איבדה אמונה שאפשר להחזיר אותם למשפחותיהם. אמרתי שמצב שבו אזרחים נחטפים מבתיהם ומוחזקים כחפצים אסור. התנהגות כזו לא מקובלת כנורמה על ידי אף מדינה ועל ידי אף שחקן. בהקשר הזה, למדינה יש את הזכות להגנה עצמית. ניסחתי בכך את מה שאני מאמין שהוא אינטרס אמריקאי ולא רק אמריקאי, אלא אינטרס של כל המדינות שמאמינות בשלטון החוק".
מה גרם לך לעמוד לצד ישראל מול ראש עיריית נגסאקי, שגזר גזירה שווה בינה לרוסיה? "זה הולך אחורה לשאלה הראשונה שלך. רוסיה פלשה למדינה ריבונית, כאן פלשו לישראל. אין כאן שוויון מוסרי. שנית, אני דיברתי עם ראש העיר של נגסאקי חודשים מוקדם יותר: הוא הביע דאגה בנוגע לאבטחת האירוע כששגריר ישראל משתתף בו. אמרתי לו: תראה, אם ראש ממשלת יפן ושרת החוץ של יפן משתתפים בטקס אתה לא יכול לטעון זאת. כאדם שהיה ראש עיריית שיקגו, וכמי שעסק באבטחה של נשיא, זה פשוט לא עובד. אמרתי לו: זה עניין פוליטי לחלוטין ואם אני אשתתף בטקס בנגסאקי אכיר בהחלטה הפוליטית שלך, שאני לא מסכים איתה. ולכן לא השתתפתי, ולא רק אני. שגרירים נוספים פסחו את הטקס השנה. ברור שארה"ב היא מדינה בולטת יותר, בהתחשב גם בהיסטוריה של נגסאקי, וגם בהתחשב במי שאנחנו, אבל החלטתי שישראל לא תעמוד לבדה. אני אומר מעט בצחוק: כרקדן בלט לשעבר אני גמיש, אבל אני לא כזה גמיש מבחינה פוליטית. כן השתתפתי בדקת דומייה בטקס לציון הפצצה על נגסאקי והשתתפתי בטקס שנערך במקדש בטוקיו. אותו כיבדתי בנוכחותי".
איך התרשמת מהפגישה עם בני הנוער מעוטף עזה? "אמרתי להם ואני אחזור על זה שיש לי דעה אחרת לגבי ניצחון. אני יודע שיש הרבה שרוצים למחוץ ולהשמיד את חמאס. ואני לא אומר שאין צורך ברמה מסוימת של הרתעה כדי ש-7 באוקטובר לא יקרה שוב. וללא ספק הם צריכים לשלם את המחיר בהתחשב במה שחמאס עשה. אבל השקפת הניצחון שלי אחרת, ואמרתי זאת לילדים. ניצחון הוא לחזור ולבנות את הקהילות שלהם, לשקם את הקיבוצים, את חיי המשפחות שלכם, החלומות שלכם, התקוות שלכם ובתי הספר שלכם. זה מה שחמאס מנסה להרוס. שיקום חיים יהודיים זה הניצחון.
"אבא שלי היה מדור שהגיע להקים ולבנות את ישראל. מול פני קונפליקט אם אתה קורא את ההיסטוריה נכון, ואני חושב שאני קורא נכון, אל תגדירו ניצחון רק על פי מה שקורה וכמה מחבלים של חמאס אתם מחסלים. הדבר היחיד שהם מנסים לעשות זה לשבור את הרצון של העם היהודי ליצור מולדת יהודית. ולכן אתם חייבים לחזור לבתים ולבנות את המולדת שלכם. כך צריך להגדיר את הניצחון לדעתי".
4 צפייה בגלריה
yk14047351
yk14047351
עם השגריר גלעד כהן על הר פוג'י. "הפך לחבר אישי"
קשריו של עמנואל ומשפחתו לישראל רבים ומגוונים, ולא מסתכמים בשירות אביו באצ"ל: שם משפחתו - עמנואל - ניתן על שם דודו עמנואל אוירבך, שנהרג בירושלים בשנת 1932, בעימות מול ערבים. שמו הפרטי של רם ניתן לו על שם לוחם לח"י שנהרג (קיצור של רחמים). במלחמת המפרץ התנדב לבצע עבודות תחזוקה בבסיס צה"ל בפיקוד הצפון, במשך שבועיים. אחיו הבכור, יחזקאל "זיק", הוא פרופסור לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, ואחיו הצעיר, אריאל (ארי), הוא אחד מסוכני השחקנים הידועים בהוליווד, שהיווה בסיס לסוכן הססגוני והבוטה ארי גולד בסדרה "הפמליה".
מה אתה יכול לספר לי על הקשר האישי שלך לישראל? מתי הוא התחיל? "אני זוכר את זה בבירור. הייתי ילד בין שבע או שמונה. גרנו בצד הצפוני של שיקגו. התעוררתי באמצע הלילה, לדעתי בארבע לפנות בוקר. אני רואה את אבא שלי צופה בחדשות. זה היה יומיים-שלושה אחרי סיום מלחמת ששת הימים. שלושה ימים לאחר מכן טסו אמי, אני ואחיי לישראל. נחתנו בשדה התעופה הישן בבן-גוריון, ונשארנו בישראל במשך הקיץ של 1967 שלושה חודשים. איך שיצאנו משדה התעופה אמי לקחה אותנו ליד ושם. אחי זיק היה בן תשע. ארי היה אולי בן שש. היינו גמורים מעייפות אחרי הטיסה ולא כל כך הבנו מה קורה איתנו. אחרי זה נסענו לעיר העתיקה. אמא שלי רצתה לקחת אותנו לכותל. חזרנו לישראל בקיץ של 1968 ו-1969 ו-1970, 71' ו-73'. אלה היו השנים המעצבות של ילדותי וכל קיץ נסענו לישראל".
לעמנואל קריירה פוליטית ארוכה ומגוונת, שכוללת גם קפיצה מרשימה לשדה המוניציפלי כשנבחר לראשות עיריית שיקגו בשתי קדנציות. עוד לפני כן שימש כדמות מפתח בכל הממשלים הדמוקרטיים בשלושת העשורים האחרונים. בתקופת ממשל קלינטון עסק עמנואל בתכנון טקס חתימת הסכמי אוסלו בגן הוורדים בבית הלבן, עד רמת לחיצת הידיים המפורסמת בין רבין לערפאת. התקדמותו בתקופה זו שימשה השראה לדמותו הטלוויזיונית של ג'וש לימן בסדרת הטלוויזיה "הבית הלבן", וכן לדמותו של איליי גולד בסדרה "האישה הטובה".
4 צפייה בגלריה
רם עמנואל עם בנימין נתניהו
רם עמנואל עם בנימין נתניהו
עמנואל עם נתניהו. ''לא אתייחס ליחסינו''
(צילום: Sebastian Scheiner, AP)
עמנואל הגיע לשירות בטוקיו בתחילת 2022, ונחשב לאחד השגרירים החזקים והמשפיעים של ארה"ב בעולם. בין השאר הוא שימש כאחד האדריכלים של השת"פ בין ארה"ב, יפן ודרום-קוריאה, וחיזוק קשריה הביטחוניים של ארצו בכל אזור הפסיפיק. מאחורי הקלעים הוא עזר הרבה לישראל מאז הגיע לטוקיו, עד כדי כך ששר הביטחון גלנט ושר החוץ כ"ץ העניקו לו שתי תעודות הוקרה על פעילותו בנושאים שהשתיקה יפה להם. במהלך כהונתו הוא גם פנה באופן אישי לנשיא בואינג כדי לסייע לאל על לקבל מטוסים שהיו חסרים לה, כדי שתוכל להפעיל את הקו לטוקיו. "רם הוא ידיד גדול של מדינת ישראל, שהאהבה שלו לישראל לא מגיעה רק משותפות האינטרסים או מהערכים המשותפים, אלא בעיקר מהלב", אומר שגריר ישראל ביפן גלעד כהן. "עם שותף כזה כיף לעבוד, כי אפשר לעשות דברים גדולים וטובים למען ישראל".
גם עמנואל שופע מחמאות על ידידו השגריר כהן. השניים העלו תמונות של שניהם מטפסים יחדיו על הר פוג'י ומניפים את דגלי ישראל, ארה"ב ויפן . "אני חושב שגלעד ומשפחתו מייצגים את הרוח הטובה ביותר של המדינה שלכם", אומר עמנואל. "יש לו שני בנים שהם חיילי מילואים בעזה, בת שהתגייסה לא מזמן והוא משרת את מדינתו מעבר לים. ועכשיו ברור שהוא מייצג את ישראל, ואני את ארה"ב. יהיו דברים מסוימים שעליהם לא נסכים. אבל עם זאת, השגריר כהן, שאני מכנה אותו גלעד, הפך גם לחבר אישי שפתח את ביתו לארוחת שבת עבורי ועבור אשתי. הוא מארח אותי ואת חבריי בחגים היהודיים. ואני לקחתי אותו פעם להופעת בלט. אשתו ובתו צחקו שהוא היה צריך להגיע עד טוקיו כדי שמישהו ייקח אותו לבלט. אגב, יש לכם להקת ריקוד נפלאה - להקת בת-שבע - עם כוריאוגרף שהוא פשוט גאון".
אתה צופה להיות חלק מהממשל הבא? אולי בתפקיד בכיר בקבינט? מזכיר המדינה למשל? "תראה, שירתי שלושה נשיאי ארה"ב. אני מתכבד בשלושתם, ומילאתי שני תפקידים של נבחר ציבור: חבר קונגרס וראש עיריית שיקגו. עבורי זה כבוד גדול. אני נהנה מהשירות הציבורי. יש הרבה דרכים שונות לעשות זאת. נראה מה יהיה".
ואתה רואה את עצמך כציוני? "השם שלי הוא רם ישראל עמנואל. נולדתי ב-29 בנובמבר, היום שבו האו"ם הכריז על הקמת מדינת ישראל. לשלושת הילדים שלי שמות יהודיים: זכריה, אילנה ולאה. אז אני מאמין במדינת ישראל? בהחלט. זה לא אומר שאני מסכים עם כל מה שהממשלה עושה, אבל אני כן מאמין במדינה, בדמוקרטיה, בעקרונות הגדולים ביותר של המסורת היהודית ובהשקפות שלה על האנושות".
מה שקרה ב-7 באוקטובר ומה שבא אחריו הוא חלק מהמלחמה בין העולם החופשי לציר הרשע? "כן ולא. אני רוצה להיזהר כאן כי אני שגריר ארה"ב. חמאס הפר חמש פעמים הפסקות אש שנקבעו מאז שנת 2006. אז כן אפשר לומר שהארגון הזה הוא חלק מציר רשע, ובהחלט מאמין בהשמדתה של ישראל. מצד שני אני חושב שלפעמים אנשים נוטים למתוח קטגוריות כמו ציר הרשע או ציר ההתנגדות. הציור של זה כל כך רחב שהוא מפספס את הניואנסים.
"עכשיו אני מקווה שנוכל להשיג הפסקת אש, כי אני חושב שאחד השינויים שחלו הוא שישראל אינה מבודדת. יש שחקנים אזוריים שרוצים את אותה יציבות וביטחון שישראל מחפשת, ולא רק ארה"ב. וזה דבר חדש. זה נכס שצריך להשתמש בו בצורה אסטרטגית".
בתקופה שהיית ראש הסגל של אובמה היו הרבה חיכוכים ביניכם עם ראש הממשלה נתניהו. מה אתה יכול לספר על זה היום?
"אתה רציני לשאול את זה כשאלה אחרונה? אפשר לכתוב על זה ספר. אתה מכיר את האנקדוטה המפורסמת שצוטטה כשקלינטון אמר: 'אני לא חושב שהוא מבין מי המעצמה כאן'?" מרפרר עמנואל לציטוט שיוחס לנשיא ה-42 אחרי שיצא מפגישתו הראשונה עם נתניהו ב-96'. "אבל אני לא הולך להתייחס לזה. בטח לא במהלך תפקידי הנוכחי".